Czas farmaceuty jest na wagę złota, a każda dodatkowa aktywność to wyzwanie. Jak więc zachęcić ich do rekomendowania produktów i budować świadomość marki? Cogno Medical we współpracy z międzynarodowym koncernem farmaceutycznym stworzyło program motywacyjny dla farmaceutów, który przyniósł 30% wzrost sprzedaży w... miesiąc! Przeczytaj case study i dowiedz się, jak to zrobili!

Przy aptecznym okienku nie ma miejsca na przypadkowe działania – rekomendacja produktu to wynik wiedzy, zaufania i przekonania farmaceuty. A dodatkowo branża farmaceutyczna ma swoje własne tempo, regulacje oraz ograniczenia. Każda dodatkowa aktywność sprzedażowa musi wpasować się w napięty grafik i realia pracy w aptece. Czy w takich warunkach jest miejsce na promocję i marketing?
Cogno Medical udowodniło, że tak! We współpracy z jednym z międzynarodowych koncernów farmaceutycznych powstał innowacyjny program edukacyjno-sprzedażowy. Łącząc przystępny format szkolenia, gratyfikację wzrostu i elastyczne nagrody pieniężne Pluxee, udało się w krótkim czasie osiągnąć wzrost sprzedaży i większy udział w rynku. Program udowodnił, że integracja rozwiązań z narzędziem pracy farmaceuty może przynieść szybki i mierzalny efekt.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Program motywacyjny dla farmaceutów
Farmaceuci, którzy są codziennymi doradcami pacjentów, mają znaczący wpływ na wybór produktu. Ich czas pracy jest jednak wypełniony do granic możliwości, a każda dodatkowa aktywność musi być dobrze umotywowana. Jak więc zachęcić ich do poznania produktu i aktywnych poleceń? Celem programu motywacyjnego skierowanego właśnie do tej grupy było zbudowanie świadomości produktowej oraz zachęcenie farmaceutów do rekomendacji konkretnego preparatu. W rezultacie:
- powstał prosty mechanizm motywacyjny, który realnie wzmocnił zaangażowanie,
- farmaceuci mieli dostęp do wiedzy produktowej w szybki i wygodny sposób,
- w zależności od potrzeb rosła liczba rekomendacji konkretnego produktu.
W ramach programu farmaceuci rekomendowali zaawansowane, innowacyjne preparaty medyczne wspierające leczenie, dostępne w aptekach i przeznaczone do długotrwałego stosowania, o statusie umożliwiającym działania wsparcia sprzedaży.
Lekarstwo na wyniki sprzedaży: szkolenie w systemie + natychmiastowa nagroda
Głównym remedium i siłą programu była integracja programu Compendium OMNI z systemem aptecznym – codziennym narzędziem pracy farmaceutów. Program został osadzony bezpośrednio na ekranie sprzedażowym, dzięki czemu farmaceuci mieli go dosłownie „pod ręką”. Taka forma nie tylko obniżyła koszty wdrożenia, ale przede wszystkim ominęła klasyczne bariery: długą rekrutację, konieczność dodatkowego logowania czy zewnętrznych platform edukacyjnych.
W programie zaoferowano trzy możliwości zdobywania punktów premiowych:
- za szkolenie merytoryczne potwierdzone testem sprawdzenia wiedzy,
- za każdorazową rekomendację (niewielka punktacja),
- za wzrost w porównaniu z okresem referencyjnym (większa punktacja).
Proste zasady Compendium OMNI to również odbiór nagród nawet w trakcie trwania projektu.
W Cogno Medical wspieramy sukces biznesowy i bezpieczeństwo naszych klientów działających w skomplikowanym środowisku konkurencyjnym, a także prawnym Ochrony Zdrowia. W sektorze farmaceutycznym najważniejsze są rozwiązania, które integrują się z rzeczywistością pracy farmaceutów. Dlatego postawiliśmy na bezpośrednie osadzenie programu w systemie aptecznym i nagrody pieniężne Pluxee, które nie tylko motywują, ale również są cenione przez grupę docelową ze względu na swobodę wyboru. To właśnie połączenie wiedzy i gratyfikacji daje efekt synergii, który widać w wynikach tego programu. – Maciej Moniak, Prezes Zarządu Cogno Medical.
Nagrody Pluxee jako booster zaangażowania
Z punktu widzenia uczestnika najważniejsza była możliwość szybkiej gratyfikacji. Punkty można było wymieniać od razu po uzbieraniu wymaganej liczby. W katalogu nagród znalazły się eVouchery Pluxee do popularnych sieci handlowych – od Empiku przez Hebe po Biedronkę.
Taka forma nagrody przyniosła wiele korzyści:
- natychmiastowa nagroda w formie cyfrowej,
- brak kosztów logistycznych,
- możliwość swobodnego wyboru, gdzie i na co wydać otrzymane środki,
- opcja wsparcia inicjatywy CSR (cegiełka na SOS Wioski Dziecięce).
Nagrody pieniężne w formie kart i e-voucherów są najbardziej pożądaną formą nagradzania wśród Polaków. Potwierdza to również program Cogno Medical: zaangażowanie uczestników było wysokie już od pierwszych dni uruchomienia programu.
Programy lojalnościowe wymagają szczególnej wrażliwości i dopasowania do rytmu pracy odbiorcy/beneficjenta – szczególnie gdy są prowadzone w wymagających branżach, o wysokim tempie rozwoju i ściśle regulowanych, jaką jest z pewnością farmacja i sektor zdrowia. Co nawet bardziej istotne, sama wartość nagrody nie jest w tych przypadkach decydująca. Uczestnicy doceniają również bardzo możliwość szybkiego otrzymania gratyfikacji, swobodę realizacji nagrody oraz personalizację, która silnie wzmacnia pozytywne skojarzenia z marką organizatora. Projekt Cogno Medical to dowód na to, że dobrze zaplanowana strategia nagradzania może być skutecznym wsparciem w każdym sektorze, jeśli jest wdrażana z pomysłem i znajomością potrzeb grupy docelowej. – Piotr Kaczmarski, Dyrektor Sprzedaży i członek zarządu Pluxee Polska.
Komunikacja dopasowana do rytmu pracy
Program wspierany był przez przedstawicieli handlowych, a także komunikację mailingową i systemową – bezpośrednio w OMNI. Mechanizm był przejrzysty i intuicyjny, a informacja o przyznanych punktach oraz dostępnych nagrodach była cały czas widoczna.
To podejście sprawiło, że program nie był odbierany jako dodatkowy obowiązek, lecz naturalna część codziennej pracy. Ważna była też możliwość szybkiego zakończenia szkolenia i natychmiastowej konwersji punktów – bez konieczności zbierania ich przez wiele miesięcy.
Efekty: szybki start, szybki wzrost
Program wystartował w październiku 2024 r. i już w pierwszym miesiącu 70% szkoleń zostało ukończonych przez uczestników. Listopad przyniósł spektakularny efekt sprzedażowy:
- wzrost sprzedaży opakowań z poziomu 10,8 tys. od 08 października do 18,2 tys. w listopadzie, co daje 30% wzrostu w przeliczeniu miesiąc do miesiąca,
- wzrost udziału rynkowego produktu, pomimo ogólnych spadków w branży.
Program zrealizowany przez Cogno Medical pokazuje, że skuteczna edukacja, odpowiednia forma motywacji i dopasowanie narzędzi do specyfiki branży mogą przynieść wymierne efekty w krótkim czasie. Dzięki wykorzystaniu platformy Compendium OMNI i nagród pieniężnych Pluxee udało się nie tylko zaangażować farmaceutów, ale również osiągnąć realny wzrost sprzedaży i udziału w rynku. To model, który może być inspiracją firm, poszukujących skutecznych sposobów na aktywizację specjalistycznych grup zawodowych.
Więcej praktycznych casów, a także danych dotyczących skutecznych akcji wsparcia sprzedaży znajdziesz w najnowszym raporcie Pluxee Polska: „ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż” .
Marketer+ jest patronem medialnym raportu.