Admitad i Huawei chcą ograniczyć monopol Google'a i Microsoftu w świecie reklamy w wyszukiwarkach, Meta wprowadza nowe narzędzie do automatyzacji tworzenia reklam i uruchamia nową platformę Advertiser Success Center, TikTok notuje najszybszy wzrost liczby obserwujących ze wszystkich mediów społecznościowych, treści promocyjne w podcastach cieszą się coraz większym zaufaniem słuchaczy. Zapraszamy do lektury wybranych informacji z branży marketingu i reklamy.
Admitad i Huawei chcą ograniczyć monopol Google’a i Microsoftu w świecie reklamy w wyszukiwarkach
Huawei i firma IT Admitad podpisują porozumienie o globalnej współpracy. Wspólnie chcą ograniczyć monopol Google’a i Microsoftu w świecie reklamy w wyszukiwarkach. Efektów działań obu firm będą mogli niedługo doświadczyć użytkownicy wyszukiwarki mobilnej Petal Search na całym świecie, w tym w Polsce.
Obie firmy są w końcowej fazie podpisywania umów, które zintegrują na poziomie globalnym rozwiązania marketingowe Admitad ze stworzoną przez Huawei wyszukiwarką Petal Search. Dzięki zastosowaniu rozwiązania MonetizeSearch wyniki wyszukiwania marek współpracujących z Admitad będą wzbogacone o ich loga, dzięki czemu przyciągną większą uwagę użytkowników. W części krajów Europy i Ameryki, gdzie takie rozwiązanie zostało już wprowadzone, większa widoczność reklamodawców Admitad przełożyła się w ostatnich sześciu miesiącach na wzrost sprzedaży wygenerowanej przez użytkowników Petal Search o 121 proc. i nawet dziesiątki milionów miesięcznych wejść na ich strony. Dzięki temu sukcesowi Admitad otrzymał tytuł partnera roku wyszukiwarki Petal Search.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Do tej pory z efektów współpracy z Huawei mogło skorzystać 800 firm – klientów Admitad. Rozszerzenie współpracy oznacza, że możliwość reklamy w Petal Search stanie się dostępna dla ponad 30 tys. marek i sprzedawców współpracujących z Admitad na całym świecie.
Wyszukiwarka Petal Search weszła na rynek dopiero w czerwcu 2020 r., ale już teraz korzysta z niej 40 mln aktywnych użytkowników w 170 krajach. W 25 krajach znalazła się w pierwszej piątce najpopularniejszych wyszukiwarek mobilnych. Huawei ma ambicję zajęcia wiodącego miejsca wśród najlepszych wyszukiwarek na świecie, zagrażając dominacji Google’a i Binga.
Chcesz wiedzieć, jak tworzyć kampanie, które dotrą do odpowiednich odbiorców i zwiększą konwersję oraz jak efektywnie wykorzystać możliwości Google Ads i w jakich innych wyszukiwarkach warto się reklamować? Sięgnij po „Marketera+” nr 4 (54) 2022 o skutecznej reklamie w wyszukiwarkach.
Meta wprowadza nowe narzędzie do automatyzacji tworzenia reklam i uruchamia nową platformę Advertiser Success Center
W marcu tego roku Meta ogłosiła konsolidację wszystkich produktów służących do automatyzacji tworzenia reklam (Meta Advantage). 15 sierpnia do zestawu oferowanych narzędzi dołączyło Advantage+ Shopping Campaigns. Produkt dostępny będzie dla reklamodawców na całym świecie.
Advantage+ Shopping Campaigns – zasilany przez nowe modele uczenia maszynowego – automatyzuje proces tworzenia kampanii dla branży e-commerce i retail. Rozwiązanie to pozwoli na szybsze i lepsze podejmowanie decyzji dotyczących programowania reklam i weryfikacji poziomu konwersji. System obsługuje do 150 kombinacji parametrów jednocześnie. Pozwala to na szybkie ustalenie optymalnie działającej kombinacji i efektywniejsze wykorzystanie budżetu reklamowego.
Badanie oparte o 15 testów A/B pokazało, że wykorzystanie Advantage+ Shopping Campaigns obniżyło Cost Per Purchase o 12% w porównaniu do reklam Business as Usual (BAU). Badanie oparte o 15 testów A/B pokazało, że wykorzystanie Advantage+ Shopping Campaigns obniżyło Cost Per Purchase o 12% w porównaniu do reklam Business as Usual (BAU).
