Kultowy brand „Tytus, Romek i A’Tomek” otwiera się na współpracę marketingową, Rosjanie podrabiają produkty Coca-Coli, Spike Lee reżyseruje i występuje w spocie reklamowym z okazji 50-lecia marki Nike, Kantar Polska sprawdza, czy reklama Shopee irytuje sztuczną inteligencję, TikTok wprowadza nowy program dla reklamodawców i twórców oraz uruchamia interaktywne narzędzie do badania rynku, startuje pierwszy polski serwis z dobrymi praktykami w zakresie influencer marketingu. Zapraszamy do lektury wybranych informacji z branży marketingu i reklamy.
Kultowy brand „Tytus, Romek i A’Tomek” otwiera się na współpracę marketingową
Wydawnictwo Prószyński i S-ka, które od 1990 roku publikuje kultową serię „Tytus, Romek i A’Tomek”, jako właściciel licencji na wykorzystanie wizerunku bohaterów komiksu, otwiera się na współpracę komercyjną z branżą marketingową.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pierwsze odcinki „Tytusa, Romka i A’Tomka” ukazały się w 1957 roku na łamach harcerskiego czasopisma „Świat Młodych”, podbijając na dziesięciolecia serca czytelników. Słynne „Tytusy” wychowały całe pokolenia, bawiąc humorem słownym i sytuacyjnym. Uwielbiany przez czytelników Papcio Chmiel wyznaczył poziom komiksowej narracji i warsztatu. Stał się postacią równie rozpoznawalną, jak bohaterowie jego komiksów.
Seria „Tytus, Romek i A’Tomek” sprzedała się do tej pory w kilkunastomilionowym nakładzie, miała niezliczone dodruki, a rozpoznawalność brandu wśród kilku pokoleń jest niekwestionowalna. Dawni czytelnicy wciąż z nostalgią kupują dzisiaj dzieciom swój ulubiony komiks.
Wierzymy, że siła brandu, przyjazne, niekontrowersyjne i ciepłe skojarzenia z legendarną już marką, pozwolą na skuteczne i efektywne zbudowanie kampanii wokół postaci głównych bohaterów. Od dawna mieliśmy wiele zapytań na temat współpracy komercyjnej, głównie z branż FMCG, farmaceutycznej, spożywczej, odzieżowej, gamingowej i finansowej. Dziś, po uregulowaniu wszelkich zagadnień prawnych, jesteśmy na taką współpracę gotowi.
Małgorzata Marzec-Teodorczyk, szefowa działu marketingu, który m.in. odpowiada za obszar obrotu licencjami
Rosjanie podrabiają produkty Coca-Coli
Rosyjska firma „Ochakovo” – znana do tej pory z produkcji tradycyjnych rosyjskich napojów, takich jak kwas chlebowy czy też niskoalkoholowy napój medovukha na bazie miodu – zaprezentowała nowe napoje, które mają zastąpić kultowe zachodnie marki. Na rynku rosyjskim pojawiły się więc coolcola (zamiast coca-coli), fancy (zamiast fanty) oraz street (zamiast sprite’a).
Koncern Coca-Cola wycofał się z Rosji na początku wojny. Z tego powodu produkty, które jeszcze pozostały w obrocie, są trudno dostępne i drogie.
Zastanawiasz się, jak wyróżnić swoją markę w gąszczu podobnych produktów czy usług? Weź udział w szkoleniu online „Branding w praktyce. 6 technik, dzięki którym stworzysz solidne podstawy marki”.
Spike Lee w reklamie na 50-lecie marki Nike
Nike, aby uczcić swoje 50. urodziny, zaprosił zarówno do wyreżyserowania, jak i do zagrania w jubileuszowej reklamie Spike’a Lee.
https://www.youtube.com/watch?v=rD-XFcmvGuc&t=30s
W 60-sekundowym jubileuszowym spocie „Seen It All” gra on Marsa Blackmona, postać wymyśloną na potrzeby pierwszego filmu Lee – „Ona musi to mieć”. Pod koniec lat 80. Lee wystąpił jako Blackmon z Michaelem Jordanem w reklamach Nike. W najnowszej reklamie, podczas gry w szachy z młodą kobietą o imieniu Zimmie, Lee zaczyna wspominać wszystkie wspaniałe sportowe chwile, których przez lata był świadkiem: od Tigera Woodsa wygrywającego mistrzostwa po Kobe Bryanta strzelającego gole dla LA Lakers. Hubbard-Salk, grająca Zimi, słucha reżysera, ale przypomina mu również o wszystkich niesamowitych sportowcach, którzy pojawili się później. Lee na koniec mówi, że można myśleć, że widziało się wszystko, ale tak naprawdę „jeszcze nic nie widziałeś”.
