W sklepach internetowych opisy produktów służą do zwięzłego przedstawienia cech, zalet oferowanych towarów. Każdy sklep, bez znaczenia w jakiej branży funkcjonuje, posiada (a przynajmniej powinien, jeśli nie chce zbyt szybko zbankrutować) opisy produktów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jaki jest wpływ opisów produktów na pozycjonowanie w Google,
- jaka jest różnica pomiędzy opisami skopiowanymi, a unikalnymi,
- jakie cechy powinien posiadać dobry opis produktu,
- co powinien zawierać dobry opis produktu.
Czym są opisy produktów – jakie jest ich znaczenie?
Opisy produktów mają bardzo duże znaczenie dla powodzenia sukcesu naszego sklepu internetowego. Opisy to nie tylko umiejętne przedstawienie najważniejszych cech proponowanego asortymentu, które mają na celu przekonanie do zakupu, ale stanowią również szalenie istotny czynnik pozycjonowania w Google, o czym niestety bardzo wielu właścicieli sklepów internetowych zapomina.
Unikalne czy kopiowane?
W Polsce, według różnych badań, funkcjonuje ponad 10 tysięcy sklepów internetowych. Konkretnych danych o ich „żywotności” nie posiadam, ale z własnego doświadczenia wiem, że w wielu przypadkach niestety nie jest to zbyt długi czas (maksymalnie rok).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wśród wielu początkujących właścicieli sklepów internetowych wciąż pokutuje fałszywe przekonanie o tym, że założenie sklepu internetowego nie wiąże się z praktycznie żadnymi kosztami, można to zrobić prawie za darmo. Bo przecież do prowadzenia e-sklepu nie ma potrzeby wynajęcia lokalu, zakupu sprzętu (lodówki, umeblowanie etc.). Wystarczy komputer, połączenie z internetem i trochę towaru na start. Trudno w to uwierzyć, ale wciąż dużo osób wyznaje właśnie takie, błędne przekonanie. Jak to się kończy? Równie szybkim finałem, co startem.
Do wspomnianego rozpoczęcia działalności w e-commerce niezbędny jest nie tylko domowy komputer z internetem i towar do sprzedaży. Otworzenie sklepu internetowego to także konieczność przygotowania designu oraz zebrania budżetu na promocję (pozycjonowanie, Google AdWords itd.). Jak to się ma do opisów produktów? Założenie własnego e-sklepu to również konieczność przygotowania unikalnych opisów produktów, co w zależności od ich ilości, nie jest małym wydatkiem na początku działalności.
Jak wynika z mojego doświadczenia, właśnie w tym miejscu większość świeżo upieczonych sprzedawców popełnia bardzo duży błąd. Stając przed faktem konieczności wydania na start od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych na unikalne opisy produktów, stawia na te skopiowane od dostawców towaru lub ściągnięte z licznych w internecie baz darmowych opisów.
Zadowolenie z oszczędności, jakby nie było znaczącej, niestety nie trwa długo. Najczęściej kończy się zdenerwowaniem z faktu wydania jeszcze większych kwot na pozycjonowanie, które (z powodu standardowych opisów) nie przyniosło efektów, w najgorszym wypadku kończąc się nałożeniem na stronę filtra, czyli obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlaczego tak się dzieje?
Najpopularniejsza w Polsce wyszukiwarka od lat skutecznie walczy z powielanymi, kopiowanymi treściami. Filozofia Google jest prosta: jeśli ktoś kopiuje treści, które występują na setkach, tysiącach innych stron w internecie to ma do zaoferowanie użytkownikom wyszukiwarki mniej niż właściciel strony, na której treści są unikalne, pisane „od zera”.
Kolejne aktualizacje algorytmu Google o nazwie Panda (pierwsza aktualizacja miała miejsce w lutym 2012, ostatnia jesienią 2014) skutecznie obniżają pozycje stron, w tym sklepów internetowych, posiadających niskiej jakości, powielane treści.
Co powinien zawierać dobry opis produktu?
