Z licznych badań marketingowych wynika, że przeciętny konsument ma codziennie kontakt z setkami marek, ale pamięta tylko niewielki ułamek z nich. Marketerzy starają się zrozumieć, ile brandów zostaje zapamiętanych, a ile – niezauważonych. Jednym ze sposobów na stworzenie zapamiętywalnego wizerunku marki jest wykorzystanie uszlachetnień w druku opakowań.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak opakowania wpływają na wizerunek marki i decyzje zakupowe klientów,
- jakie wyzwania wynikają z nowych przepisów prawa dotyczących opakowań,
- jakie są rodzaje uszlachetnień poligraficznych i jakie korzyści mogą z nich czerpać marki,
- jakie są dobre praktyki we wdrażaniu innowacyjnych opakowań produktów.
Jak opakowania wpływają na wizerunek marki i decyzje zakupowe klientów
Zanim konsument dotknie produktu i oceni jego walory użytkowe, najpierw ma styczność z opakowaniem. To ono odpowiada za wstępne wrażenia i wpływa na postrzeganie marki.
Opakowania od zawsze miały dwie podstawowe funkcje – transportową i ochronną. Z czasem jednak zaczęto traktować je również jako integralną część komunikacji marketingowej – w obecnych czasach uważaną za kluczową w sprzedaży.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Opakowania mają zwracać uwagę konsumenta i wyróżniać towar spośród asortymentu na półce sklepowej. Decydują o skłonności klientów do zakupu i to właśnie im brand managerowie poświęcają najwięcej uwagi w trakcie wprowadzania produktu na rynek.
A co z postępującą cyfryzacją i rosnącym znaczeniem e-commerce? W tym przypadku opakowanie produktowe odgrywa jeszcze większą rolę. W świecie online konkurencja stale się zwiększa, dlatego tym bardziej należy poszukiwać nowych możliwości budowania przewagi rynkowej.
Zapamiętaj
Idealne opakowanie jest funkcjonalne oraz unikatowe, zapada w pamięć, chroni produkt i odpowiada potrzebom grupy docelowej.
Jak zgodnie z prawem stworzyć opakowanie, które przyciągnie uwagę odbiorcy
To zadanie nigdy nie było łatwe, jednak trzeba przyznać, że w ostatnich latach działy marketingu wraz z agencjami zajmującymi się projektowaniem opakowań napotykają dodatkowe wyzwania. Wśród nich wymienić można legislację, która dotyczy praktycznie większości kategorii produktowych.
Zapamiętaj
Przepisy prawne nakładają na producentów obowiązek stosowania odpowiednich oznaczeń: piktogramów, tekstów czy kodów. Często mają one zdefiniowaną wielkość i kolorystykę, a w skrajnych przypadkach mogą zajmować nawet do 50% powierzchni opakowania. Przykładem są produkty z sektora chemii budowlanej kierowane do konsumenta zajmującego się DIY.
Nie można pominąć również przepisów wewnętrznych działów prawnych i jakości, które chcą kontrolować znaczną część procesu projektowania opakowania. A co z instrukcją stosowania produktu? W wielu przypadkach to kolejny obowiązkowy element.
Od razu nasuwa się pytanie, ile dostępnej przestrzeni faktycznie pozostaje na przekaz marketingowy. Niezależnie od tego, kogo o to zapytasz, odpowiedź zawsze będzie podobna: zbyt mało.
Marketing musi dzielić się swoją przestrzenią z innymi. I niestety, ustawodawcy nie mają zamiaru się tym przejmować. Praktycznie z roku na rok wprowadzane są kolejne obostrzenia, które wymagają dostosowywania opakowań do nowych standardów. Może warto byłoby ukryć te wszystkie z pozoru zbędne informacje w kodach QR? Choć brzmi to jak kreatywne rozwiązanie, i w tym przypadku należy sprawdzić zgodność z obowiązującym przepisami.
