Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska opublikował wyniki badania wartości wydatków na reklamę internetową – IAB Polska/PWC AdEx. Po trzech kwartałach 2022 r. wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 4,7 mld zł. Oznacza to dynamikę wzrostu na poziomie 9%. Wydatki na komunikację cyfrową wzrosły o prawie 400 mln zł w ujęciu rok do roku.
W trzecim kwartale 2022 r. tempo rozwojowe nieco wyhamowało w porównaniu do wcześniejszego trymestru (12%), osiągając indeks wzrostu na poziomie 6,2%. Przełożyło się to na dynamikę na poziomie 9,2% w okresie styczeń-wrzesień.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Ogólny obraz rynku nie uległ istotnym zmianom. Wciąż dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo) – z 43% udziału. Jej dynamika wyniosła 5%, a motorem napędowym było w dużym stopniu wideo online.
SEM, pozyskujący prawie jedną trzecią tortu reklamowego online, odnotował indeks wzrostu na poziomie 6%. Wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+27%).
Wzrosty odnotowano zarazem we wszystkich kluczowych kanałach sprzedaży reklamy online – w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.
Biorąc pod uwagę podział branżowy, ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Największe wzrosty wartości odnotowały branże: „podróże i turystyka, HoReCa”, „sprzęty domowe, meble, deko”, „nieruchomości” oraz „finanse”.
O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius. Dane zbierano do 3 lutego 2023 r.
Informacja prasowa