Wiemy już dlaczego opisy produktów powinny być unikalne. Ale co ze sprzedażowym aspektem opisów? Czym powinny charakteryzować się dobre opisy produktów? Oto zestawienie najistotniejszych cech:
- rzetelność – opisy powinny omawiać prawdziwe cechy produktu, nie mogą wprowadzać klientów w błąd, ponieważ może doprowadzić to do problemów prawnych i jednocześnie do utraty kupujących. Zaufanie konsumenta do naszego sklepu jest najważniejsze;
- emocje – zwykle kupujemy pod wpływem chwili i emocji, rzadziej nasze zakupy są przemyślane i zaplanowane, dlatego treść opisów powinna odwoływać się do naszych uczuć i pragnień. Przykładowo, kobieta szukająca kremów wygładzających zmarszczki, nie poświęca czasu na znalezienie konkretnego produktu – ona chce wyglądać młodziej i modnie. Stąd komunikat, który zachęci ją do zakupu, może brzmieć następująco: „Jeśli chcesz mieć piękną, gładką cerę, ten krem będzie dla Ciebie idealny!”
- zwięzłość – w zależności od branży, specyfikacji danego produktu, opisy powinny mieć odpowiednią długość, nie mogą być ani za krótkie, ani zbyt długie. Zbyt długie opisy, w których brakuje konkretów nie przyciągają uwagi. Dla każdej branży długość opisów może być różna. Proste i nieskomplikowane przedmioty można zmieścić w krótkim, kilku zdaniowym tekście. Natomiast opisy np. sprzętu elektronicznego wymagają już dokładniejszej i bardziej kompleksowej pracy;
- język – każda branża różni się od siebie w wielu płaszczyznach, również w tej, dotyczącej języka używanego w opisach produktów. Inaczej pisze się opisy dla sklepu z odzieżą dla kibiców, a zupełnie inaczej będą wyglądały opisy w sklepie dla młodych rodziców. Jest to istotne, ponieważ podkreśla znajomość klientów i sprawia, że czują się traktowani indywidualnie i naturalnie – jak u siebie;
- słowa kluczowe – tworząc unikalną treść dla swojego sklepu nie można zapomnieć o słowach kluczowych. Tutaj problem może pojawić się w ich naturalnym wprowadzeniu do całej treści. Musimy pamiętać o tym, że pod żadnym pozorem nie można wstawiać słów kluczowych „na siłę”, wbrew zasadom gramatyki;
- korzyści – opis produktu powinien wyraźnie podkreślać jakie korzyści z kupna i posiadania danego produktu będzie miał nasz klient. Co klient zyskuje?
- akcja – twórcy opisów bardzo często zapominają o jednym z podstawowych elementów, który powinien znaleźć się w każdym opisie – jest nim wezwanie do akcji (ang. call to action). Często już samo „Kup teraz!”, „Nie czekaj, przetestuj produkt X!”, „Skorzystaj z tej promocji!”, „Masz wątpliwości? Skontaktuj się z nami! Doradzimy!” lub „Napisz do nas!” przekonuje klienta do skorzystania z oferty i dokonania zakupu lub do skontaktowania się ze sprzedawcą, co dodatkowo zwiększa szanse na sprzedaż.
Podsumowanie
Sklep internetowy nie może istnieć bez opisów produktów. Pamiętajmy, jednak aby zadbać o unikalność każdej treści, który znajduje się na stronie – nie tylko opisów produktów. Niech nasz sklep posiada swój własny tekst na stronie głównej, w zakładce „o nas” (lub innej opisującej naszą firmę) itd. Warto także wyłączyć indeksowanie stron z nieunikalnymi treściami, takie jak np. strona z regulaminem. Unikalna, wartościowa treść jest filarem pozycjonowania w Google.
Myśląc jednak o pozycjonowaniu nie zapominajmy o tym, że opisy produktów mają przekonać klientów do zakupu. Muszą być zwięzłe, rzetelne i napisane w taki sposób, aby doprowadzić do tego, o czym marzy każdy właściciel sklepu – zamówienia.