Dzięki Advantage+ Creative każdy z użytkowników platformy łatwiej stworzy taką wersję reklamy, która ma największe szanse na zbudowanie zaangażowania. Funkcja Advantage Audience dostosuje spersonalizowaną grupę odbiorców na podstawie szczegółów danej strony, aby pomóc małym firmom dotrzeć z reklamą do bardziej relewantnych odbiorców.
W ramach działań wspierających reklamodawców Meta uruchomiła Advertiser Success Center. Jest to ogólnodostępna platforma edukacyjna, która zawiera wszystkie podstawowe informacje o reklamach na Facebooku i Instagramie.
Większość zgromadzonych informacji nie jest nowa. Zostały one jednak zgrupowane w sekcjach, co ułatwia nawigację. Na platformie znajdziemy również linki do kursów Facebook Blueprint oraz artykuły i linki w centrum pomocy.
Chcesz wiedzieć, jak wyznaczać cele obecności w mediach społecznościowych i prowadzić skuteczne działania? Sięgnij po „Marketera+” nr 3 (41) 2020 o skutecznej reklamie, sprzedaży i obsłudze klienta w social. mediach.
Mediapanel lipiec 2022
Znamy wyniki badania Mediapanel za lipiec 2022. Liczba internautów wyniosła 29,6 mln. Średnio dziennie korzystało z tego medium 25,3 mln osób. W top3 serwisów społecznościowych znalazły się Facebook, Instagram i TikTok.
Cały raport dostępny jest pod linkiem.
TikTok z najszybszymi wzrostami liczby obserwujących ze wszystkich mediów społecznościowych
Według statystyk udostępnianych przez TikToka, z aplikacji tej korzysta już ponad 1 mld użytkowników miesięcznie. Jak wynika z najnowszej analizy największych w Polsce kont firmowych na TikToku, przeprowadzonej przez SentiOne, polską firmę zajmującą się m.in. monitoringiem internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, żadne z pozostałych mediów społecznościowych nie generuje tak dynamicznych wzrostów liczby obserwujących. W przypadku pierwszej dziesiątki największych kont w okresie od maja do sierpnia wyniósł on średnio 26 proc., a w przypadku drugiej dziesiątki – średnio 11 proc.
Wśród największych kont na polskim TikToku największy przyrost liczby obserwujących w ciągu ostatnich 3 miesięcy – aż 127 proc. – odnotowało polskie konto Xiaomi. Na drugim miejscu znalazło się konto CCC (50 proc. wzrostu), a na trzecim Polsatu (40 proc.). Największe polskie konto firmowe na TikToku pod względem liczby obserwujących to konto TikTok Polska (754 tys. fanów). Drugą pozycję zajmuje wspomniane Xiaomi (609 tys.), trzecią Player.pl (512 tys.), czwartą Red Bull Polska (408 tys.) a piątą… Polska Policja (368 tys.).
Obecnie to inne platformy społecznościowe próbują gonić TikToka. W tyle pozostały już dawno Twitter i Snapchat, teraz nowy lider prześcignął imperium Marka Zuckerberga. Nie chodzi wyłącznie o procentowy przyrost liczby użytkowników w czasie ani o liczbę bezwzględną młodszych odbiorców z tzw. pokolenia Z, która jest już wyższa niż na Facebooku, czy Instagramie, ale o znacznie bardziej wymierne kryterium – czas spędzany w aplikacji i ilość konsumowanych treści na jednego użytkownika. Tutaj TikTok nie daje szans konkurencji. Meta próbuje naśladować rozwiązania z TikToka, ale to działanie znacznie spóźnione i wtórne dla użytkowników. Zmiany są wręcz postrzegane przez społeczność jako szkodliwe i pojawiają się zorganizowane akcje sprzeciwu wobec wprowadzanych nowinek.
Wojciech Łuszczyński, head of marketing w SentiOne
O tym, na co zwrócić szczególną uwagę podczas projektowania działań na TikToku, przeczytasz w artykule 10 kroków do skutecznej kampanii na TikToku.
