BLIK – kiedyś mało znana marka, a dziś jedna z najpopularniejszych metod płatności w kraju. Korzysta z niej już ponad 16 mln użytkowników, którzy tylko w pierwszym kwartale 2024 r. zrealizowali ponad pół miliarda transakcji. Dowiedz się, jakie działania zapewniły BLIK-owi spektakularny sukces.
Z tego artykułu dowiesz się:
- gdzie, kiedy i od czego zaczyna się historia BLIK-a,
- jakie są największe sukcesy marki,
- jak wyglądały pierwsze lata pracy nad rozwojem BLIK-a,
- co w tamtym okresie stanowiło dla BLIK-a największe wyzwania,
- jakie działania marketingowe najmocniej przyczyniły się do rozwoju BLIK-a,
- czego jako marketer możesz się nauczyć z historii BLIK-a.
– BLIK to uniwersalny i wszechstronny system, który na stałe wszedł do świadomości Polaków, a nawet przeniknął do popkultury. Dziś odmienia się go przez wszystkie przypadki, a słowo „bliknąć” już na stałe weszło do słownika miejskiego i jest używane jako skrót oznaczający rozliczanie się ze znajomymi – mówi Krzysztof Ziewiec, dyrektor marketingu i PR w BLIK-u.
Początek BLIK-a
Historia marki zaczyna się w 2013 r., kiedy wśród grupy ekspertów od bankowości pojawił się pomysł stworzenia mobilnego systemu, który ułatwiałby Polakom codzienne płatności.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
– Inicjatorzy dostrzegli zmieniające się potrzeby konsumentów, rosnącą popularność zakupów online i postępujący rozwój urządzeń mobilnych. Ich celem było zapewnienie jak największemu gronu klientów wygodnych i bezpiecznych płatności. W efekcie powstał BLIK, za którego stworzeniem stoi 6 banków, które na co dzień ze sobą konkurowały – wspomina Krzysztof Ziewiec.
O jakie banki chodzi? W inicjatywę zaangażowały się: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK (obecnie Santander Bank Polska), ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski.
W lutym 2015 r. BLIK został udostępniony użytkownikom.
Od braku świadomości do 16 mln użytkowników
– BLIK rozwijał się i nadal rozwija bardzo dynamicznie. Podczas naszego startu w 2015 r. był obsługiwany przez pojedyncze sklepy. W tamtym okresie naszym celem było szybkie i sprawne nawiązywanie współpracy z agentami rozliczeniowymi. Obecnie obejmuje ona blisko 100% sklepów stacjonarnych i internetowych, a także bankomatów. Od samego początku intensywnie pracujemy nad funkcjami BLIK-a, a także nad jego dostępnością dla wszystkich, co przynosi nam pozytywne efekty oraz uznanie zarówno ze strony rynku, jak i użytkowników – mówi Krzysztof Ziewiec.
Co w tamtym początkowym okresie okazało się dla marki największym wyzwaniem? Nasz rozmówca wspomina, że był to brak świadomości rynku. W 2015 r. BLIK nie był w końcu nikomu znany, a edukacja społeczeństwa w zakresie płatności mobilnych sprawiała problemy.
– System zainicjował nowy sposób płacenia, dlatego zarówno szansą, jak i ryzykiem było zbudowanie świadomości, pokazanie korzyści oraz zdobycie zaufania użytkowników. Postawiliśmy na kształtowanie nowych postaw, transparentną komunikację oraz angażujące kampanie marketingowe, które przedstawiały zalety BLIK-a oraz zachęcały do płacenia w ten sposób – wyjaśnia Krzysztof Ziewiec.
3 wydarzenia, które zmieniły BLIK-a
Z czasem rozwój BLIK-a nabrał tempa. Jakie były istotne momenty w historii tego projektu.
Jak mówi nasz rozmówca, pierwszym przełomem było osiągnięcie pełnej dostępności w e-commerce w 2016 r., co uczyniło z BLIK-a powszechną metodą płatności w handlu elektronicznym.
– Następny istotny sukces nastąpił rok później, gdy aż 4,5 mln Polaków, czyli wtedy ponad połowa użytkowników bankowości mobilnej w kraju, regularnie korzystała z BLIK-a. Były to dla nas bardzo istotne momenty, które wpłynęły na nasze dalsze decyzje oraz na pozycję na rynku płatności w Polsce – wspomina Krzysztof Ziewiec.
Ważnym czasem dla BLIK-a był także rok 2020, kiedy marka udostępniła użytkownikom płatności zbliżeniowe BLIK-iem w sklepach stacjonarnych oraz nawiązała współpracę z globalnymi operatorami płatności, takimi jak Adyen i PPRO.
– Dzięki temu użytkownicy zyskali możliwość płacenia 6-cyfrowym kodem BLIK na międzynarodowych platformach e-commerce. A że cały czas analizujemy potrzeby użytkowników, aby oferować im jak najlepsze doświadczenia płatnicze, to też niedawno udostępniliśmy usługę płatności odroczonych: BLIK Płacę Później – dodaje dyrektor marketingu i PR w BLIK-u.
Ponadto zespół BLIK-a pracuje nad ekspansją zagraniczną, a w tym kontekście ważnym momentem w historii firmy było powołanie do życia dwóch spółek: BLIK Romania i BLIK SK, dzięki którym polska marka może rozwijać się na rynku rumuńskim i słowackim.
Marketing w wydaniu BLIK-a
Osiągnięcie tak wysokiej pozycji na rynku nie byłoby możliwe bez odpowiedniego marketingu. A zatem jakie strategie i działania najmocniej przyczyniły się do rozwoju BLIK-a? Krzysztof Ziewiec zdradza, że komunikacja marki jest charakterystyczna i opiera się na podkreślaniu najważniejszych zalet, które użytkownik dostrzeże, gdy skorzysta z tej formy płatności.
– Dzięki temu sprawiamy, że często skomplikowany świat finansów staje się pozytywny, prostszy i przyjaźniejszy. Styl i język komunikacji we wszystkich kampaniach jest ze sobą spójny, optymistyczny i cechuje się otwartością, swobodą oraz bezpośredniością. A dzięki tworzeniu przyjaznego środowiska nasi użytkownicy stają się jego częścią i mają realny wpływ na jego kreowanie – wyjaśnia nasz rozmówca.
W komunikacji zespół BLIK-a stawia na autentyczność oraz wiarygodność, dlatego do swoich kampanii reklamowych nie zaprasza celebrytów, takich sensu stricto, ale osoby, które są postrzegane właśnie jako wiarygodne, wyróżniające się talentem i pasją w tym, co robią w swoim życiu zawodowym czy prywatnym. To cechy szczególnie ważne dla BLIK-a w kontekście kreowania kampanii.
– Stąd nasza współpraca z takimi artystami jak Tomasz Kot czy w ostatnim czasie: Justyna Ducka, Sebastian Stankiewicz, Mila Jankowska oraz Michał Czernecki. Każdy wyróżnia się umiejętnością przyciągania i angażowania odbiorców. To na pewno pomaga budować głębsze zaufanie i sympatię do naszej marki – mówi Krzysztof Ziewiec.
Czego możesz się nauczyć z historii BLIK-a
Na koniec poprosiliśmy naszego rozmówcę o kilka rad dla początkujących marek, które podobnie jak BLIK chcą osiągnąć duży rynkowy sukces:
- Skup się na potrzebach klientów – poznanie Twoich odbiorców umożliwi Ci realizację strategii marketingowej, która jest oparta na ich oczekiwaniach.
- Zachowaj transparentność – buduje ona wiarygodność marki. Pozwala to tworzyć relacje oraz zaufanie z potencjalnymi klientami.
- Zadbaj o siłę brandu – składają się na nią nie tylko dobrze zaprojektowane logo czy chwytliwy slogan, lecz także doświadczenie, które oferuje marka.
- Stwórz spójny wizerunek we wszystkich kanałach komunikacji.
- Zachowaj konsekwencję w działaniach marketingowych.
- Postaw na dialog z użytkownikami.
Czytaj także:
>> Zaczynaliśmy od Work&Travel, a dziś jesteśmy w 50 krajach [historia marki: eSky]