Odzież jako gadżet reklamowy? Taka propozycja nikogo już nie dziwi. Jedni sięgają po nią często i chętnie, bo trudno o praktyczniejszy prezent – przecież wszyscy nosimy ubrania. Drudzy od niej stronią, bo są przekonani, że to za duży wydatek lub zbyt trudno wybrać odpowiednią. Znajdą się też i ci, którzy taką propozycję uznają za sztampową – zbyt powszednią, żeby mogła jeszcze kogoś zaciekawić. Czy zatem w dzisiejszych czasach odzież może być skutecznym narzędziem promocyjnym? Oczywiście, że tak! Wystarczy jedynie przyjrzeć się jej bliżej i poznać możliwości marketingowe, jakie oferuje.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego odzież to dobre narzędzie reklamowe,
- jak wybrać właściwą odzieży reklamową,
- od czego zależy cena odzieży i kiedy warto dopłacić,
- jak obniżyć koszty zakupu takiej odzieży,
- jak zwykły T-shirt zmienić w skuteczny gadżet promocyjny.
Wizerunek firmy w oczach obecnych i potencjalnych klientów jest fundamentem jej funkcjonowania na rynku. To dobrze znany fakt, dlatego dziś niemal każde przedsiębiorstwo równolegle z dbaniem o wysoką jakość produktów i usług prowadzi działania na rzecz swojego wizerunku i zacieśniania więzi z klientami. Do tego właśnie celu wykorzystywana jest odzież reklamowa – to multitool dla każdej branży i na każdą kieszeń.
Odzież ma w sobie moc!
Z odzieżą reklamową spotkać się możesz niemal na każdym kroku, nawet bez zdawania sobie z tego sprawy: podczas codziennych zakupów w jednym ze sklepów sieciowych, w banku, na eventach czy wydarzeniach sportowych. Jednolity strój pracowników w firmowych barwach przykuwa uwagę i wpływa na rozpoznawalność marki, a gratisowy T-shirt z chwytliwym sloganem lub ciekawą grafiką wywołuje pozytywne skojarzenia.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Odzież wzbudza zainteresowanie, ponieważ obecnie to coś więcej niż tylko okrycie. Jest środkiem przekazu naszych myśli i emocji. Przez strój wyrażamy siebie. Odpowiednio dobraną odzieżą trafisz do odbiorcy i nawiążesz z nim relację, która – właściwie pielęgnowana – przerodzi się w jego sympatię i przywiązanie do marki. Poza tym chyba każdy lubi dostać coś ładnego.
Cena i jakość – jak to pogodzić?
Przy wyborze upominków reklamowych marketerzy często zwracają uwagę na cenę. Czasami to właściwy kierunek, ale nie zawsze. Czy Twój odbiorca także doceni tę oszczędność? Badania Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych wykazały, że aż 68% klientów, do których adresowane są upominki, największą wagę przywiązuje do jakości gadżetu promocyjnego. Kolejne ważne cechy to wygląd i funkcjonalność upominku. Czy skuteczna promocja z wykorzystaniem odzieży musi się zatem wiązać z dużym wydatkiem? Niekoniecznie.
O cenie odzieży reklamowej decyduje wiele czynników. Tańszy produkt nie musi być kiepski, a może mieć jedynie inne cechy. Różnica cenowa wynika przede wszystkim z rodzaju odzieży. Najbardziej ekonomiczny produkt z tej grupy to koszulki – zwykłe, bawełniane są tańsze od tych z tworzyw sztucznych o właściwościach termoaktywnych. Wyższa cena nierzadko koreluje też z wyższą gramaturą, jednak nie stanowi to reguły, ponieważ istotny w tym wypadku jest także sam proces produkcji przędzy.
Odzież z bawełny ring-spun jest miękka, wytrzymała i gładka – to efekt dokładnego oczyszczania i czesania włókien, co wydłuża proces produkcji nawet pięciokrotnie w porównaniu z bezwrzecionową metodą open-end. Co jeszcze różni te dwie techniki? W technice open-end otrzymujemy bawełnę o luźniej skręconych włóknach, co gwarantuje przewiewność materiału. Taka tkanina sprawa też wrażenie grubszej przy jednakowej gramaturze materiału. Choć konsumenci zostali przyzwyczajeni przez marki modowe do produktów z bawełny ring-spun, w branży reklamowej króluje szybszy w produkcji i „zdrowszy” dla środowiska open-end, który w ostatnim czasie przeżywa prawdziwy renesans, a to za sprawą mody na klimaty vintage i sentymentalne powroty do trendów z lat 80. i 90. Propozycja surowszej w dotyku koszulki w klasycznej bieli może się więc okazać strzałem w dziesiątkę za nieduże pieniądze.
Praktyczny gadżet, czyli skuteczny gadżet!
Odzież, jak każdy gadżet promocyjny, ma za zadanie m.in. zwiększenie rozpoznawalności marki, jej zasięgu i szans na pozyskanie nowych klientów. Żeby spełniała swoją funkcję, niezbędne są dwa elementy.
PAMIĘTAJ
Odzież powinna się jednoznacznie kojarzyć z daną marką oraz być użytkowana! Jeśli trafi na dno szafy, niewielki będzie z niej pożytek z perspektywy marketingowej.
Skojarzenie z marką najłatwiej zbudować przez zastosowanie kolorystyki zbieżnej z barwami firmowymi, dodanie logotypu lub powszechnie znanego hasła reklamowego. Jeżeli dysponujesz systemem identyfikacji wizualnej, być może masz tam projekt takiej odzieży – sprawdź to. Ważne, aby znakowaniem uatrakcyjnić produkt – w przeciwnym razie szanse na powodzenie akcji będą niewielkie. Hasła o dużych rozmiarach, przestarzałe grafiki i niemodna kolorystyka raczej zniechęcą konsumentów do używania ubrań. Często dyskretny logotyp wystarczy, aby przypomnieć o firmie i wywołać pozytywne skojarzenie. Jeżeli dodatkowo wykażesz się dużą kreatywnością w zaprojektowaniu grafiki, która uczyni Twój produkt zupełnie wyjątkowym, to sukces masz murowany.
PAMIĘTAJ
Trendy modowe mają odbicie w oczekiwaniach i gustach odbiorców także w kontekście odzieży promocyjnej.
Co nowego w odzieży reklamowej?
Oferta ubrań do celów promocyjnych jest stale modyfikowana i ewoluuje tak, aby w jak największym stopniu odpowiadać zmieniającym się potrzebom konsumentów i modzie. Krój, kolorystyka i detale takiej odzieży niewiele odbiegają od wzornictwa ubrań dostępnych w sprzedaży detalicznej. Niemal każdy element garderoby ma swój odpowiednik skrojony na potrzeby rynku reklamowego: oprócz klasycznych form pojawiają się produkty w fasonie slim, designerskie wykończenia lub intrygujące rozwiązania (np. dwustronne bluzy), nie brakuje także produktów ekologicznych, które choć droższe, cieszą się ogromnym zainteresowaniem marketerów. Przybierający na sile trend eko doprowadził do powstania całych kolekcji koszulek, bluz i spodni z bawełny organicznej. Taki produkt przedstawia niebagatelną wartość, bo ukazuje etyczne oblicze firmy – odpowiedzialnej społecznie i eksponującej troskę o środowisko.
W gąszczu możliwości…
Duży wybór odzieży dostępnej na rynku nastręcza wielu wątpliwości, przez co głowy marketerów pękają od nadmiaru informacji na temat krojów, gramatury, składu czy technik zdobienia. Jak się w tym nie pogubić i nie zaliczyć marketingowej „wtopy”? Jak wybrać odzież odpowiednią do kampanii? Przede wszystkim odpowiedz sobie na kilka istotnych pytań:
- Jaki jest cel kampanii?
