Nie jest tajemnicą, że sprawozdania roczne dla wielu firm są czymś więcej niż tylko zestawieniem liczb i prognozami rynkowymi przedstawianymi interesariuszom i członkom zarządu. Chociaż kojarzą się z długimi, nieprzespanymi nocami spędzanymi na ich przygotowaniu, ich rzeczywista wartość jest nie do przecenienia – mogą stać się flagowymi projektami i okazją do wzmocnienia wizerunku firmy. Dowiedz się, jak wykorzystać raporty roczne w biznesie oraz jak je właściwe przygotować.
Raporty roczne a budowanie marki
Celem raportów rocznych jest przede wszystkim kompleksowe przedstawienie wyników finansowych firmy, kierunku strategicznego i praktyk zarządczych. Warto jednak poświęcić trochę więcej czasu, aby wykorzystać przekaz przystępny dla odbiorców o różnych kompetencjach. Nawet liczby, wykresy i tabele mogą być zaprezentowane w sposób atrakcyjny, przyciągający uwagę i przede wszystkim zrozumiały oraz czytelny dla wszystkich. Można jednak zrobić kolejny krok i potraktować raport jako nośnik wizualnej opowieści o przedsiębiorstwie, która pozwala pokazać jego wartości i podzielić się niefinansowymi sukcesami.
Zapamiętaj
Mimo że proces opracowania raportu może się wydawać trudny, to warto wykorzystać tę okazję, aby się wyróżnić i wzbudzić zaufanie, a także uwiarygodnić się jako wartościowy dostawca produktów lub usług. Unikatowa i przyciągająca wzrok historia wizualna z pewnością zrobi wrażenie na partnerach biznesowych czy obecnych lub potencjalnych klientach. Dobrze zaprojektowany raport buduje siłę marki i angażuje odbiorców.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Nasze doświadczenie zdobyte podczas pracy z klientami przy opracowywaniu rocznych sprawozdań pozwala nam wierzyć, że tego rodzaju projekt może przebiegać prawie bezboleśnie. Firmy takie jak ABB czy Accelleron powierzają nam projektowanie rocznych sprawozdań od lat. Niektóre z naszych realizacji w tym obszarze zostały nawet wyróżnione w prestiżowych konkursach branżowych. Bo kto powiedział, że nie można dostarczać arkuszy finansowych firmy splecionych z efektownymi wizualizacjami marki?
Jak stworzyć dobry raport roczny?
Na bazie swojego doświadczenia przedstawimy sześć najważniejszych zasad, które warto wziąć pod uwagę przy opracowywaniu rocznych sprawozdań firmy.
1. Pamiętaj, że dane to podstawa
Jak zebrać wszystkie potrzebne dane? Należy to zacząć z odpowiednim wyprzedzeniem. Zazwyczaj za poszczególne elementy raportu odpowiadają różne działy lub osoby w firmie, które próbują zbierać informacje między codziennymi zawodowymi obowiązkami. Warto także w sposób transparentny zestawiać dane finansowe w analogicznych okresach, aby móc je porównywać w sposób wiarygodny.
Wskazówka
Gromadzenie danych to najbardziej czasochłonny i skomplikowany proces. Dobrze jest zarezerwować na ten etap więcej czasu. Opracowanie graficzne danych w prezentacji jest już relatywnie prostsze i szybsze.
2. Zrezygnuj z druku
Zdarza się, że raporty roczne produkowane są na papierze, ale warto rozważyć zmianę na wersję cyfrową. W ten sposób nie tylko pokażesz swoje zaangażowanie na rzecz środowiska, ale przede wszystkim skorzystasz z możliwości stworzenia interaktywnej przestrzeni.
Wskazówka
Wykorzystanie klikalnych wykresów i animacji działa bardzo angażująco, dzięki czemu odbiorcy raportu zagłębią się w nim na dłużej. Można również stosować filmy i linki, co sprawia, że raport jest bardziej interesujący i przyjazny. Cyfrowy raport spełnia również standardy dostępności, a w razie potrzeby można go edytować.
3. Wybierz autentyczność
Staraj się pokazać firmę w najbardziej autentyczny sposób. Używaj prawdziwych zdjęć. Pokaż pracowników w codziennych czynnościach. Przedstaw realne biura czy inne ważne lokalizacje związane z działalnością firmy. To idealna okazja, aby nadać jej ludzką twarz i przyjaźnie ją zaprezentować.
Wskazówka
Jeśli nie masz jeszcze biblioteki zdjęć, zacznij ją tworzyć jak najszybciej. Dane korporacyjne powinny być wspierane rzeczywistymi obrazami zawsze, gdy tylko jest to możliwe.
4. Opowiadaj
Stwórz narrację. Przekształć swoje dane w storytelling. Roczne sprawozdanie powinno stać się opowieścią, która trzyma odbiorców w napięciu. Zrób zestawienie działań podejmowanych przez firmę w ważnych sprawach, takich jak kwestie społeczne, różnorodność czy prawa człowieka – i pokaż je światu!
Wskazówka
Wizerunek publiczny firmy ma bezpośredni wpływ na sytuację finansową, zaufanie publiczne i ogólną przejrzystość. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby to wszystko połączyć. Wykorzystaj raport roczny jako okazję do kształtowania historii marki w pożądany sposób.
5. Zbuduj język wizualny
Czy Twoja firma ma dobrze opracowany system identyfikacji wizualnej? Jeśli tak, to koniecznie użyj go w raporcie rocznym. Postaraj się zastosować elementy z księgi znaku, takie jak odpowiednie kolory, fonty czy logotyp.
Wskazówka
Raport roczny powinien być spójny z wizerunkiem firmy. Jeśli tak nie jest, to wykorzystaj szansę, aby taki system stworzyć. Może publiczna prezentacja sprawozdania rocznego stanie się okazją do premiery odświeżonego brandingu firmy?
6. Sprawdź jeszcze raz
Raporty roczne zazwyczaj powstają pod dużą presją. Nie lekceważ więc konieczności przeprowadzenia porządnej korekty i kontroli jakości. Zaplanuj na ten etap odpowiedni czas.
Zapamiętaj
Nie ma nic ważniejszego niż precyzja, dokładność i transparentność w budowaniu silnej i godnej zaufania marki. Nie warto narażać się na utratę reputacji przez głupi błąd.
Czy to dalej przeraża?
Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych organizacji. Jedne policzą ślad węglowy, a drugie zrealizują miniaudyt ładu korporacyjnego. Są też takie – jak moja agencja Admind – które przeprowadzą cały proces tworzenia raportu kompleksowo. Bo czy istnieje ważniejszy projekt dla firmy niż przedstawienie jej sukcesów, odpowiedzialności, podjętych działań i zaprezentowanie wizji najbliższej przyszłości? Nie sądzę!
Materiał reklamowy partnera