Znak towarowy stanowi nie tylko oznaczenie towaru, usługi lub przedsiębiorstwa, ale również istotny element strategii marketingowej firmy dążącej do promowania swoich kluczowych produktów. Mimo że znak towarowy nie decyduje o smaku czy funkcjonalności danego asortymentu, budzi automatyczne skojarzenia z jego cechami charakterystycznymi. Coca-Cola bez białego napisu na czerwonym tle nie byłaby już tą samą Coca-Colą. Niektóre badania marketingowe pokazują, że identyczny produkt oznaczony znanym znakiem towarowym może smakować lepiej od towaru nieoznaczonego. Nie ulega zatem wątpliwości, że wszelkie naruszenia praw do znaku towarowego stanowią istotne zagrożenie dla renomy i rentowności przedsiębiorstwa. Gdy jednak już dojdzie do naruszenia, istotny jest wybór optymalnej drogi dochodzenia roszczeń. W takiej sytuacji dla przedsiębiorcy kluczowa powinna być odpowiedź na pytanie: „co jest niezbędne do faktycznego usunięcia skutków naruszenia?”. W jednym przypadku priorytetowe może okazać się naprawienie szkody związanej ze spadkiem sprzedaży, w innym – odbudowanie utraconego zaufania klientów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie oznaczenia produktów, usług lub przedsiębiorstwa można uznać za znak towarowy,
- co należy uwzględnić, wybierając podstawę prawną dochodzenia roszczeń w przypadku naruszenia praw do znaku towarowego,
- jakie roszczenia przysługują firmie w razie naruszenia jej praw do znaku towarowego,
- dlaczego warto zarejestrować znak towarowy.