Coraz popularniejszą w Polsce formą dzielenia się wiedzą są podcasty. Blogerzy, youtuberzy, a teraz podcasterzy? Czy zauważyłeś już nowy trend? Co prawda w porównaniu z USA podcasty w Polsce nie są jeszcze tak znanym medium, jednak ich popularność szybko rośnie.
Badania przeprowadzone przez Nielsena na zlecenie firmy Storytel Polska pokazały, że co piąty polski internauta w wieku 19–49 lat deklaruje, że słucha podcastów. W Stanach Zjednoczonych ta liczba jest dużo większa – ok. 32% Amerykanów w wieku 25–54 lat deklaruje, że słucha podcastów przynajmniej raz w miesiącu.
Co ciekawe, w popularnej aplikacji Apple Podcasts jest ponad 550 tys. aktywnych podcastów i powyżej 18,5 mln odcinków w więcej niż 100 językach.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
3 powody, dla których warto słuchać podcastów
- To darmowe źródło wiedzy na każdy temat. Podcasty są wręcz kopalnią bezpłatnej wiedzy z praktycznie każdej dziedziny. Dzięki nim możesz poszerzać kompetencje zawodowe, uczyć się języków obcych lub dowiadywać się, jak się zdrowo odżywiać i dbać o swoje ciało.
- Pozwalają podszkolić język obcy. Podcastów możesz słuchać nie tylko w języku polskim, lecz także w języku obcym, który znasz lub którego się uczysz. Wystarczy zainstalować jedną z aplikacji do słuchania podcastów i wyszukać słowa kluczowe związane z Twoimi zainteresowaniami lub branżą, w której działasz. Już nawet Spotify pozwala słuchać podcastów, a o innych popularnych aplikacjach piszę poniżej.
- Możesz ich słuchać w ruchu. To kolejna niepodważalna zaleta podcastów. Można ich słuchać podczas spaceru, porannego biegania czy podróży do pracy. Sprawdzają się wszędzie tam, gdzie podstawowa czynność nie wymaga dużego skupienia. Pozwalają zaoszczędzić wiele czasu, a dodatkowo dają poczucie jego optymalnego wykorzystania, np. gdy stoimy w korku. Co więcej, mogą umilać wykonywanie mniej przyjemnych czynności, np. sprzątania.
2 powody, dla których warto nagrywać podcasty
- Pomagają zwiększać zasięg Twojej grupy docelowej. To dodatkowy kanał dotarcia do potencjalnych klientów, którzy preferują to medium przyswajania informacji. Budujesz z nimi niejako relację, a jeśli dzielisz się wiedzą, słuchacze mogą Cię poznać jako eksperta w Twojej branży. Nawet jeśli sami nie skorzystają z Twoich usług, to mogą polecić Twój podcast innym, przez co dotrzesz do jeszcze większego grona odbiorców.
- Są świetnym treningiem przed wystąpieniami publicznymi. Dzięki nagrywaniu podcastów ćwiczysz zarówno głos, jak i płynność oraz poprawność wymowy. Nabywasz także wprawy w przekładaniu myśli na słowa oraz radzeniu sobie z ewentualnym stresem, który może dopaść każdego.
Podcast czy YouTube?
Często spotykam się z brakiem przekonania do podcastów. Moi rozmówcy twierdzą, że wolą treści na YouTubie. Głównym uzasadnieniem jest wówczas oszczędność czasu, bo tam mają już zasubskrybowane ulubione kanały i nie muszą wyszukiwać interesujących ich treści. W dodatku nie tracą czasu na szukanie odpowiedniej aplikacji do odtwarzania podcastów. Zgadzam się z tym, jednak podcasty mają podstawową przewagę nad filmami: angażują tylko jeden zmysł – słuch. Możesz je odtwarzać podczas wielu mniej wymagających czynności, i to bez konieczności spoglądania co chwilę na ekran.
Ponadto podczas odtwarzania filmów z YouTube’a na smartfonie okienko aplikacji musi być wciąż na wierzchu, przez co nie ma już mowy o włączeniu innej aplikacji, której w danym momencie możesz potrzebować. Co więcej, dzięki podcastom oszczędzasz baterię w smartfonie oraz pakiet danych internetowych. W przeciwieństwie do filmów z YouTube’a podcasty możesz pobrać wcześniej – tam, gdzie masz dostęp do wi-fi.
Pamiętaj także, że o wiele łatwiej jest tworzyć podcast niż film. Dlatego wielu twórców internetowych dzieli się wiedzą i doświadczeniem tylko w ten sposób. Nagranie podcastu nie wymaga przygotowania pomieszczenia i tak naprawdę można to zrobić w piżamie we własnej sypialni. Montaż też jest mniej czasochłonny. Wielu podcasterów zaprasza do swoich programów ciekawe osoby, które niekoniecznie muszą się dobrze czuć przed kamerą. W wypadku nagrywania wideo mogłyby one odmówić zaproszenia ze strachu.
Dlaczego podcasty, a nie YouTube? 5 głównych powodów
- Oszczędzasz transfer danych internetowych – podcasty możesz pobrać na telefon, gdy jest się w zasięgu wi-fi.
- Okienko aplikacji do odtwarzania podcastów może działać w tle – w przeciwieństwie do aplikacji YouTube’a.
- Montaż plików audio jest prostszy i szybszy.
- Podcastów możesz słuchać podczas innych czynności – angażują one tylko słuch.
- Podcasty możesz pobrać w formie plików mp3 i odtwarzać na innych urządzeniach.
Jak słuchać podcastów?
Podcastów możesz słuchać na kilka sposobów, choć najpopularniejsze jest używanie do tego specjalnej aplikacji. Ja również to polecam – ze względu na przydatne funkcje oferowane przez takie aplikacje. Większość z nich pozwala na subskrybowanie ulubionych audycji, pobieranie odcinków na telefon, przyśpieszanie odtwarzania, a także pomijanie intro.
Wśród najbardziej popularnych aplikacji do słuchania podcastów wymienić należy:
- Podcasty iTunes– to aplikacja dostępna tylko dla użytkowników urządzeń marki Apple. Ma podstawowe funkcje, takie jak: subskrybowanie podcastów, ustawianie kolejki czy zmiana szybkości odtwarzania.
- Podcasty Google– bardzo minimalistyczna aplikacja na Androida, uboga w funkcje i dosyć młoda. Być może Google zadba o dodatkowe opcje.
- Podcast Player– kolejna aplikacja dostępna wyłącznie dla użytkowników urządzeń z Androidem. Jej ciekawą funkcją jest grupowanie subskrybowanych podcastów w kategorie oraz określanie godziny automatycznego odtwarzania podcastu.
- Overcast– ciekawa aplikacja na iOS z wieloma funkcjami umożliwiającymi poprawę dźwięku i jednocześnie wpływającymi na przyjemność słuchania, np. normalizacją głośności.
Inne aplikacje warte uwagi to: Castro, Podcast Addict, Lecton, Spotify, Podcast Go. Prawdę mówiąc: większość aplikacji do odtwarzania podcastów ma bardzo podobne funkcje. Dlatego też możesz przetestować kilka i po prostu wybrać tę, która będzie Ci najbardziej odpowiadała.
Osoby, które nie chcą pobierać aplikacji, mogą słuchać podcastów na inne sposoby:
- na stronie internetowej podcastera, gdzie zwykle każdy odcinek znajduje się w osobnym poście,
- przez pobranie pliku mp3 ze strony podcastera,
- na stronach internetowych platform do tworzenia podcastów.
Wykorzystaj podcasty w swoim biznesie
Warto pomyśleć o podcastach w kontekście rozwoju Twojego biznesu. Jak już wcześniej wspomniałam, to doskonałe medium dotarcia do szerokiego grona potencjalnych odbiorców. Dzięki temu możesz wesprzeć swoje działania inbound-marketingowe na pierwszych etapach lejka zakupowego. Ponadto treści z podcastu możesz wykorzystać też w inny sposób, np. przygotować transkrypcję, którą opublikujesz na blogu, lub nagrać jednocześnie wideo na YouTube’a.
Istnieje jeszcze inny sposób wykorzystania podcastów w biznesie. Jest nim reklama. Badania, przeprowadzone przez IAB i PwC („Full Year 2017 Podcast Ad Revenue Study: An Analysis of the US Podcast Advertising Industry”), wskazują podcasty jako świetny kanał promocyjny dla reklamodawców. Szacuje się, że w USA dochody z reklam w tym medium wzrosną do 2020 r. o ponad 110% – do 659 mln dol.
Z kolei wcześniejsze badania, przeprowadzone przez IAB („IAB Edison Research Podcast Advertising Study”), pokazały, że:
- 70% słuchaczy podcastów uznaje produkty wspominane podczas audycji za zgodne ze swoimi zainteresowaniami,
- 65% słuchaczy rozważa zakup produktów rekomendowanych przez podcasterów,
- 45% słuchaczy odwiedza stronę internetową sponsora po wysłuchaniu reklamy w podcaście,
- 28% słuchaczy skorzystało z promocji wspomnianej w podcaście.
Podcasty są też świetnym narzędziem do budowania relacji z potencjalnymi kontrahentami biznesowymi. Gdy chcemy podjąć z kimś współpracę, nie zawsze mamy możliwość dotarcia do osób z zarządu danej firmy. Nie zawsze też mamy pomysł na zagajenie rozmowy. Zaproszenie do podcastu może wiele ułatwić. Jeśli znajdziesz temat łączący gościa ze słuchaczami, nie tylko zbudujesz z nim relację, lecz także dostarczysz wartościowej wiedzy swoim słuchaczom.
Choć w Polsce świadomość istnienia podcastów jest jeszcze stosunkowo mała, to trendy mówią same za siebie. Coraz więcej twórców internetowych myśli o tym medium dotarcia do potencjalnych fanów czy klientów, przez co w każdym miesiącu pojawiają się w Polsce nowe podcasty. Powstają też nowe możliwości ich słuchania – np. aplikacja Lecton Audioteki czy płatne podcasty w aplikacji Storytel.
Więcej informacji o tym, jak wykorzystać podcasty w swoim biznesie znajdziesz na stronie www.achmielewska.com, a także w nowym cyklu, który Agata przygotowała do „Marketera+”. Zamów prenumeratę od nr 2 (34) marzec-kwiecień 2019 na sklep.marketerplus.pl.