Programy lojalnościowe na dobre rozgościły się na polskim rynku. Przez jednych konsumentów bardzo lubiane, przez drugich – zupełnie zapomniane. Warto jednak zauważyć, że o ile odsetek korzystających z nich osób od lat w zasadzie się nie zmienia, o tyle zmienia się aktywność konsumentów w ramach programów. Ostatnio na plus. Tak wynika z Monitora Programów Lojalnościowych 2022 ARC Rynek i Opinia.
Z tego artykułu dowiesz się:
- ilu Polaków średnio korzystało z programów lojalnościowych w 2022 r.,
- które programy były najpopularniejsze,
- jak na korzystanie z programów lojalnościowych wpływa inflacja.
Uczestnictwo
Z przynajmniej jednego programu lojalnościowego korzysta średnio 62% Polaków, przy czym nieco częściej są to kobiety (64%) niż mężczyźni (59%).
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2022,
ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2022
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Za największą zaletę programów uważana jest możliwość uzyskania zniżki na zakup produktów czy usług, a za największą wadę – niska wartość punktów.
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2022,
ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2022
Najpopularniejsze programy lojalnościowe w 2022 roku
Najpopularniejszy jest program lojalnościowy Biedronki, najczęściej wskazywany również jako ulubiony.
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2022,
ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2022
Większa aktywność
Mimo że w ciągu ostatniego roku nie zanotowano istotnego wzrostu ogólnego wskaźnika uczestnictwa w programach lojalnościowych, to można powiedzieć, że zmieniło się nastawienie do nich, czy też forma zaangażowania. Uczestnicy deklarują bowiem wyższą aktywność względem poprzedniego pomiaru, co przejawia się tym, że większa liczba klientów zna na bieżąco swój status w programie i stara się korzystać z jego oferty, w tym ze zniżek i nagród. Może być to związane z większą popularnością aplikacji programów lojalnościowych oferujących łatwy dostęp do benefitów przy kasie w hipermarketach, dyskontach lub mniejszych sklepach sieciowych.
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2022,
ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2022
Aplikacje mobilne
W porównaniu z rokiem 2021 widać, że wzrasta odsetek osób korzystających z aplikacji mobilnych – w ciągu ostatniego roku był to wzrost o 13 pkt proc. Może to być zasługą m.in. pojawienia się nowej aplikacji należącej do sieci dyskontów Biedronka, która przyciągnęła kilka milionów użytkowników ze wszystkich grup wiekowych. W 2022 r. znacząco wzrosła liczba uczestników korzystających z aplikacji mobilnych w takich programach jak: Lidl Plus, Żappka, Vitay, Monety Allegro oraz Empik Premium.
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2022,
ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2022
Korzystanie z programów lojalnościowych a inflacja
Obecna sytuacja związana z dużym wzrostem cen w stosunkowo krótkim czasie powoduje, że Polacy coraz częściej szukają oszczędności. Dlatego teraz można się spodziewać, że na popularności będą zyskiwały wszelkie sposoby, które pozwolą konsumentom zaoszczędzić. Społeczeństwo niechętnie rezygnuje ze swojego poziomu życia, co oznacza, że przy wyższych cenach Polacy będą szukali zarówno miejsc, gdzie dotychczas kupowane produkty i usługi będą mogli nabyć taniej, jak i szczególnie atrakcyjnych okazji.
Z najnowszego badania Radar Konsumencki ARC Rynek i Opinia wynika, że Polacy mają poczucie, że ich jakość życia pogorszyła się w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, jednak wskaźnik optymizmu konsumenckiego systematycznie się podnosi.
Źródło: Radar Konsumencki, ARC Rynek i Opinia, marzec 2023
Również wskaźnik gotowości do dokonywania większych zakupów delikatnie idzie w górę, mimo że obydwa współczynniki mają na razie wartości ujemne.
Źródło: Radar Konsumencki, ARC Rynek i Opinia, marzec 2023
To dobry moment dla organizatorów programów lojalnościowych, żeby zaproponować konsumentom taką ofertę, która naprawdę zwiększy ich lojalność.
Artykuł pochodzi z raportu