Coraz popularniejszą w Polsce formą dzielenia się wiedzą są podcasty. Blogerzy, youtuberzy, a teraz podcasterzy? Czy zauważyłeś już nowy trend? Co prawda w porównaniu z USA podcasty w Polsce nie są jeszcze tak znanym medium, jednak ich popularność szybko rośnie.

Badania przeprowadzone przez Nielsena na zlecenie firmy Storytel Polska pokazały, że co piąty polski internauta w wieku 19–49 lat deklaruje, że słucha podcastów. W Stanach Zjednoczonych ta liczba jest dużo większa – ok. 32% Amerykanów w wieku 25–54 lat deklaruje, że słucha podcastów przynajmniej raz w miesiącu.
Co ciekawe, w popularnej aplikacji Apple Podcasts jest ponad 550 tys. aktywnych podcastów i powyżej 18,5 mln odcinków w więcej niż 100 językach.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
3 powody, dla których warto słuchać podcastów
- To darmowe źródło wiedzy na każdy temat. Podcasty są wręcz kopalnią bezpłatnej wiedzy z praktycznie każdej dziedziny. Dzięki nim możesz poszerzać kompetencje zawodowe, uczyć się języków obcych lub dowiadywać się, jak się zdrowo odżywiać i dbać o swoje ciało.
- Pozwalają podszkolić język obcy. Podcastów możesz słuchać nie tylko w języku polskim, lecz także w języku obcym, który znasz lub którego się uczysz. Wystarczy zainstalować jedną z aplikacji do słuchania podcastów i wyszukać słowa kluczowe związane z Twoimi zainteresowaniami lub branżą, w której działasz. Już nawet Spotify pozwala słuchać podcastów, a o innych popularnych aplikacjach piszę poniżej.
- Możesz ich słuchać w ruchu. To kolejna niepodważalna zaleta podcastów. Można ich słuchać podczas spaceru, porannego biegania czy podróży do pracy. Sprawdzają się wszędzie tam, gdzie podstawowa czynność nie wymaga dużego skupienia. Pozwalają zaoszczędzić wiele czasu, a dodatkowo dają poczucie jego optymalnego wykorzystania, np. gdy stoimy w korku. Co więcej, mogą umilać wykonywanie mniej przyjemnych czynności, np. sprzątania.
2 powody, dla których warto nagrywać podcasty
- Pomagają zwiększać zasięg Twojej grupy docelowej. To dodatkowy kanał dotarcia do potencjalnych klientów, którzy preferują to medium przyswajania informacji. Budujesz z nimi niejako relację, a jeśli dzielisz się wiedzą, słuchacze mogą Cię poznać jako eksperta w Twojej branży. Nawet jeśli sami nie skorzystają z Twoich usług, to mogą polecić Twój podcast innym, przez co dotrzesz do jeszcze większego grona odbiorców.
- Są świetnym treningiem przed wystąpieniami publicznymi. Dzięki nagrywaniu podcastów ćwiczysz zarówno głos, jak i płynność oraz poprawność wymowy. Nabywasz także wprawy w przekładaniu myśli na słowa oraz radzeniu sobie z ewentualnym stresem, który może dopaść każdego.
Podcast czy YouTube?
Często spotykam się z brakiem przekonania do podcastów. Moi rozmówcy twierdzą, że wolą treści na YouTubie. Głównym uzasadnieniem jest wówczas oszczędność czasu, bo tam mają już zasubskrybowane ulubione kanały i nie muszą wyszukiwać interesujących ich treści. W dodatku nie tracą czasu na szukanie odpowiedniej aplikacji do odtwarzania podcastów. Zgadzam się z tym, jednak podcasty mają podstawową przewagę nad filmami: angażują tylko jeden zmysł – słuch. Możesz je odtwarzać podczas wielu mniej wymagających czynności, i to bez konieczności spoglądania co chwilę na ekran.
Ponadto podczas odtwarzania filmów z YouTube’a na smartfonie okienko aplikacji musi być wciąż na wierzchu, przez co nie ma już mowy o włączeniu innej aplikacji, której w danym momencie możesz potrzebować. Co więcej, dzięki podcastom oszczędzasz baterię w smartfonie oraz pakiet danych internetowych. W przeciwieństwie do filmów z YouTube’a podcasty możesz pobrać wcześniej – tam, gdzie masz dostęp do wi-fi.
Pamiętaj także, że o wiele łatwiej jest tworzyć podcast niż film. Dlatego wielu twórców internetowych dzieli się wiedzą i doświadczeniem tylko w ten sposób. Nagranie podcastu nie wymaga przygotowania pomieszczenia i tak naprawdę można to zrobić w piżamie we własnej sypialni. Montaż też jest mniej czasochłonny. Wielu podcasterów zaprasza do swoich programów ciekawe osoby, które niekoniecznie muszą się dobrze czuć przed kamerą. W wypadku nagrywania wideo mogłyby one odmówić zaproszenia ze strachu.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Dlaczego podcasty, a nie YouTube? 5 głównych powodów
- Oszczędzasz transfer danych internetowych – podcasty możesz pobrać na telefon, gdy jest się w zasięgu wi-fi.
- Okienko aplikacji do odtwarzania podcastów może działać w tle – w przeciwieństwie do aplikacji YouTube’a.
- Montaż plików audio jest prostszy i szybszy.
- Podcastów możesz słuchać podczas innych czynności – angażują one tylko słuch.
- Podcasty możesz pobrać w formie plików mp3 i odtwarzać na innych urządzeniach.
Jak słuchać podcastów?
Podcastów możesz słuchać na kilka sposobów, choć najpopularniejsze jest używanie do tego specjalnej aplikacji. Ja również to polecam – ze względu na przydatne funkcje oferowane przez takie aplikacje. Większość z nich pozwala na subskrybowanie ulubionych audycji, pobieranie odcinków na telefon, przyśpieszanie odtwarzania, a także pomijanie intro.
Wśród najbardziej popularnych aplikacji do słuchania podcastów wymienić należy:
- Podcasty iTunes– to aplikacja dostępna tylko dla użytkowników urządzeń marki Apple. Ma podstawowe funkcje, takie jak: subskrybowanie podcastów, ustawianie kolejki czy zmiana szybkości odtwarzania.
- Podcasty Google– bardzo minimalistyczna aplikacja na Androida, uboga w funkcje i dosyć młoda. Być może Google zadba o dodatkowe opcje.
- Podcast Player– kolejna aplikacja dostępna wyłącznie dla użytkowników urządzeń z Androidem. Jej ciekawą funkcją jest grupowanie subskrybowanych podcastów w kategorie oraz określanie godziny automatycznego odtwarzania podcastu.
- Overcast– ciekawa aplikacja na iOS z wieloma funkcjami umożliwiającymi poprawę dźwięku i jednocześnie wpływającymi na przyjemność słuchania, np. normalizacją głośności.
Inne aplikacje warte uwagi to: Castro, Podcast Addict, Lecton, Spotify, Podcast Go. Prawdę mówiąc: większość aplikacji do odtwarzania podcastów ma bardzo podobne funkcje. Dlatego też możesz przetestować kilka i po prostu wybrać tę, która będzie Ci najbardziej odpowiadała.
Osoby, które nie chcą pobierać aplikacji, mogą słuchać podcastów na inne sposoby:
- na stronie internetowej podcastera, gdzie zwykle każdy odcinek znajduje się w osobnym poście,
- przez pobranie pliku mp3 ze strony podcastera,
- na stronach internetowych platform do tworzenia podcastów.
Wykorzystaj podcasty w swoim biznesie
Warto pomyśleć o podcastach w kontekście rozwoju Twojego biznesu. Jak już wcześniej wspomniałam, to doskonałe medium dotarcia do szerokiego grona potencjalnych odbiorców. Dzięki temu możesz wesprzeć swoje działania inbound-marketingowe na pierwszych etapach lejka zakupowego. Ponadto treści z podcastu możesz wykorzystać też w inny sposób, np. przygotować transkrypcję, którą opublikujesz na blogu, lub nagrać jednocześnie wideo na YouTube’a.
Istnieje jeszcze inny sposób wykorzystania podcastów w biznesie. Jest nim reklama. Badania, przeprowadzone przez IAB i PwC („Full Year 2017 Podcast Ad Revenue Study: An Analysis of the US Podcast Advertising Industry”), wskazują podcasty jako świetny kanał promocyjny dla reklamodawców. Szacuje się, że w USA dochody z reklam w tym medium wzrosną do 2020 r. o ponad 110% – do 659 mln dol.
Z kolei wcześniejsze badania, przeprowadzone przez IAB („IAB Edison Research Podcast Advertising Study”), pokazały, że:
- 70% słuchaczy podcastów uznaje produkty wspominane podczas audycji za zgodne ze swoimi zainteresowaniami,
- 65% słuchaczy rozważa zakup produktów rekomendowanych przez podcasterów,
- 45% słuchaczy odwiedza stronę internetową sponsora po wysłuchaniu reklamy w podcaście,
- 28% słuchaczy skorzystało z promocji wspomnianej w podcaście.
Podcasty są też świetnym narzędziem do budowania relacji z potencjalnymi kontrahentami biznesowymi. Gdy chcemy podjąć z kimś współpracę, nie zawsze mamy możliwość dotarcia do osób z zarządu danej firmy. Nie zawsze też mamy pomysł na zagajenie rozmowy. Zaproszenie do podcastu może wiele ułatwić. Jeśli znajdziesz temat łączący gościa ze słuchaczami, nie tylko zbudujesz z nim relację, lecz także dostarczysz wartościowej wiedzy swoim słuchaczom.
Choć w Polsce świadomość istnienia podcastów jest jeszcze stosunkowo mała, to trendy mówią same za siebie. Coraz więcej twórców internetowych myśli o tym medium dotarcia do potencjalnych fanów czy klientów, przez co w każdym miesiącu pojawiają się w Polsce nowe podcasty. Powstają też nowe możliwości ich słuchania – np. aplikacja Lecton Audioteki czy płatne podcasty w aplikacji Storytel.
Więcej informacji o tym, jak wykorzystać podcasty w swoim biznesie znajdziesz na stronie www.achmielewska.com, a także w nowym cyklu, który Agata przygotowała do „Marketera+”. Zamów prenumeratę od nr 2 (34) marzec-kwiecień 2019 na sklep.marketerplus.pl.