Spike Lee od wielu lat ściśle współpracuje z marką, reżyserując i występując w niektórych z najbardziej znanych reklamach Nike u boku Michaela Jordana.
Czy reklama Shopee irytuje sztuczną inteligencję?
Od kilku tygodni widzimy i słyszymy reklamę platformy zakupowej Shopee, zrealizowaną w rytmie znanej wielu rodzicom piosenki „Baby Shark”. Ze względu na wszechobecność reklama zwróciła uwagę zarówno konsumentów, jak i branży marketingowej. Zdania na jej temat są podzielone.
Dzięki rozwiązaniu Link A.I., które wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do oceniania potencjału reklam, Kantar Polska sprawdził wpływ reklamy na markę. Korelacja przewidywań Link A.I. w obszarze kluczowych miar utrzymuje się na poziomie około 0,96–0,98 z opiniami konsumentów.
Co dla reklamy Shopee wynika z badania Link A.I.?
- zachęca do wejścia w interakcje z marką, co potwierdzają również dane dotyczące wzrastającej liczby użytkowników (według Mediapanel w kwietniu Shopee zanotowało największy procentowy wzrost liczby użytkowników wśród platform e-commerce),
- angażuje m.in. poprzez wykorzystanie piosenki „Baby Shark” w podkładzie muzycznym,
- przekazuje perswazyjne komunikaty związane z cenami produktów i zerowymi kosztami dostawy („dostawa za 0 zł, produkty od 1zł”),
- …ale też może irytować.
Chcesz wiedzieć, jak sprzedawać na marketplace’ach? Sięgnij po EwP nr 14.
Pierwszy polski serwis z dobrymi praktykami w zakresie influencer marketingu
Serwis influencermarketing.org.pl – stworzony przez IAB Polska – to kompendium wiedzy z zakresu influencer marketingu. Jego odbiorcami mają być zarówno influencerzy, jak i współpracujące z nimi podmioty. Jest to zbiór praktycznych porad począwszy od wyjaśnienia, kim jest infuencer, czym jest influencer marketing, zasad współpracy oraz oznaczania postów reklamowych.
Celem twórców strony jest zebranie możliwie jak największej ilości informacji i praktycznych porad w jednym miejscu, tak by sprawnie przeprowadzić odbiorców przez rodzące się pytania i wątpliwości. Patronat nad serwisem objął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Chcesz dowiedzieć się, jak planować i wdrażać skuteczne kampanie z liderami opinii oraz jak je analizować i optymalizować? Sięgnij po M+ 38 o influencer marketingu.
TikTok wprowadza nowy program dla reklamodawców i twórców oraz uruchamia interaktywne narzędzie do badania rynku
TikTok uruchamia nowy program „TikTok Pulse”. W Stanach Zjednoczonych ruszy on w czerwcu, a jesienią będzie dostępny również w innych krajach. Umożliwi on reklamodawcom umieszczanie reklam obok najpopularniejszych treści w aplikacji, a twórcom zarabianie bez konieczności samodzielnego zawierania osobnych umów z marką.
Dzięki TikTok Pulse marki będą mogły umieszczać swoje reklamy obok filmów, które znajdują się wśród 4% najlepszych w danym dniu. Będzie to 12 kategorii Pulse, które najbardziej angażują użytkowników, w tym m.in. uroda, moda, gotowanie i gry. W programie mogą wziąć udział twórcy i wydawcy, którzy mają minimum 100 tys. obserwujących.
Kolejną nowością, niedostępną jeszcze w Polsce, jest interaktywne narzędzie do badania rynku TikTok Insights. Platforma oferuje narzędzia do filtrowania danych, w tym m.in. lokalizacji, danych demograficznych, branży.
Chcesz wiedzieć, na czym polega skuteczna promocja na TikToku? Zamów prenumeratę roczną extra premium „Marketera+” z pakietem e-szkoleń i weź udział w szkoleniu „Skuteczna promocja na TikToku. Jak wykorzystać potencjał aplikacji w marketingu i e-commerce“.