- Jakie jest przeznaczenie odzieży?
- Kto jest odbiorcą?
- Jaki budżet masz do dyspozycji?
Wizytówka firmy, czyli odzież dla pracowników
Gdy odzież jest przeznaczona dla pracowników firmy, istotne, aby była dobrej jakości, odpowiednio skrojona i zapewniała komfort przy wielogodzinnym użytkowaniu. To ważne, bo żadna firma nie chce być kojarzona ze słabą jakością, brakiem dbałości o estetykę i niekompetencją. A pracownik – jako najważniejsze ogniwo każdej organizacji – musi czuć się komfortowo.
W większości branż doskonale sprawdzają się klasyczne kroje z subtelnym znakiem firmowym. Warto się zastanowić nad jego umiejscowieniem. Klatka piersiowa, rękaw czy kark należą do tych standardowych i najczęściej wybieranych miejsc, ale możliwości jest znacznie więcej. Wśród tych mniej oczywistych można wyróżnić okolice barku, ściągaczy czy mankietów, kołnierzyk, kaptur i kieszenie. Wybór nieoczywistej lokalizacji nadruku nada odzieży wyrazu i przykuje uwagę bez obciążania portfela, bo zazwyczaj nie wpływa to na cenę.
Firmy często poszukują świeżych i nietypowych rozwiązań, żeby wyróżnić się na tle konkurencji. Różnorodne techniki znakowania dają duże pole do popisu. Logotyp lub slogan można uszlachetnić elementem skórzanym, brokatowym lub 3D, co nada mu wyjątkowego charakteru i prestiżu. Można zastosować też nadruki odblaskowe.
Wygodne, dobrze skrojone ubrania z eleganckim, nietuzinkowym logotypem z pewnością zostaną docenione, a wówczas istnieje spora szansa, że będą noszone także poza godzinami pracy i będą stanowić chodzącą wizytówkę firmy.
A co lubi klient?
Jeśli planowana akcja promocyjna ma trafić do klientów, to zwróć uwagę na jakość odzieży oraz jej współczesny wygląd i spójność z aktualnymi trendami. W dużej mierze sukces Twoich działań uzależniony będzie od opinii na temat oferowanego produktu, dlatego warto poświęcić chwilę badaniom rynku i upodobań wybranej grupy odbiorców.
Przykład
Producent napojów izotonicznych poszukuje odzieży do własnej akcji marketingowej. Lwia część jego klientów to osoby aktywne fizycznie, które zainteresuje zapewne funkcjonalny T-shirt o właściwościach termoaktywnych. Koszulka przyda się podczas ćwiczeń, joggingu czy jazdy rowerem. Fajnie, gdy znajdzie się na niej element odblaskowy – logo lub cokolwiek nawiązującego do marki – który wzbudzi ciekawość i zwiększy bezpieczeństwo. Będzie to wtedy taki gadżet 2w1. Można też pójść o krok dalej i wybrać kurtkę lub spodnie wykonane w całości z materiału odblaskowego. Taka reklama nie umknie niczyjej uwadze, a użytkownicy z pewnością ją docenią.
Czy budżet podoła?
Odzież to dający szerokie możliwości nośnik reklamowy: uniwersalny i na każdą kieszeń. Budżet nie musi być barierą, bo produkt o wysokiej jakości niekoniecznie kosztuje fortunę. Jak można obniżyć koszty bez rezygnowania z dobrej jakości? Możliwości jest wiele, a kilka z nich prezentujemy w ramce poniżej.
Odpowiednio dobrana i wykonana odzież reklamowa będzie towarzyszyć Twoim klientom przez długi czas i stale przypominać im o firmie, która ją podarowała. Pozytywne skojarzenia i emocje, jakie rodzą się z tych myśli, to ogromna – często niedoceniana – wartość, która umacnia markę i gwarantuje jej stabilną pozycję na rynku. Warto o tym pamiętać i nie bać się odzieży reklamowej.