Niezależnie od tego, czy reklamujesz się na konkretnych stronach, w wyszukiwarkach czy w mediach społecznościowych, konwersja odbywa się na stronach docelowych. To właśnie tam odwiedzający podejmuje decyzję, czy wykona pożądany przez Ciebie krok czy też opuści stronę, a Ty stracisz kolejne złotówki. Jak więc sprawdzić, czy Twoja strona w odpowiedni sposób skupia uwagę użytkowników?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie narzędzia można wykorzystać do optymalizacji stron,
- jak sprawdzić przejrzystość strony przed jej publikacją,
- czym jest narzędzie PageInsider™ i jak z niego korzystać przy ocenianiu czytelności strony.
Sama reklama konwersji nie czyni. Przy inwestowaniu w reklamę coraz większych budżetów warto więc zadbać o to, aby miejsca, na które kierujesz po kliknięciu w reklamę były skuteczne. Coraz trudniej jest przekazać taką ilość informacji, aby konwertować po pierwszym wejściu na stronę, szczególnie jeżeli uwzględnimy fakt, że czas koncentracji użytkownika jest coraz krótszy i obecnie wynosi średnio nieco ponad 8 sekund.
Jeżeli dopracowałeś już ofertę, wygląd oraz copy, warto jeszcze zadbać o to, aby kluczowe elementy Twojej strony przyciągały wzrok. Jest kilka sposobów na zweryfikowanie tego, co jako pierwsze rzuca się w oczy odwiedzającym.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wydane środki muszą się zwrócić
Pomimo kryzysu spowodowanego pandemią, sektor reklamy w internecie ma się całkiem nieźle. Według badania IAB Polska, rynek reklamy w naszym kraju w 2020 r. był wart o 5% więcej niż rok wcześniej. Oznacza to większą konkurencję, a co za tym idzie wzrost budżetów reklamowych. Większe wydatki to jednak większy nacisk na skuteczność podejmowanych działań. W końcu budżet nie istnieje po to, żeby go przepalić, tylko żeby wykorzystywać go do zdobywania nowych klientów i rozwijania biznesu.
Konwersja – niezależnie od tego, czy reklamujesz się na konkretnych stronach, w wyszukiwarkach czy w mediach społecznościowych – odbywa się na stronach docelowych. To tam odwiedzający decyduje, czy podejmie pożądany przez Ciebie krok czy może opuści stronę, a przez Twoje palce uciekną kolejne złotówki. Jak więc sprawdzić, czy Twoja strona w odpowiedni sposób skupia uwagę użytkowników?
Optymalizacja przejrzystości stron docelowych – dostępne narzędzia
Najbardziej popularnym sposobem na sprawdzenie, czy Twoja strona skupia uwagę w odpowiedni sposób jest przetestowanie jej na żywym organizmie. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość ocenienia, w jaki sposób prawdziwi użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoją stroną. Odpowiednio liczna grupa badawcza sprawia, że wyniki takiej analizy możesz wziąć pod uwagę podczas planowania działań mających na celu optymalizacyję strony.
Kliknięcia, przewijanie strony, ruch kursora, a nawet śledzenie ruchu gałek ocznych. To dane, które możesz zebrać podczas tego typu analizy. Często ich gromadzenie bywa czasochłonne i kosztowne, szczególnie w tym ostatnim przypadku. Przeprowadzenie badań eye trackingowych wymaga bowiem znalezienia wystarczającej liczby ochotników, ponieważ weryfikacja tylko kilku osób nie jest reprezentatywna.
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które gromadzą i przedstawiają aktywność użytkowników na stronach. Najpopularniejsze z nich to Hotjar, Mouseflow oraz Smartlook.
Warto zwrócić uwagę na to, że do przeprowadzenia badań przy wykorzystaniu powyższych narzędzi potrzebna jest opublikowana strona. A co jeśli chcesz sprawdzić, jak zachowaliby się odwiedzający już na etapie projektowania strony docelowej?
Z pomocą przychodzi PageInsider™
PageInsider™ to nowa funkcja dostępna w Landingi – platformie, która pozwala na łatwe i szybkie tworzenie stron docelowych oraz ich optymalizację.
PageInsider™ jest narzędziem, które analizuje przejrzystość stron docelowych w oparciu o techniki głębokiego uczenia. Dzięki temu jest w stanie z dużą dokładnością przewidzieć, które elementy przyciągną wzrok podczas pierwszych kilku sekund przebywania użytkowników na stronie.
Wiedza na temat potencjalnych zachowań użytkowników na stronie pomoże Ci podejmować bardziej świadome decyzje, co z kolei przełoży się na osiąganie lepszych wyników.
Narzędzie to składa się z kilku elementów. Najważniejszym z nich jest Mapa inteligentna, która – w formie mapy cieplnej – przedstawia przewidywane zachowania użytkownika w czasie pierwszych 4-5 sekund jego obecności na stronie. Kolory, takie jak niebieski i fioletowy oznaczają niewielkie skupienie, zielony – średnie, a żółty i czerwony – wysokie.
Mapa inteligentna
Kolejna funkcja to Procent Uwagi, który w aktualnej wersji narzędzia zwraca uwagę na przyciski. Sprawdza, ile procent czasu użytkownik poświęci przyciskom podczas przewijania strony.
Jeśli używasz formularza do generowania leadów lub wykorzystujesz przycisk bramki płatności do finalizacji transakcji, zadbaj o to, by tzw. buttony skupiały odpowiednią część uwagi.
Procent Uwagi
Ostatnim elementem jest Wynik Przejrzystości. Jest to ocena w czterostopniowej skali, która podpowie Ci, czy strona jest przejrzysta czy też może układ elementów wymaga poprawy. Poza wspomnianą już skalą, wynik podawany jest również w procentach. Jeżeli PageInsider™ uzna, że przejrzystość Twojej strony nie jest wystarczająca, warto przetestować różne rozwiązania i sprawdzić, czy wpłynęło to na wynik.
Wynik Przejrzystości
Każdy z elementów PageInsidera dostarcza innego rodzaju danych, dzięki temu przeprowadzenie jednej analizy może przełożyć się na poprawę strony na wielu płaszczyznach.
Schemat optymalizacji za pomocą PageInsidera wygląda następująco:
Dlaczego zastosowanie takiego rozwiązania jest lepsze od wykorzystania tradycyjnych metod? Odpowiedź jest prosta – Dlatego, że Twoja strona docelowa będzie dopracowana pod względem przejrzystości jeszcze przed jej publikacją. Zwiększa to szanse na lepszy współczynnik konwersji.
Co daje PageInsider™?
Główną zaletą narzędzia jest wskazanie już po kilku minutach obszarów, które skupiają uwagę. Oszczędność czasu – w porównaniu z tradycyjnymi sposobami analizy przejrzystości – jest ogromna. Co ważne, nie musisz zbierać danych od użytkowników, aby przewidzieć ich początkowe zachowanie na stronie.
Kolejnym ważnym czynnikiem, który przemawia za tym rozwiązaniem jest fakt, że możesz analizować strony na każdym etapie ich powstawania. Tworzysz pierwszą wersję i chcesz zobaczyć, co warto zmodyfikować pod kątem przejrzystości lub rozmieszczenia elementów? Szybkie sprawdzenie pokaże Ci, jak bardzo czytelny jest Twój landing page. A może Twoja strona docelowa jest już praktycznie gotowa do publikacji i chcesz się upewnić, że pokazuje odpowiednie treści w odpowiednich miejscach i że koszty przeznaczone na reklamy nie pójdą na marne? Jedno kliknięcie i już wiesz, czy musisz wprowadzać zmiany czy też nie.
Jeżeli mówimy o kosztach, warto wspomnieć, że to również jest pole, które dzięki temu rozwiązaniu możesz zoptymalizować. PageInsider™ – jako narzędzie wbudowane w platformę Landingi – jest dostępny dla wszystkich, którzy korzystają z planu Automate bez dodatkowych opłat. Dzięki temu wydajesz mniej środków na optymalizację. Zaawansowane narzędzia dla marketerów często nie są tanie. Duże oszczędności zapewnia korzystanie z jednego narzędzia, które ma w sobie wiele funkcji niż posługiwanie się kilkoma narzędziami.
PageInsider™ jest łatwy w obsłudze – analiza strony uruchamia się dzięki jednemu kliknięciu, a na jej wykonanie czeka się do kilku minut. Po otrzymaniu wyników możesz wybrać, czy chcesz widzieć Mapę Inteligentną, Procent Uwagi, czy też oba te elementy.
Pamiętaj jednak, że analiza PageInsidera to predykcja. Narzędzie uczyło się na badaniach wzroku 4 tys. stron oraz ponad 30 tys. obrazów ze skutecznością odpowiednio 90 oraz 94%.
Podsumowanie
Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w coraz większej ilości narzędzi, w tym również marketingowych. Przewidywanie zachowań użytkowników to obszar, który każdy marketingowiec chciałby zgłębić jak najlepiej, dlatego też narzędzia takie jak PageInsider są bardzo pożądane na rynku – odpowiadają na potrzeby marketerów i pomagają im tworzyć kreacje, które będą przyciągać wzrok tam, gdzie trzeba. Kiedy połączymy to z łatwością obsługi, przejrzystością wyników, oszczędnością czasu oraz środków, okazuje się, że jest to narzędzie warte uwagi.
Wypróbuj PageInsider™ od Landingi.