Polski rynek opakowań rozwija się bardzo dynamicznie. Rozwój gospodarki, zmiany warunków życia ludności czy też wzrost świadomości i wymagań konsumentów wymuszają na przedsiębiorcach ciągły rozwój i poszukiwanie nowych rozwiązań w skutecznej prezentacji artykułów. Wraz ze wzrostem konkurencyjności na rynku rośnie też rola samych opakowań. Można je potraktować jako swoiste narzędzia marketingowe, które budują przywiązanie klienta do marki.
Z tego artykułu dowiesz się:
- o nowych trendach w przemyśle opakowaniowym;
- o roli opakowania w procesie podejmowania decyzji o zakupie danego produktu;
- jakie zabiegi podejmuje się przy projektowaniu opakowań, aby zwrócić uwagę klienta na dany produkt.
Każde opakowanie produktu, oprócz spełniania funkcji ochronnej, musi spełniać szereg wymagań, ustalonych m.in. na podstawie potrzeb konsumentów oraz informacji zwrotnej otrzymanej z rynku. Jak zatem zdobyć uznanie klienta i przekonać go do skorzystania z prezentowanej oferty? Jak wyróżnić produkt spośród ogromnej liczby towarów konkurujących o uwagę zainteresowanych osób? Czasami wystarczający może okazać się facelifting, innym razem rozwiązania należy szukać w innowacyjnym podejściu.
Wszelkie nowości produktowe w tym zakresie będzie można poznać w dniach 9-10 kwietnia, podczas 6. edycji Międzynarodowych Targów Opakowań Packaging Innovations.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dostępne obecnie rozwiązania technologiczne i techniczne dają producentom opakowań szerokie pole do popisu. Na drodze prowadzonych testów badawczych powstają nowe materiały, które charakteryzują się dużo lepszymi właściwościami fizycznymi, mechanicznymi, optycznymi czy powierzchniowymi niż te stosowane do tej pory w przemyśle opakowaniowym. Dąży się do ograniczenia lub eliminacji niepożądanych właściwości tworzyw opakowaniowych, takich jak kruchość w przypadku szkła, rozerwalność i niska barierowość papieru, konieczność ochrony przed korozją opakowań metalowych czy brak podatności na biodegradację opakowań z tworzyw sztucznych. Te wykonane ze zmodyfikowanego materiału skuteczniej spełniają swoje funkcje i zwiększają jakość całego wyrobu, a także wpływają na przedłużenie terminu ważności np. produktów spożywczych, które chronią.
Istotnym aspektem w zakresie tworzenia nowoczesnego opakowania jest jego uszlachetnianie. Ma ono na celu zwiększenie jego walorów estetycznych, a także wytrzymałości umieszczonego na nim druku na ścieranie oraz działanie czynników zewnętrznych. Zabiegi te mają na celu zwrócenie uwagi klienta na dany produkt poprzez m.in. użycie fluoryzujących farb i lakierów, laminowanie czy złocenia. Zastosowanie w opakowalnictwie znalazły także mikrokapsułki uwalniające określony aromat oraz materiały o odpowiednio spreparowanej powierzchni, które mają oddziaływać na konsumenta również przez zmysł węchu i dotyku.
W tym miejscu zachęcam do zapoznania się z „Programem Innowacja” prowadzonego w ramach targów Packaging Innovations, gdzie prezentowane będą m.in. drukarki, lasery, etykiety samoprzylepne wytwarzane w technologii druku cyfrowego ink jet UV, metalizacja próżniowa UV czy uszlachetnianie druku.
Liczba dostępnych na rynku opakowań jest tak szeroka, że konsumenci niejednokrotnie mają problem z dokonaniem wyboru. Znacząca część decyzji zakupowych, zwłaszcza w segmencie produktów FMCG, podejmowana jest przy półkach sklepowych. Wraz z rozwojem sprzedaży samoobsługowej znaczenia nabiera wykorzystywanie opakowania jako narzędzia marketingowego. Ciekawa forma, oryginalny dobór barw czy interesująca grafika przyciągają wzrok i zapadają w pamięć. Opakowanie ma za zadanie stworzyć pożądany wizerunek produktu, który będzie wzbudzał zaufanie oraz przekona do zakupu. Wpływa ono na identyfikowalność danego wyrobu z marką, różnicuje te same artykuły kilku producentów, wspomaga komunikację, a także edukuje. Stanowi ponadto integralną część produktu. Podczas projektowania opakowania należy zatem wziąć pod uwagę takie aspekty, jak kategoria towaru, grupa docelowa, przedział cenowy, w jakim dane dobro będzie oferowane, a także pozycję marki. Wszystko po to, aby dostosować projekt do panujących trendów.
Rosnące wymagania prawne w zakresie opakowań również wpływają na proces ich projektowania. Nie można myśleć o ich funkcjach i wyglądzie pomijając aspekt konieczności zagospodarowania odpadów opakowaniowych po zakończeniu konsumpcji poprzez odzysk lub recykling. W związku z wymaganiami nowej ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. 2013 poz. 888) jest to już temat, którego nie można ignorować. Właściwe podejście do gospodarki opakowaniami może być elementem skutecznej strategii odpowiedzialnego biznesu co istotnie przełożyć się może na przewagę konkurencyjną. O opakowaniach w ekologicznie odpowiedzialnym łańcuchu dostaw, ale nie tylko będzie można dowiedzieć się więcej w trakcie 4 edycji międzynarodowej konferencji Logistyka Odzysku organizowanej przez Eko Cykl Organizację Odzysku Opakowań S.A. towarzyszącej zbliżającym się targom Packaging Innovations.
W procesie tworzenia opakowania należy pogodzić interes konsumenta oraz producenta przez zapewnienie rentowności produkcji oraz dostarczenie klientom dóbr, których cenę będą w stanie zaakceptować. Jako nośnik komunikacji opakowanie pełni funkcję elementu identyfikującego dany produkt z marką. Poza tym wpływa bezpośrednio na sposób postrzegania towaru przez konsumenta i – w efekcie – decyduje o jego wyborze.