Z promocyjnych wartości mediów społecznościowych korzystają nie tylko marki reklamujące swoje produkty. Serwisy społecznościowe są świetnym narzędziem do wspierania działań wizerunkowych, szczególnie w przypadku osób publicznych. Właśnie dlatego coraz więcej tzw. celebrytów (aktorów, muzyków, sportowców i dziennikarzy) zaczyna otwierać się na tę drogę komunikacji z fanami czy odbiorcami.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak polskie i zagraniczne gwiazdy kształtują swój wizerunek za pośrednictwem mediów społecznościowych,
- co publikują na swoich profilach niektóre polskie gwiazdy,
- jakie warunki powinien spełniać wartościowy fan page osoby publicznej,
- które z profili polskich gwiazd są najciekawsze.
Za granicą i w Polsce
Za granicą Facebook to tylko jedna z wielu możliwych dróg przekazu wykorzystywanych przez znane osoby. Prym wiodą tam Twitter i Instagram – głównie z racji ich pierwotnej funkcji spełniania celów komunikacyjnych, zapośredniczonych przez urządzenia mobilne. Na profilach zagranicznych gwiazd można znaleźć wyjątkowe zdjęcia, materiały „live” czy „behind the scenes”, które normalnie nie ujrzałyby światła dziennego ze względu na zakaz wpuszczania do takich miejsc dziennikarzy. Muzycy i aktorzy wykorzystują profile w mediach społecznościowych do mówienia o swoich nowych projektach, relacjonowania spotkań czy koncertów oraz do zapowiadania przyszłych premier. Polskie gwiazdy być może mają mniej społecznościowych subskrybentów, ale wykorzystują social media w podobny sposób. Największą wartością jest niereżyserowanie treści czyli pisanie na tematy aktualne, związane z daną osobą, i co najważniejsze – publikowanie materiałów bezpośrednio przez gwiazdę. Dzięki uwiarygodnieniu przez podpis fani mogą poczuć, że mają kontakt ze swoim idolem, a wszelkie opinie, które zamieszczą, dotrą bezpośrednio do niego.
Case studies
Oczywiście wspomniana bezpośredniość ma również swoje negatywne aspekty. Szczególnie odbiło się to na Kubie Wojewódzkim, który jakiś czas temu usunął swój profil na Facebooku (miał ponad milion fanów), argumentując ten krok dbałością o odpowiedni rozwój swojej społeczności (na fan page’u większa część dyskusji dotyczyła kwestii negatywnych). Było to ciekawe posunięcie, budzące u wielu osób pozytywne odczucia. Działania dziennikarza zostały odebrane pozytywnie, a on sam był chwalony za to, że „wziął sprawy w swoje ręce”, jednak opinie specjalistów były podzielone.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Podobnie dużą różnorodnością cechuje się dialog między fanami Wojciecha Cejrowskiego obecnego na „Face booku” (błąd w nazwie serwisu jest celowy – być może został on wykorzystany ze względu na przewrotność lub blokadę portalu odnoszącą się do wykorzystania nazwy własnej). Podróżnik swoją społecznościową tablicę traktuje jako miejsce wyrażania opinii na tematy związane z jego poglądami. Bardzo często zatem można znaleźć tam fragmenty jego publikacji o katolicyzmie czy show-biznesie. Pod nimi toczą się dyskusje, które zazwyczaj zawierają masę wyzwisk i wulgarnych wyrażeń. Między takimi wpisami znaleźć można jednak informacje, za które fani Wojciecha Cejrowskiego lubią go najbardziej – czyli o jego podróżach, reportażach i spotkaniach z publicznością. Zdjęcia związane z kolejnymi wyprawami (zarówno tymi dalekimi, jak i promującymi książki– w Polsce) spotykają się z pozytywnym odbiorem.
Tę zależność zauważyła już jakiś czas temu Martyna Wojciechowska, która na swoim profilu publikuje dwa rodzaje wpisów – prywatne i podróżnicze. Te pierwsze zazwyczaj mówią o wydarzeniach z jej sfery osobistej i zawodowej, drugie zaś stanowią ciekawostki dotyczące wielu zakątków świata oraz sportów ekstremalnych. Dzięki takiemu podziałowi komunikacji możliwe jest zrównoważenie charakteru informacyjnego i wspierającego wizerunek dziennikarki.
Wizerunkowe know-how
Aby profil gwiazdy realizował swoje najważniejsze cele, powinien spełniać wiele warunków. Wśród nich najważniejsze są:
- publikowanie informacji związanych z tematami, które fanom będą najbardziej odpowiadać (najczęściej są to tematy związane z wykonywanym zawodem danego celebryty lub z tym, za co fani lubią daną osobę, np. podróżnik publikuje materiały o podróżach, publicysta o newsach);
- utrzymanie charakteru informacyjnego profilu – fan page czy inny profil społecznościowy to świetny kanał informowania o nadchodzących terminach związanych z działalnością gwiazdy. Warto o tym pamiętać i informować fanów o premierach czy spotkaniach;
- publikowanie zdjęć „live” lub „behind the scenes” oraz zdjęć prywatnych – wyjątkowe materiały przyciągną uwagę fanów i potwierdzą autentyczność autora;
- estetyczna forma – wpisy nie powinny mieć formy listów czy artykułów. Warto pamiętać o charakterze informacji, które się publikuje, oraz o utrzymaniu uwagi fanów. Kilka zdań na wybrany temat z pewnością przyciągnie zainteresowanych;
- interakcja i konkurs – ze względu na brak czasu odpowiedzi celebryty na zapytania użytkowników serwisu nie są częste. Warto jednak zadbać o to, by fani mieli poczucie, że po drugiej stronie ekranu ktoś jest. Formą interakcji może być zarówno wieczór odpowiedzi (np. na wzór zagranicznych hashtagów – publikowane wraz z pytaniem do gwiazdy mogli bez problemu znaleźć zarządzający wizerunkiem), jak i konkurs, na który decydują się najczęściej zespoły mogące podarować wejściówki na koncert czy egzemplarze książek i płyt;
- neutralność i etykieta – warto pamiętać o tym, że w mediach społecznościowych powinny być stosowane wszystkie zasady, jakich „trzyma się” gwiazda w swoich publicznych wypowiedziach – nie powinny one zawierać np. radykalnych opinii czy wulgaryzmów.
Ciekawe profile osób publicznych:
Martyna Wojciechowska (Facebook)
Kuba Wojewódzki (Facebook)
Robert Lewandowski (Facebook)
Magda Gessler (Facebook)
Maciej Stuhr (Facebook)
Radosław Sikorski (Twitter)
Lech Wałęsa (Twitter)
Doda (Twitter)
Marina Łuczenko (Instagram)
Natalia Siwiec (Instagram)
Łukasz Jakóbiak (Instagram)