#zeświata Norweska marka Easee w żartobliwy sposób zaprasza Elona Muska na kawę
W dniach 29.08 – 1.09. 2022 r. w Stavanger w Norwegii odbędą się targi naftowe ONS 2022 (Offshore Northern Seas). Jednym z zaproszonych gości jest Elon Musk, założyciel Tesli i SpaceX.
Z tej okazji norweska marka ładowarek do samochodów elektrycznych Easee przygotowała krótki film, za pośrednictwem którego chce zachęcić Elona Muska do spotkania, napicia się kawy i rozmowy o przyszłości e-mobilności. Żartobliwa w naturze opowieść przedstawia miasto, które ma obsesję na punkcie Elona Muska. Mieszkańcy mają go wytatuowanego na ramieniu, na ulicach miasta powstają jego posągi, a dzieciom nadawane są niezwykłe imiona. Aby zwrócić uwagę Muska przygotowano również kampanię w mediach społecznościowych.
Kiedy słyszysz, że Elon Musk odwiedza twoje rodzinne miasto, jaka jest pierwsza rzecz, którą robisz? Zapraszasz go oczywiście na kawę! Kiedy więc usłyszeliśmy, że przyjeżdża do Stavanger w Norwegii, musieliśmy działać. W końcu my, Norwegowie, wierzymy w siłę rozmowy i wiemy, że dobra filiżanka kawy działa cuda, aby przełamać lody.
Jonas Helmikstøl, twórca marki ładowarek do pojazdów elektrycznych Easee
Chcesz wiedzieć, jak sprytnie i w niestandardowy sposób docierać do nowych klientów? Przeczytaj artykuł 5 wskazówek, jak dotrzeć do znudzonych odbiorców – czyli kreatywny marketing w praktyce.
2/3 badanych deklaruje, że akceptuje podcasty sponsorowane przez markę [raport]
Według badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego przez Publicis Groupe, zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w naszym kraju w 2021 r. ponownie wzrósł i wynosił aż 31,3 proc. Oznacza to, że podcastów słucha już niemal co trzeci polski internauta, czyli prawie 9 mln osób. Jednocześnie minimum raz w tygodniu podcasty włącza co piąty polski użytkownik sieci.
Audycje internetowe na żądanie wybierane są przez słuchaczy częściej niż w poprzednich latach, a odbiorcy coraz bardziej doceniają ich wartościowe i eksperckie treści, jednocześnie deklarując wysoką akceptację przekazów reklamowych z nimi związanych.
Treści promocyjne związane z podcastami cieszą się wysokim poziomem akceptacji słuchaczy – ponad 2/3 badanych deklaruje, że akceptuje odcinki czy podcasty sponsorowane przez markę, a także polecanie przez podcastera konkretnego brandu we współpracy z nim. Niemal tyle samo osób dopuszcza kontakt z odcinkiem lub podcastem stworzonym przez markę, a prawie połowa ankietowanych – spoty emitowane przy podcastach.
Co więcej, odbiorcy podcastów uważnie słuchają treści promocyjnych i korzystają z nich. Aż 65% badanych wskazuje, że odwiedza strony wymienione w cyklach podcastowych, ponad 40% śledzi działalność podcastera w mediach społecznościowych, a 1/4 jest skłonna kupić reklamowany produkt.
61 proc. Polaków twierdzi, że wzrost cen produktów i usług sprawia, że stać ich na nie w mniejszym stopniu [raport]
Piąta edycja badania EY „Future Consumer Index” pokazuje, że na przestrzeni ostatniego roku nastroje konsumentów uległy poprawie, jednak aktualna sytuacja daleka jest od optymizmu.
W październiku 2021 r. jedynie 6 proc. respondentów uznawało, że ich obecna sytuacja jest lepsza niż 3-4 miesiące wcześniej. W maju 2022 r. ten odsetek wzrósł do 28 proc. Różnica wyniosła 22 p.p. Równocześnie o 12 p.p. spadła liczba negatywnych odpowiedzi (z 23 proc. do 11 proc.).
W perspektywie kolejnych 12 miesięcy, jedynie 29 proc. osób oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej. W porównaniu do października 2021 r. oznacza to spadek o 6 p.p. Stanowi to najlepsze potwierdzenie, że najbliższą perspektywę czasową konsumenci widzą w coraz ciemniejszych barwach.