#zainspirujsię, czyli marki w stylu retro
Mostafa Azzam, 27-letni graphic designer z Egiptu, po raz kolejny „przenosi” znane marki do lat 80. i pokazuje je poprzez przedmioty, których osoby poniżej 20 roku życia z pewnością już nie znają: Instagram na fotograficznej kliszy, Rolex w klepsydrze, Wikipedia w prawdziwej encyklopedii, Spotify na kasecie. Więcej projektów Mostafy znajdziesz na stronie Wallzy | Mostafa Azzam.
O tym, na jakie atrybuty marketingu w stylu retro należy zwrócić szczególną uwagę, by Twoja kampania osiągnęła sukces i na długo pozostała w świadomości konsumentów przeczytasz w artykule „Retro marketing – stare czasy w nowej rzeczywistości” na M+.
Jak Polacy reagują na inflację, rosnące ceny i wyższe stopy procentowe? [raport]
Firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła badanie, w którym zapytała Polaków, jak reagują na inflację, rosnące ceny i wyższe stopy procentowe. Najważniejsze wnioski, jakie płyną z sondażu to:
- Najbardziej powszechną zmianą jest rezygnacja z niektórych usług, z których można zrezygnować – np. z wyjść do restauracji (38%).
- Taki sam odsetek Polaków (38%) przyznaje, że oszczędza teraz zdecydowanie mniej niż dotychczas, gdyż ze względu na wyższe ceny więcej wydaje. Z kolei 13% przyznało, że w ogóle zrezygnowało z oszczędzania, bo to się nie opłaca – w tej grupie dominują mężczyźni (17%) oraz osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej od 45 do 65 lat (16%).
- Więcej niż 1/3 Polaków przyznaje, że musiała ograniczyć codzienne wydatki, żeby pieniędzy starczyło na cały miesiąc. Co czwarty badany przyznaje, że przez wyższe ceny nie starcza mu na podstawowe wydatki. W obydwu tych grupach dominują kobiety – aż 42% z nich przyznało, że musi ograniczać wydatki, żeby pieniędzy wystarczyło na cały miesiąc (w przypadku mężczyzn odsetek ten wyniósł 31%).
- 35% osób przyznało, że ograniczyło jeżdżenie samochodem ze względu na wysokie ceny benzyny, jednak tylko 5% zastanawia się nad sprzedażą samochodu z tego powodu.
- Niemal co piąty Polak (18%) zrezygnował z zaciągnięcia planowanego kredytu, a 26% przyznaje, że planuje jak najszybciej spłacić kredyt, bo obawia się, że stopy nadal będą rosły.
- Co piąty Polak przyznaje, że woli coś kupić niż trzymać pieniądze na koncie, gdyż ich wartość maleje.
- 17% badanych deklaruje, że szuka innych niż dotychczas opcji lokowania pieniędzy.
Badanie zostało zrealizowane od 4 do 11 maja 2022 przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI.
Jak przygotować sklep internetowy na inflację i jej konsekwencje? Wskazówkami dzielą się eksperci w artykule „Forum ikomersiaków: E-commerce w czasie inflacji”.
Warto posłuchać
O reklamie w internecie: Brief marketingowy i jego wpływ na współpracę z klientem
Silna marka w praktyce: Marka osobista w korporacji
Warto wziąć udział:
- 14 czerwca, szkolenie online: Branding w praktyce. 6 technik, dzięki którym stworzysz solidne podstawy marki. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: dlaczego branding nie jest częścią marketingu i jak budować wartość marki, co robić, żeby wyróżnić swoje produkty i usługi na rynku i dlaczego największą konkurencją wcale nie są firmy, które mają podobną ofertę, dlaczego ludzie wcale nie myślą o markach i jak sprawić, żeby klienci utożsamiali się z Twoim brandem, jak odpowiednio komunikować markę i jak nadać jej odpowiednie cechy, tożsamość oraz osobowość.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.
Przeczytaj także:
- Prasówka M+ [6-12.05.22]
- E-tydzień w e-commerce [6-12.05.22]
- M+ poleca: książki dla marketera [cz. 4]
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.2]
- EwP poleca: grupy na Facebooku o marketingu i e-commerce
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać