Jakie korzyści przyniesie polskim i zagranicznym klientom biznesowym rebranding i konsolidacja Alsendo? W jaki sposób marka dostosuje swoją ofertę do specyficznych potrzeb odbiorców z różnych segmentów? Jakie wyzwania wiążą się z tak dużym przedsięwzięciem? Dowiedz się tego z rozmowy z Magdaleną Magnuszewską, CEO Alsendo, oraz Dawidem Olsztą, international marketing director marki.
Magdalena Magnuszewska, CEO Alsendo
Od 20 lat związana z branżą nowych technologii, logistyki i digital. Stała na czele Grupy Inelo, zasiadała w radach nadzorczych m.in. Netsprint Group czy Grupa Wirtualna Polska. Przez ponad 15 lat pełniła funkcję partnera w funduszu private equity Innova Capital.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Magdalena Magnuszewska, CEO Alsendo
Co było główną motywacją do konsolidacji wszystkich podmiotów pod jedną marką Alsendo?
Kierowała nami przede wszystkim potrzeba integracji grupy i połączenia istniejących już struktur, co bezpośrednio przekłada się na uspójnienie wizerunku dla każdej z grup interesariuszy: klientów, partnerów, inwestorów, a przede wszystkim dla pracowników.
Konsolidacja pod jedną, parasolową marką Alsendo pozwala nam także lepiej zarządzać zasobami i skuteczniej komunikować się z rynkiem, a to w dłuższej perspektywie wzmocni naszą pozycję na rynku zarówno polskim, jak i międzynarodowym.
Jakie korzyści przyniesie ta zmiana polskim i zagranicznym klientom biznesowym?
Dzięki kompleksowej ofercie będziemy w stanie dostarczać rozwiązania dostosowane do potrzeb i wymagań każdej z grup klientów: od SOHO/SMB aż po enterprise. Za cel naszego rebrandingu stawiamy sobie też ułatwienie dostępu do usług bez względu na lokalizację odbiorców dzięki zwiększonej międzynarodowej obecności.
Będziemy także oferować usługi oparte na obecności na wielu rynkach, tak jak w przypadku cross border. Ponadto skupiamy się na budowaniu stałej jakości i niezawodności, co zbuduje zaufanie do nas i ułatwi naszym klientom prowadzenie działalności zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym.
Czy rebranding wpłynie na dotychczasowe usługi oferowane przez poszczególne marki w portfolio Alsendo?
Brandy regionalne skorzystają dzięki rebrandingowi poprzez efekt synergii – zyskają dostęp do technologii i silniejszej pozycji negocjacyjnej w rozmowach z partnerami. Dodatkowym atutem jest większa rozpoznawalność w oczach klientów biznesowych. Zmiany, które będziemy wdrażać w naszych usługach, będą podyktowane w dużej mierze właśnie tymi korzyściami.
W jaki sposób Alsendo planuje dostosować swoją ofertę do specyficznych potrzeb różnych segmentów klientów?
Bardzo ważne są dla nas brandy regionalne, ich tożsamość i znajomość specyfiki rynków, na których działają od lat. Korzystanie z tej wiedzy pozwala nam budować portfolio usług będących na bieżąco z trendami rynkowymi, a nawet je wyprzedzać. Dlatego też w naszej ofercie pojawiają się coraz bardziej kompleksowe rozwiązania, dostosowane do konkretnych segmentów rynku.
Dodatkowo nasze usługi zostały teraz inaczej skategoryzowane, aby jeszcze mocniej odpowiadały na oczekiwania poszczególnych segmentów rynku. Należy pamiętać, że potrzeby klientów biznesowych różnią się w zależności od wielkości firmy, dojrzałości biznesowej czy rynku, na którym działają. Z tego względu dostosowaliśmy naszą ofertę tak, aby lepiej odpowiadała tym specyficznym wymaganiom.
Czy planujecie wdrożenie nowych technologii i innowacji w ramach nowej strategii?
Nowe technologie są nieodłącznym elementem naszej strategii rozwoju. Takie rozwiązania jak tracking, obrandowane notyfikacje oraz automatyczna alokacja przesyłek wspierają procesy logistyczne naszych klientów dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i machine learning.
W ramach platformy Alsendo 1.0 łączymy technologie znajdujące się w grupie, aby stworzyć jedną spójną platformę wspierającą naszych klientów. Pomagają nam przy tym zespoły technologiczne z różnych rynków, które dzielą się swoim know-how i swoimi doświadczeniami na polu innowacji w branży logistycznej.
Czy możemy spodziewać się dalszych przejęć firm w najbliższym czasie?
Wzrost poprzez akwizycje jest integralną częścią naszej strategii. Do tej pory dokonaliśmy już 20 przejęć. Stale analizujemy rynek i jesteśmy otwarci na kolejne możliwości. Planujemy wykorzystać naszą przewagę technologiczną, know-how i międzynarodowy zasięg grupy jako motor napędowy dalszego wzrostu, który będą uzupełniać właśnie kolejne akwizycje.
Dawid Olszta, international marketing director Alsendo
Od grudnia 2023 r. odpowiada za wszystkie działania marketingowe marek w grupie Alsendo. Wcześniej, jako CMO w ITMAGINATION i Cloudica, wprowadzał marki na rynki zagraniczne. W iTaxi m.in. współtworzył najpopularniejszą aplikację taxi w Polsce.
Dawid Olszta, international marketing director Alsendo
Jakie wyzwania napotkaliście w związku z rebrandingiem i jak sobie z nimi poradziliście?
Kluczowym zadaniem była synchronizacja współpracy zarządów i działów marketingu wszystkich spółek w grupie. Pierwszym krokiem do osiągnięcia tego celu było przeprowadzenie analizy segmentów klientów oraz zrozumienie potrzeb na każdym z rynków, na których działamy. Pozwoliło to nam na precyzyjnie zdefiniować kierunek rebrandingu.
Następnie skupiliśmy się na integracji lokalnych marek z naszym portfolio, aby uzyskać efekt synergii i jednocześnie nie zatracić ich lokalnego charakteru. Ważne było zachowanie tożsamości każdej z marek w ramach działania w harmonii z nową, spójną wizją Alsendo. Przejście było jednak na tyle naturalne, że jedyny efekt, jaki widzimy, jest pozytywny.
Naszym celem było też upewnienie się, że cała strategia rebrandingu będzie elastyczna i gotowa na dynamiczne zmiany w środowisku biznesowym. Stworzyliśmy system, który jest wystarczająco plastyczny, aby szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe i przyszłe potrzeby biznesowe.
Dzięki tym działaniom rebranding nie tylko umacnia naszą pozycję na rynku, lecz także przygotowuje nas na przyszłe wyzwania i możliwości.
W jaki sposób rebranding wpłynie na waszą pozycję na rynku międzynarodowym, szczególnie w regionie CEE?
Rebranding umacnia naszą pozycję konkurencyjną i plasuje Alsendo w gronie liderów branży w regionie CEE. Zbudowaliśmy silniejszą pozycję negocjacyjną w rozmowach z partnerami technologicznymi oraz większą rozpoznawalność marki w oczach klientów biznesowych.
Spójność wizerunkowa, zarówno dla większych, jak i mniejszych firm w naszym portfolio, zwiększa wiarygodność naszego biznesu. Ponadto wyróżniamy się wśród konkurencji poprzez efektywne łączenie technologii i usług kurierskich.
Czy rebranding wpłynie na strategie marketingowe i kampanie promocyjne Alsendo?
Rebranding wpłynie na identyfikację wizualną oraz sposób komunikacji z klientami, co pozwoli na bardziej spójną i atrakcyjną prezentację marki. Dzięki tej zmianie powstały nowe marki globalne, które porządkują i układają usługi w pełne spektrum, a to usprawnia działania ofertowe i budowanie rozpoznawalności na rynku.
Dodatkowo rebranding zaowocował nową strategią komunikacji firmy, którą skierowaliśmy w stronę klienta biznesowego. Wprowadziliśmy hasło „moving your business forward”, obejmujące wszystkie aspekty marki: od archetypu, przez wartości, aż po esencję.
Rozmawiał Paweł Sadowski