Pesymizm przekłada się negatywnie na szereg branż, dalekich od sektora FMCG. Przykładami mogą być deklaracje 76 proc. ankietowanych, że w najbliższej przyszłości nie będą podejmować nowego sportu lub hobby. Jeszcze więcej – bo 80 proc. badanych – nie planuje zakupu nieruchomości.
Aż 61 proc. Polaków twierdzi, że wzrost cen produktów i usług sprawia, że stać ich na nie w mniejszym stopniu. Naturalnym efektem wzrostu cen jest ograniczenie konsumpcji. Badanie EY pokazuje jednak, że Polacy przede wszystkim ograniczają spożycie alkoholu (41 proc.), zakupy odzieży i obuwia (39 proc.) oraz kosmetyków (38 proc.) i pakowanej żywności (37 proc.).
Najmniejszy odsetek konsumentów decyduje się zrezygnować z artykułów higieny osobistej (28 proc.) oraz gospodarstwa domowego (30 proc.). Jednocześnie w obu przypadkach respondenci najczęściej poszukują tańszych zamienników – 30 proc. (artykuły higieny osobistej) oraz 31 proc. (artykuły gospodarstwa domowego i środki czystości). Kategorią, z której najczęściej rezygnują Polacy to elektronika użytkowa (17 proc.), w której równocześnie zaobserwowano najniższy wzrost cen (66 proc. wskazań).
Piąta polska edycja badania EY „Future Consumer Index” przygotowana przez EY Polska przeprowadzona została w dniach 17-27 maja 2022 r. na grupie 1000 osób w wieku 18-65 lat. Swoim zasięgiem badanie objęło cały kraj i wszystkie grupy społeczne. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące obecnych zachowań zakupowych, nastrojów i przewidywanych postaw w najbliższej przyszłości.
Chcesz poszerzyć swoją wiedzę o marketingu jako wsparciu sprzedaży? Sięgnij po „Marketera+” – 2 (52) 2022 o marketingu jako wsparciu sprzedaży.
Konsumenci rezygnują z produktów nieprzyjaznych środowisku [raport]
Z najnowszego raportu „The circular voice” przygotowanego przez firmę Stena Recycling wynika, że 8 na 10 konsumentów przywiązuje dużą wagę do tego, czy w produktach są wykorzystywane odzyskane surowce. 65 proc. konsumentów jest skłonnych dostosować swoją konsumpcję do stylu życia przyjaznego dla klimatu.
- Niemal 8 na 10 konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby producenci wykorzystywali w swoich towarach odzyskane surowce.
- 4 na 10 respondentów uważa, że należy zakazać produkcji i sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu.
- Prawie 8 na 10 konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby produkt był wyraźnie oznaczony, że został wykonany z odzyskanego materiału.
- 65 proc. konsumentów w wieku 18–65 lat, jest skłonnych całkowicie lub częściowo dostosować konsumpcję produktów, aby przyczynić się do zmniejszenia wpływu na klimat.
- 8 na 10 respondentów twierdzi, że na ich decyzje o zakupie duży wpływ ma fakt, że produkt charakteryzuje się długą żywotnością, tj. można go łatwo naprawić lub ponownie wykorzystać.
- W ostatnim roku 39 proc. konsumentów odrzucało produkty lub marki, które ich zdaniem nie odpowiadały ich wartościom w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2022 roku przez Origo Group. Dane gromadzono za pośrednictwem portalu internetowego. Próbę stanowią konsumenci
w wieku 18–65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. Cały raport dostępny jest w linku.
Chcesz wiedzieć, jakimi zasadami należy się kierować w planowaniu działań oraz tworzeniu strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu? Sięgnij po „Marketera+” nr 6 (50) 2021 o marketingu odpowiedzialnym społecznie.
Warto posłuchać
Łukasz Kosuniak: Czy kampanie sprzedażowe mają sens w marketingu B2B?
Michał Sadowski: 1 000 000 PLN powtarzalnego przychodu na miesiąc [Grzegorz Warzecha z User.com]
Mamy na to slajd: Dowód osobisty marki. Jak tworzyć modele pozycjonowania?
Warto wziąć udział:
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.
Przeczytaj także:
- Prasówka M+ [15-21.07.22]
- E-tydzień w e-commerce [15-21.07.22]
- M+ poleca: książki dla marketera [cz. 13]
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.8]
- EwP poleca: grupy na Facebooku o marketingu i e-commerce
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać