Rolki to obecnie jedno z najbardziej efektywnych narzędzi, dzięki któremu można dotrzeć do nowych odbiorców na Facebooku oraz Instagramie. Poznaj marki, które dobrze wykorzystują potencjał tego formatu.

Czym są rolki?
Rolki (reels) to obecnie najszybciej rozwijający się format postów w mediach społecznościowych. To funkcja dostępna zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku, która pozwala na publikowanie 60-sekundowych materiałów wideo oraz dodawanie do nich z poziomu aplikacji dźwięku, efektów specjalnych oraz muzyki.
Facebook wprowadził dodatkowo kilka rozwiązań, które ułatwiają tworzenie rolek. Są to m.in.: możliwość zapisywania tworzonych rolek jako szkiców oraz tworzenia remixów, czyli przygotowywania własnych materiałów wideo w oparciu o rolki, które już zostały opublikowane na Facebooku. W ciągu kilku najbliższych miesięcy zostanie wprowadzone narzędzie do przycinania wideo. W przypadku Instagrama rolki widoczne są w stories. Na Facebooku użytkownik rolki może przeglądać zarówno z poziomu stories, jak i w sekcji Watch (wideo na FB) oraz na górze feedu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Chcesz dowiedzieć się, jakimi zasadami powinny się kierować marki podczas tworzenia rolek? Przeczytaj „Jak stworzyć dobrą rolkę na Instagramie i Facebooku”.
Jak marki wykorzystują potencjał rolek?
Przykładami dobrego wykorzystania rolek w działaniach komunikacyjnych marek dzielą się specjaliści z branży: Marta Djakon, account managerka w WebTalk, Karolina Kociołek, social media lead w Socjomanii, Monika Nykiel, content marketing manager w ContentHouse, Błażej Serwotka, social media specialist w Tigers oraz Agnieszka Starzyńska, senior influencer marketing manager w Stor9.
- Chcesz skutecznie promować markę i sprzedawać na Facebooku i Instagramie? Sięgnij po książkę Artura Jabłońskiego „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”.
- Chcesz się upewnić, że Twoje działania w social mediach są zgodne z prawem? Sprawdź pakiet specjalny z modułem „Social media” z kursu wideo „Prawo w marketingu”.
Marta Djakon, account managerka w WebTalk
Jak łatwo się domyślić, pierwsze marki wykorzystujące reels to te z kategorii fashion i beauty. Nic dziwnego, ponieważ to właśnie te sektory opierają od dłuższego już czasu swoje feedy na contencie wideo.
Marka kosmetyczna Glossier rolki wykorzystuje do prezentacji swoich flagowych produktów oraz informowania o nowościach. Oczywiście znajdziemy również szybkie tutoriale makijażowe. Marka publikuje też nagrania np. z wieszania bannerów tak, by każdy mógł zobaczyć efekt końcowy (i hasło kampanii).
Przykład rolki marki kosmetycznej Glossier
Bardzo podobnie działa Fenty Beauty, czyli marka Rihanny z segmentu beauty. W rolkach znajdziemy oczywiście dużo tutoriali, lecz wzrok przykuwa wykorzystywanie kultowych cytatów właścicielki marki, które powtarza bohaterka danego wideo podczas robienia make up’u.
A jak to wygląda na Facebooku? Włoska Akademia Kulinarna (46,7 tys. fanów na Facebooku) skupia się na prezentowaniu tego, z czym są utożsamiani: pysznych przepisów i rekomendacji warszawskich miejsc i specjałów z włoską duszą. Prowadzący, rodowity Włoch, żartobliwie wprowadza do komunikacji zwroty używane w internetowych memach. Pogotowie dla zwierząt (134 tys. fanów na Facebooku) czy Fundacja dla Szczeniąt Judyta (299 tys.) wspiera ogłoszenia adopcyjne krótkimi materiałami wideo. Zaletą rolek jest algorytm i łatwe udostępnianie, dzięki czemu przekaz może trafić do jeszcze większej liczby odbiorców, nawet nie obserwujących wskazanych profili. Do rolek powoli przekonują się także gwiazdy znane z innych platform społecznościowych, m.in. Natalia Sisik, Fit Lovers czy Martyna Wojciechowska.
Karolina Kociołek, social media lead w Socjomanii
Pomimo tego, że rolki są obecnie jednym z najbardziej efektywnych sposobów dotarcia do nowych odbiorców, wiele marek ciągle nie wykorzystuje ich potencjału. Wiele przykładów ciekawego wykorzystania rolek znajdziemy w branży fashion: zarówno wśród sieciówek takich jak H&M, Reserved, czy Tally Weijl, jak i u projektantów, np. Vicher.
Przykłady rolek marek z segmentu fashion
Warto zwrócić uwagę na to, jak rolki mogą być wykorzystywane do promocji regionu. Dobrym przykładem jest profil Inspired by Iceland.
Od niedawna rolki na Instagramie są jednym z placementów reklamowych. Niestety większość marek nie wykorzystuje w pełni ich potencjału, publikując reklamy w formie animowanych grafik, które nijak mają się do treści, które oglądane są tam przez użytkowników. Tworząc reklamy warto postawić na odpowiednie dopasowanie ich do placementu, tak jak robi to chociażby profil @joinme_yoga.
Monika Nykiel, content marketing manager w ContentHouse
Przykłady dobrze zrobionych rolek znajdziemy na profilu Westwing Poland. Na Instagramie i Facebooku zamieszczane są zarówno wnętrzarskie inspiracje, jak i wideo z zasadami układania sztućców, sposobem na pozbycie się śladów po meblach na puszystym dywanie, wyczyszczenie piekarnika czy zrobienie nowoczesnych pisanek. Oglądający te treści użytkownik otrzymuje więc praktyczne i ciekawe porady, które wykorzysta w życiu codziennym.
Przykłady rolek Westwing Polska
Innym profilem, na którym pojawiają się ciekawe rolki, jest DJI Global. Na Instagramie możemy zobaczyć m.in. materiały wideo nagrywane sprzętem producenta oraz to, jak wygląda ich kręcenie.
Przykłady rolek DJI Global
Warto wspomnieć także o profilu polskiej marki odzieżowej NAREE na Instagramie, która w kreatywny sposób w formie rolek prezentuje swoje modele ubrań. Dzięki temu klientki mogą przed ich zakupem zobaczyć produkty w ruchu (czasem także tanecznym), na różnych sylwetkach, ze zwróceniem uwagi na detale. Na profilu marki dostępna jest także rolka ze szwalni pokazująca, jak wygląda szycie ubrań. To przykład formy zabrania użytkownika „za kulisy”.
Błażej Serwotka, social media specialist w Tigers
Na rynku mamy wiele marek, które już teraz tworzą bardzo dobre reelsy oraz potrafią w pełni wykorzystać narzędzie, które dał nam Facebook. Aktualnie śledzę kilka marek, które tworzą rolki i robią to świetnie, ponieważ łączą ze sobą wszystkie cechy dobrego reelsa:
1. Daag_bags. Wysoka jakość wideo oraz samej edycji oraz bardzo dobrze wykorzystany przez markę influencer marketing.
2. doctor_dermocosmetics. Swoimi reelsami edukuje oraz pokazuje, że nie trzeba iść za trendami w branży kosmetycznej, a przy tym mocno angażuje swoim contentem.
3. Deezee. Marka, która poprzez reelsy oraz ubrania, które pokazuje inspiruje, pobudza oraz tworzy chęć posiadania ich w swojej szafie.
4. Naree__pl. Świetnie dopasowane reelsy do całego profilu i tożsamości marki.
5. Selfiestorepl. Swoimi reelsami działają na wyobraźnię potencjalnego klienta oraz łączą estetykę Instagrama z trendami.
Postanowiłem, że dodam całe profile marek, ponieważ ich materiały są na naprawdę wysokim poziomie i polecam każdemu sprawdzić. O czym warto pamiętać? Reelsy to nie TikTok!
Agnieszka Starzyńska, senior influencer marketing manager w Stor9
Hugo Boss to doskonały przykład marki, która wie, jak wykorzystać rolki jako nowe narzędzie promocji. Rolki, które publikuje marka osiągają od kilkudziesięciu tysięcy do nawet kilku milionów wyświetleń. Nic dziwnego. Widać, że ich marketerzy śledzą najnowsze trendy panujące w krótkich formach wideo i doskonale potrafią osadzić w nich markę. Rolki z udziałem Khaby Lame, jednym z najbardziej popularnych Tiktokerów na świecie, to zdecydowanie coś, czym powinni się inspirować wszyscy, którzy rozważają tego rodzaju formę promocji. Połączenie humorystycznej narracji i mody? Dziwne? Nie, to strzał w dziesiątkę! Takie nieszablonowe podejście kochamy najbardziej.
Przykład rolki marki Hugo Boss
Sephora Polska również wie, jak istotne w promocji marki są kreatywne oraz angażujące rolki i często wykorzystuje je jako narzędzie w swoich kampaniach podczas współprac z influencerami. Niektóre z nich to publikacje współdzielone. Dobrym przykładem jest materiał Weroniki Sączawy stworzony w kooperacji z marką z lokowaniem najnowszych pomadek Fenty Beauty. Influencerka wykorzystała trend „creative transition”, czyli metamorfoza z efektem wow.
Przykład rolki na profilu Weroniki Sączawy stworzonej we współpracy z Sephora Polska
Jak wiemy, edukacji oraz treści poradnikowych nigdy dość i doskonale wykorzystuje to Westwing Polska. Marka w swoich rolkach nie tylko przemyca wnętrzarskie inspiracje z wykorzystaniem dostępnych w sklepie produktów, ale również tzw. „protipy”, które pozwalają rozwiązać nurtujące problemy związane z przestrzenią domową. Trwające kilka sekund wideo z poleceniem użycia octu jako zamiennika nabłyszczacza do zmywarki zostało wyświetlone 380 tys. razy, uzyskało 4076 polubień i 56 komentarzy.
Facebookowe rolki nie zostały jeszcze odkryte przez marketerów. Aktywność marek w tym obszarze jest właściwie znikoma. Z tego narzędzia w większości korzystają osoby prywatne, repostując tak naprawdę swoje wideo nagrane na potrzeby TikToka. Wydaje się jednak, że ich potencjał powoli zaczęli dostrzegać influencerzy, np. Malwina Bakalarz z bloga bakusiowo.pl, która opublikowała już 18 rolek, a jej ostatni film osiągnął aż 1,7 miliona wyświetleń.
Warto doczytać
- Instagram w praktyce: O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem aktywności reklamowej
- Instagram w praktyce: Jakie formaty reklam są efektywne dla reklamodawców i jednocześnie atrakcyjne dla użytkowników
- Link w pierwszym komentarzu. Za i przeciw
- Jak wykorzystać Google Analytics do analizy działań reklamowych na Facebooku
- Kreatywność da się zmierzyć. Jak tworzyć na Facebooku nieszablonowy social content, który angażuje i sprzedaje