Wraz ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia uczestnicy programów lojalnościowych częściej zaglądają do katalogów nagród w poszukiwaniu prezentów pod choinkę. Wielu z nich sumiennie gromadzi punkty przez cały rok, aby w grudniu wymienić je na upominki dla siebie lub najbliższych. Dzięki temu oszczędzają nie tylko pieniądze, ale i czas przeznaczany na buszowanie po sklepach.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie znaczenie w akcji wsparcia sprzedaży mają nagrody,
- dlaczego internetowa wersja katalogu jest lepsza niż drukowana,
- jakie nagrody zaproponować uczestnikom chcącym obdarować kogoś bliskiego bez pozbawiania ich prawa wyboru.
Bez względu na grupę docelową jednymi z najistotniejszych elementów programów lojalnościowych są nagrody. To perspektywa zdobycia konkretnych gratyfikacji, takich jak: egzotyczna wycieczka czy nowoczesny sprzęt RTV, często przemawiają do wyobraźni odbiorcy i motywują uczestnika do działania. Ich znaczenie rośnie w okresie Bożego Narodzenia, kiedy perspektywa kupowania prezentów w świątecznym szale spędza sen z powiek niejednej osobie. Spać spokojnie mogą beneficjenci akcji lojalnościowych funkcjonujących w systemach online, którzy zamiast biegać po sklepach w poszukiwaniu idealnego prezentu, w wolnej chwili przejrzą katalog nagród w „ich” programie, a w dowolnym momencie zamówią upragniony upominek dla siebie lub kogoś bliskiego.
Bez wychodzenia z domu
Jednak aby taka wizja znalazła odbicie w rzeczywistości, organizator musi zapewnić użytkownikowi stały dostęp do katalogu nagród przez internet. W czasach powszechnego dostępu do sieci uczestnicy wręcz oczekują od twórców akcji wsparcia sprzedaży wykorzystania nowoczesnych narzędzi, które pozwolą im na przeglądanie nagród w dowolnym momencie i kontrolowanie własnego konta. Jak wynika z badań instytutu ARC Rynek i Opinia, w 2014 roku 8 na 10 Polaków mających dostęp do internetu przynajmniej część prezentów kupowało online, a tylko 17% całkowicie wykluczało taką możliwość. W tym roku statystyki kupujących w sieci będą z pewnością wyższe. A gdyby tak robić prezenty, nie wydając na to pieniędzy? Można, wystarczy wymienić punkty, które w ciągu roku uzbierały się na koncie programu lojalnościowego.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Bogaty wybór
Aby trafić w gust każdego uczestnika, oferta katalogowa powinna być rozbudowana w różnych kierunkach. Atrakcyjność i przejrzystość katalogu zapewni wprowadzenie podziału na różne kategorie. Trudno bowiem przewidzieć, czym będzie kierować się beneficjent przy wyborze nagrody. Niektórzy mogą szukać prezentu dla siebie, np.: zegarka, elektroniki, narzędzi lub samochodu, inni upominku dla kogoś bliskiego, dlatego ich zainteresowanie wzbudzi dział z biżuterią, kosmetykami, grami czy galanterią skórzaną, a może dział z podarunkami dla najmłodszych, bo osobą obdarowaną będzie dziecko?
Przykładem nieprzewidywalnych potrzeb może być sytuacja, która miała miejsce w jednym z projektów prowadzonych dla naszych klientów. Mianowicie uczestniczka długofalowego programu systematycznie wymieniała zgromadzone punkty na asortyment kuchenny, tj.: garnki, noże, małe AGD. Okazało się, że po prostu kupiła nowe mieszkanie i zależało jej na uzupełnieniu wyposażenia swojej wymarzonej kuchni. Takich sytuacji może być więcej, ale mnogość kategorii i prosta nawigacja w katalogu mogą sprawić, że wybór idealnego prezentu szybko zakończy się sukcesem.
Dużą zaletą internetowych katalogów nagród jest także możliwość stałej modyfikacji i dodawania najnowszych modeli produktów dostępnych w danej kategorii. Ma to przede wszystkim duże znaczenie w elektronice i multimediach, gdzie kilka miesięcy wystarczy, aby pojawiła się nowocześniejsza wersja produktu. Ponadto katalog może być wzbogacany o upominki okazjonalne – choćby typowo bożonarodzeniowe.
Prezent na później
Wybór prezentu to pestka, pod warunkiem, że znamy gust osoby, której chcemy sprawić przyjemność. Ryzyko niepowodzenia wielu ludzi, zwłaszcza mężczyzn, odstrasza od zakupu upominku. Zamiast prosić o pomoc rodzinę czy przyjaciół, warto pozostawić swobodny wybór obdarowywanej osobie. Z podobnymi obawami spotka się organizator akcji wsparcia sprzedaży, dlatego w katalogu nagród często pojawiają się karty przedpłacone lub kupony premiowe umożliwiające wybór prezentu w innym czasie, np. po świątecznej gorączce, kiedy tłum zmaleje, a w sklepach pojawią się wyprzedaże. Szeroka sieć akceptantów gwarantuje znalezienie wymarzonego upominku. To także ratunek dla niezdecydowanych uczestników, którzy potrzebują więcej czasu do namysłu.
Z kart przedpłaconych lub kuponów premiowych mogą skorzystać także osoby niezwiązane z żadnym programem lojalnościowym. Jako nagrody stosuje je wiele firm chcących odwzajemnić się swoim kontrahentom za lojalność.
Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia, stosowanie kart przedpłaconych co najmniej od dwóch lat lub dłużej w ostatnim roku deklarowało aż 71% firm. Jest to wynik o 14 punktów procentowych wyższy w porównaniu z rokiem 2013.
Sodexo, podążając za potrzebami klientów i chcąc dać im większy wybór w obdarowywaniu partnerów, wzbogaciło swoją ofertę o nowy produkt – elektroniczny voucher Click e pass. E-voucher sprawdzi się doskonale jako prezent biznesowy dla kontrahentów, dla pracowników oraz jako nagroda w akcjach wsparcia sprzedaży. Mechanizm jest bardzo prosty: każdy e-voucher ma swój unikalny kod, który po zalogowaniu się przez użytkownika na stronie umożliwia mu wybór nagrody ze specjalnie przygotowanego katalogu. Nowość z pewnością przypadnie do gustu entuzjastom internetowych rozwiązań.
Dostawa pod drzwi
W obu przypadkach użytkownik, poszukując wymarzonego prezentu, porusza się w katalogach jak w internetowym sklepie – sam wybiera, zamawia i wskazuje adres dostawy wybranej nagrody. Po wysłaniu zamówienia pozostaje mu czekać, aż przesyłka trafi pod drzwi jego mieszkania bez ponoszenia przez niego dodatkowych kosztów. O opłaty i logistykę nagród nie musi się także martwić organizator akcji. Zarówno w przypadku Click e pass, jak i internetowych katalogów nagród dostępnych np. w ramach Sodexo Performance Suite za dostępność produktów z katalogu, ich magazynowanie, logistykę oraz ewentualne reklamacje czy zwroty odpowiada zewnętrzny dostawca. Firma płaci jedynie za efekty, czyli faktycznie zamówione nagrody.
Nagrody to istotny element decydujący o sukcesie programu lojalnościowego, dlatego nie wolno lekceważyć tego aspektu. Jeśli zależy nam na budowaniu długotrwałych relacji, warto dokładnie przemyśleć kwestię gratyfikacji, które wywołają u obdarowanego pozytywne emocje. Gwarancję taką, zwłaszcza przy zróżnicowanej grupie docelowej, dają rozwiązania umożliwiające użytkownikom swobodny wybór upominku. To najlepsza forma nagrody, którą organizator może zaproponować.