Wskazówka
Zadaj odpowiednie pytania osobom, które zajmują się kwestiami prawnymi – czy proponowane oznakowania i treści są na pewno obowiązkowe, a może to wyłącznie „nice to have” dla własnego bezpieczeństwa. Sprawdź też, jakie oznaczenia stosuje konkurencja.
Jakie uszlachetnienia poligraficzne mogą wzbogacić opakowania i zwiększyć atrakcyjność marki na rynku
Już niejednokrotnie przepowiadano schyłek druku. Nie da się zaprzeczyć – cyfryzacja postępuje, a treści online zdominowały codzienną komunikację. Nie oznacza to jednak, że pora zapomnieć o produktach poligraficznych. Nadal mogą one odgrywać znaczącą rolę w budowaniu wizerunku marki. Trzeba tylko wiedzieć, jak je wykorzystać.
Od kilku lat w branży poligraficznej funkcjonuje termin „uszlachetnienie”, który nadal nie jest w pełni zrozumiały dla wielu marketerów i projektantów opakowań.
Zapamiętaj
Uszlachetnianie druku to proces lub zbiór procesów, które mają na celu:
- podniesienie wizualnych walorów produktu,
- zwiększenie wytrzymałości mechanicznej podłoża (na rozdarcia, ścieranie),
- zwiększenie odporności powierzchni na czynniki środowiskowe, takie jak światło, wilgoć, utlenianie.
W ramce 1 znajdziesz rodzaje uszlachetnień. Dzięki takim zabiegom poligraficznym marki osiągają nowy poziom skuteczności, a czasami nawet zmieniają swoje pozycjonowanie.
Wskazówka
Możesz wprowadzić na rynek nową, ekskluzywną linię produktową, która dzięki uszlachetnieniom opakowań będzie wyróżniać się na tle konkurencji. Nawet subtelna zmiana jest w stanie znacznie podnieść sprzedaż, a także zbudować dodatkową przewagę i zwiększyć udział producenta w rynku.
Jeśli w kręgu dostawców posiadasz drukarnię, która oferuje niskie i średnie nakłady, masz tak naprawdę dodatkową możliwość wyróżnienia się na rynku. Limitowane serie i personalizacja produktów, dopasowana do określonej grupy konsumenckiej, nie muszą wiązać się z zamówieniami rzędu dziesiątek czy setek tysięcy. Właściwe zastosowanie najnowszych technologii pozwala wyprodukować nakład już od kilkuset sztuk, co znacznie obniża koszty.
Zapamiętaj
Uszlachetnienia nie są przeznaczone tylko do stosowania na opakowaniach. Mogą wzbogacić prawie każdy drukowany nośnik reklamowy.
Wskazówka
Poproś własną agencję marketingową, aby przesłała Ci próbkę materiałów uszlachetnionych w druku, lub osobiście zwróć się do drukarni, która ma je w swojej ofercie. Odkryj możliwości, jakie dają uszlachetnienia, i czerp inspiracje z ich zastosowań.
Wprowadzenie uszlachetnień do strategii marketingowej może podnieść atrakcyjność Twojej marki. Kluczowe jest przemyślane dopasowanie tych rozwiązań do obecnych produktów, a także ich zgodność z identyfikacją wizualną brandu. W ramce 2 znajdziesz dobre praktyki, które warto zastosować, kiedy decydujesz się na uszlachetnienia w opakowaniach swoich produktów.
Podsumowanie
Proces budowania marki praktycznie nigdy się nie kończy – niezależnie od wybranej strategii. Nieustannie należy dbać o widoczność, konsekwentnie kreować spójną tożsamość oraz poszukiwać nowych kanałów komunikacji.
Rola opakowań w budowaniu brandu, na którego produkty decydują się konsumenci, jest i dalej będzie kluczowa, dlatego należy projektować je tak, aby mogły stanowić wartość dodaną dla kupującego oraz dawać korzyści marce.. I właśnie tutaj do gry wchodzi esencja marketingu, czyli proponowanie konsumentom dodatkowych walorów, które skłonią ich do zakupu.