IAB Europe opublikowało raport AdEx Benchmark za rok 2021. Wyniki analizy potwierdzają, że wszystkie 28 badanych rynków odnotowało dwucyfrowy wzrost, osiągając całkowitą wartość na poziomie 92 mld euro.
Najwyższa dynamika wzrostu rynku od 2008 r.
Wszystkie 28 rynków objętych badaniem odnotowało dwucyfrowy wzrost. Siedem z nich osiągnęło wzrost powyżej średniej stopy wynoszącej 30,5%, przy czym były to kraje z Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej. Odpowiada to łącznie 21,5 mld euro dodanym do rynku reklamy cyfrowej w 2021 r. Twórcy raportu zwracają uwagę na inflację, która w 2021 r. w pięciu badanych krajach przekroczyła +5%. W tym kontekście warto być ostrożnym co do interpretacji wzrostu rynku.
Wydatki na reklamę cyfrową w Polsce wyniosły 1,430 mln euro. Jest to wzrost rok do roku o 20,2%. Jeśli chodzi o wydatki na reklamę cyfrową na jednego mieszkańca, niektóre kluczowe rynki nadal pozostają w tyle za średnią europejską wynoszącą 115 euro, np. Hiszpania – 92 euro. W gronie tym znalazła się również Polska z 37,8 euro na jednego mieszkańca.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Taki wzrost netto wydatków w porównaniu z 2020 r. jest większy niż łączny wzrost netto w latach 2018–2020 (19,4 mld euro) łącznie. Jest to jednocześnie najwyższy wzrost odnotowany w badaniu od 2008 r. IAB Europe prognozuje stopę wzrostu na poziomie 28,6% w stosunku do 2021 r.
Wideo głównym motorem wzrostu
Wzrost w 2021 r. był widoczny we wszystkich formatach. Reklamy displayowe (w tym banery, wideo i audio) osiągały najwyższe wyniki (+34,5%), następnie płatne wyszukiwanie (+29,9%) oraz ogłoszenia, katalogi i współpraca partnerska (+11,3%).
Wideo było głównym motorem wzrostu zarówno w wydatkach na media społecznościowe, jak i poza nimi. Jego udział wzrósł o 46,2% i stanowi obecnie 41% wszystkich wydatków na reklamę display. Na trzech rynkach – w Ukrainie, Wielkiej Brytanii i we Włoszech – udział wideo przekracza obecnie połowę wszystkich wydatków na reklamę display.
Digital Audio z największym wzrostem procentowym
Digital audio odnotowało największy wzrost procentowy – w 2021 r. cyfrowy format audio wzrósł o 50,7%, czyli więcej niż wszystkie inne formaty. Rynek audio nadal szybko się rozwija, wychodząc z niskiej bazy, osiągając w 2021 r. wartość 700 mln euro, czyli 3% wydatków na reklamę display.
Programmatic to ponad połowa wydatków na reklamę displayową
Programmatic, z wyłączeniem mediów społecznościowych, stanowi ponad połowę wydatków na reklamę displayową (57%), co jest spowodowane przejściem na rynki prywatne i przyjęciem na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.
Cały raport jest dostępny pod tym linkiem.
Chcesz poszerzyć swoją wiedzę z zakresu marketingu? Sięgnij po pakiety specjalne „Marketera+”.
Warto doczytać:
- M+ poleca: książki dla marketera [cz. 7]
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.5]
- EwP poleca: grupy na Facebooku o marketingu i e-commerce
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać