Ekologiczne murale to coraz bardziej popularna forma wykorzystywania potencjału marketingowego przez firmy i marki, które mają na uwadze wyższy cel, jakim jest dbałość o środowisko w przestrzeni miejskiej. Jednym z najnowszych przykładów tego typu aktywności jest oddychający mural w Zduńskiej Woli. Inicjatorem jego powstania jest firma Strefa Energii, która zajmuje się kompleksowym doborem i montażem paneli fotowoltaicznych.
Ponad 80% Europejczyków, którzy mieszkają na terenach zurbanizowanych oddycha powietrzem, które nie spełnia norm ustanowionych przez WHO. Niestety, w kwestii zanieczyszczenia powietrza Polska należy do niechlubnej czołówki. Według Światowej Organizacji Zdrowia, spośród 50 najbardziej zanieczyszczonych smogiem miast w Europie, aż 33 to miasta polskie.
Biorąc pod uwagę te smutne statystyki, każda inicjatywa, która ma na celu poprawę jakości powietrza, a tym samym polepszenie komfortu życia oraz dbałość o zdrowie mieszkańców miast, ma ogromne znaczenie. Coraz bardziej popularne w tym kontekście staje się tworzenie oddychających murali. Oczyszczająca powietrze wielkoformatowa grafika na ścianie budynku staje się więc nie tylko ozdobą publicznej przestrzeni miejskiej oraz formą artystycznego wyrazu, która zwraca uwagę na ważny problem społeczny. Ekologiczny, oddychający mural przynosi również rozwiązanie tego problemu – oczyszcza powietrze.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Inicjatywa firmy Strefa Energii – oddychający mural w Zduńskiej Woli
Sponsorami tego typu przedsięwzięć coraz częściej są firmy i marki, które wykorzystują swój potencjał marketingowy mając na uwadze wyższy cel, jakim jest dbałość o środowisko w przestrzeni miejskiej. Jednym z najnowszych przykładów takiej aktywności jest oddychający mural, który powstał w Zduńskiej Woli. Inicjatorem jego powstania – wspólnie z miejskim samorządem – jest działająca już od ośmiu lat na terenie ośmiu województw środkowej i południowej Polski firma Stefa Energii, która zajmuje się kompleksowym doborem i montażem paneli fotowoltaicznych.
– Angażując się w tworzenie oddychających murali – w planach mamy bowiem już kolejne – chcemy pokazać, jak nowe możliwości oraz technologie mogą wspierać walkę o lepsze środowisko. W tym projekcie nie chodzi o reklamę, w tym projekcie chodzi o coś więcej. Chcemy pokazać, że jesteśmy firmą odpowiedzialną za społeczeństwo, m.in. dzięki innowacyjnym sposobom walki o środowisko. Chcemy zwrócić uwagę na fakt, że płucami miasta mogą być nie tylko tereny zielone, ale również ściany oraz niewykorzystane powierzchnie w przestrzeni miejskiej. Propagując rozwiązania ekologiczne, chcemy przypominać mieszkańcom większych i mniejszych miast, jak ważne jest dbanie o naszą wspólną planetę. Wierzymy, że takimi inicjatywami tworzymy piękniejsze miejsca na Ziemi. Projekt muralu jest dziełem całego działu marketingu naszej firmy, dlatego chciałabym podziękować wszystkim za włożoną w jego powstanie pracę – mówi Karolina Szmytka, kierownik ds. marketingu w Strefa Energii.
Ważną rolę w projektowaniu miejskich murali – zwłaszcza tych, za których powstaniem stoją firmy lub marki – jest nawiązanie w projektach do tematów bliskich jego mieszkańcom. Mural w Zduńskiej Woli, wykonany przez firmę Donut Studio, inspirowany jest bajką o miasteczku.
Oddychające murale – jak to działa?
Do tworzenia oddychających murali wykorzystuje się specjalne farby, które mają właściwości oczyszczania powietrza. W przypadku muralu w Zduńskiej Woli, którego powierzchnia zajmuje 143 m2, wykorzystano farbę PF-10 Arisol. Jest ona bezbarwną powłoką, którą nakłada się na mural wykonany zwykłą farbą. Powłoka ta imituje naturalne procesy – farba zaczyna działać pod wpływem światła – pochłaniając zanieczyszczenia z powietrza. 100m² powierzchni pomalowanej farbą oczyszcza 100m³ powietrza, a 1m² powierzchni pomalowanej farbą i aktywnej oczyszcza 1m³ w 45 sekund.
– Według Urban Forest Model, 1000 m2 powierzchni aktywnej pomalowanej farbą usuwa ok. 32 tony zanieczyszczeń rocznie. Możemy to porównać do posadzenia 100 drzew liściastych! – wyjaśnia Karolina Szmytka. Na uwagę zasługuje fakt, że proces oczyszczania powietrza jest permanentny i zachodzi również w zimie. Można więc powiedzieć, farba ma w tym przypadku działanie podobne do działania drzew na oczyszczanie powietrza.
Wykorzystana do stworzenia muralu farba ma jednak nie tylko właściwości oczyszczające – usuwa zanieczyszczenia NOx, SOx – ale również bakteriostatyczne oraz odkażające. Dodatkowo zabezpiecza również fasadę budynku.
Influencerzy wspierają innowacyjne działania proekologiczne
Inicjatywę firmy Strefa Energii – poprzez promocję idei ekologicznych oraz oddychających murali w mediach społecznościowych – wspierają influencerzy: Marzena Rogalska, Agata Biernat oraz Paulina Górska. – Osobom, które zaprosiliśmy do współpracy, bardzo bliskie są zachowania proekologiczne. Cieszymy się, że razem z nami zaangażowali się w propagowanie innowacyjnych sposobów dbania o środowisko – mówi Karolina Szmytka.
Mural oficjalnie odsłonięto 14 czerwca 2021 r.