Rok 2016 zmierza ku końcowi, ale to z pewnością nie koniec wyzwań dla marketerów. Sprawdzamy co było największym rozczarowaniem, zaskoczeniem czy też działaniem wartym zwrócenia szczególnej uwagi w mijającym roku. Zamieniamy się także we wróżbitów i próbujemy przewidzieć przyszłość w najbliższym czasie. O czym będziemy w branży mówić za rok? O czym warto wspomnieć już teraz? Sprawdźcie!

Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji, PBI, annamiotk.pl
2016
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Największym rozczarowaniem czy też zaskoczeniem dla mnie jest upowszechnianie się ekwiwalentu reklamowego jako miary skuteczności działań komunikacyjnych. Używanie go świadczy o tym, że firma nie potrafi zaplanować swojej strategii tak, aby zmierzyć rzeczywiste efekty swoich działań komunikacyjnych.
2017
Tematami do rozmów specjalistów marketingu w 2017 roku z pewnością będzie dalszy rozwój mobile’u. Już od paru lat co roku mamy rok mobile. Tymczasem używanie internetu mobilnego upowszechnia się stopniowo, nie rewolucyjnie. A skoro się upowszechnia, to idzie za tym rozwój reklamy mobilnej, pomiar mobilnej konsumpcji internetu oraz m-commerce czyli rozwój segmentu aplikacji ułatwiających robienie zakupy przez komórkę.
Coraz więcej mówi się też o botach, wskazując na możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji także w działaniach marketingowych. Przykładowo redakcja The New York Times podczas kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych stworzyła własnego bota na Instant Messengerze. Po wysłaniu do niego zapytania o konkretne wydarzenie, przesyłał linki do najnowszych artykułów w serwisie redakcyjnym, związanych z danym tematem.
Paweł Sala, Dyrektor Zarządzający FreshMail
2016
Największe zaskoczenie? W 2016 roku tylko 5% maili była trigerowana a zdaniem DMA generowało to ponad 50% przychodów. Oczywiście nikt nie badał czy te statystyki wyglądałby tak dobrze gdyby nie były wsparte zwykłym newsletterem. Nie ulega jednak wątpliwości, że w ciągu nadchodzącego roku – marketerzy znacząco zwiększą udział komunikacji trigerowanej w celu zwiększenia ROI ze swoich działań. Jednocześnie dziwi fakt, iż mimo dostępnej już teraz technologii tak mało marketerów zdecydowała się na tego typu działania.
Myślę, że w ciągu najbliższego roku także dużo dostawców technologi skupi się na technologi machine learning, które pozwoli na przewidzenie czego oczekują odbiorcy e-mail marketingu. Dzięki możliwości wykorzystania danych obecnie przetwarzanych przez systemy do e-mail marketingu jak i znajdujące się w innych miejscach. Dzięki relatywnie niższych cenach technologi big data możliwe wydaje się, że wreszcie będziemy mogli widzieć kompletne ekosystemy z przepływem danych między webtrackingiem, social media, systemami klasy BI, CRM czy ERP oraz narzędziami e-mail marketingowymi.
2017
Myślę, że rok 2017 to rok synergii działań między różnymi kanałami komunikacji – być może nawet można się pokusić o nazwanie go rokiem multichanelu. W związku z tym najważniejsze w 2017 roku będzie integrowanie danych. Najważniejsze okaże się budowania skutecznych ekosystemów aplikacji, systemów i narzędzi w celu integrowania wszelkich danych o odbiorcach jakimi dysponuje i może dysponować marketer – warto pamiętać, że nie istnieje jeden uniwersalny system który pozwoliłby na skuteczną komunikację marketerowi we wszystkich kanałach komunikacji.
Moim zdaniem pod koniec 2017 roku wielu marketerów będzie kończyło dostosowywanie swoich działań do nowych realiów prawnych w zakresie ochrony prywatności i danych osobowych – w 2018 roku zacznie obowiązywać RODO czyli Rozporządzenie Ochrony Danych Osobowych, które diametralnie zmieni obraz wykorzystania danych behawioralnych, zbierania zgód marketingowych a przede wszystkim sankcje jakie będą obowiązywać za nie przestrzeganie prawa (nawet 20 mln euro!)
Łukasz Kosuniak, B2B Marketing Manager, Samsung Polska
2016
Ciekawym, choć jeszcze nie masowym zjawiskiem, które dało się zauważyć w 2016 roku było wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w działaniach marketingowych. Pojawiły się innowacyjne projekty w branży automotive, retail czy HoReCa.
Zaskoczeniem jest to, że w czasie gdy sektor rozrywki czeka na odpowiednie nasycenie rynku urządzeniami (mówi się o dziesiątkach milionów w skali globalnej) to sektor biznesowy adoptuje VR do coraz śmielszych projektów. Rok 2017 może być przełomowy dla VR w marketingu.
2017
Część marketerów pod koniec roku 2017 będzie mocno przestraszona. W roku 2018 Unia Europejska drastycznie zaostrzy kary za niechcianą korespondencję elektroniczną – nawet do 4% rocznego obrotu jeżeli będzie to działanie uporczywe. Z tego powodu wzrośnie zainteresowanie profesjonalnymi systemami i usługami zarządzania bazami marketingowymi bo od ich jakości może zależeć istnienie firmy. Przewiduję również szybki rozwój systemów e-mail i marketing automation, które pozwalają na spełnienie wymogów nowych regulacji.
Artur Jabłoński, Online Marketing Consultant, arturjablonski.com
2016
Temat warty bliższemu przyjrzeniu się? Odpowiem może nie typowo: przyglądajcie się twórcom internetowym. To są osoby, które częstokroć żyją z cudzej uwagi (z pozyskanych „oczogodzin”). Dlatego też podłapują, testują i stosują skuteczne techniki budowania zasięgu, angażowania publiki. W zakresie moderacji społeczności czy wyszukiwania tematów na popularne treści można się od nich wiele nauczyć. Podglądajcie blogerów i youtuberów!
2017
Z mojej perspektywy najwięcej dyskusji toczyć się będzie wokół automatyzacji i analityki. Mierzalność działań marketingowych jest faktem. Przy odpowiednim doborze wskaźników nawet rzeczy pozornie „miękkie” jak tworzenie treści da się ocenić pod kątem skuteczności: wpływu na sprzedaż, liczby pozyskanych leadów czy chociażby zasięgu.
Jakub Biel, Marketing Manager, Solgaz
2016
Dla mnie rozczarowaniem były marki na Snapchacie. Wiele mówiło się o tej „nowej przestrzeni dla młodych”, każdy portal marketingowy rozprawiał o tym jakie cuda można wyprawiać na Snapie i nagle wszystko ucichło. Czyżby w połowie roku wszyscy zorientowali się, że ich budżet przepala się bez sensu?
Drugim rozczarowaniem są wojny polityczne. Nawet neutralne wpisy były różnie interpretowane przez obie strony konfliktu, a przez to nawet ciekawe kampanie społeczne wykorzystywane były do szerzenia się nienawiści, zamiast osiągania założonych celów.
2017
Z pewnością gorącym tematem będzie wideo, które zdominowało wszystkie trendy tego roku. Ciągle zwiększa się konsumpcja treści tego typu (zwłaszcza na urządzeniach mobilnych), co pozwala złapać uciekających przed telewizją.
Już teraz zauważyć można szybki rozwój wideo 360 oraz wirtualnej rzeczywistości i na pewno w przyszłym roku marketerzy głowić się będą jak wykorzystać i tę powierzchnię.
W polityce widać coraz śmielsze odejście od poprawności politycznej, a „oswojenie się” z tym tematem to gotowy przepis na kryzys w social media.