Programy wsparcia sprzedaży cieszą się coraz większą popularnością. Równie atrakcyjne, z punktu widzenia marek i uczestników, są także inne programy lojalnościowe - takie jak loterie, konkursy czy sprzedaż premiowa. Jak zorganizować tego rodzaju akcje?
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym są loterie, konkursy i sprzedaż premiowa,
- na co zwracać uwagę przy organizacji akcji wspierających sprzedaż,
- na jakie aspekty prawne trzeba uważać.
Programy lojalnościowe czy wsparcia sprzedaży, przynoszą szybkie efekty sprzedażowe, a także stanowią atrakcyjną formę przyciągania uwagi klientów i konsumentów. Różne cele, efekty oraz szczegóły organizacyjne pozwalają podjąć decyzję, po którą z akcji powinna sięgnąć Twoja firma.
Sprzedaż premiowa
Sprzedaż premiowa polega na dołączeniu nagród w określonej wysokości do kupowanych produktów lub usług. Nagroda jest przekazywana po spełnieniu określonych w regulaminie warunków. Podstawowym z nich jest oczywiście sam zakup. W tym przypadku celem akcji jest motywacja partnerów biznesowych, kontrahentów czy klientów do dalszych zakupów i kontynuowania współpracy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Choć pojęcie „sprzedaż premiowa” nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego, nie oznacza to, że działania tego typu nie pociągają za sobą żadnych skutków podatkowych. Wręcz przeciwnie. Przy sprzedaży premiowej trzeba liczyć się z koniecznością zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, który pobierany jest od wartości przekazywanych nagród w sprzedaży premiowej skierowanej do konsumentów. Na organizatorze spoczywa obowiązek pobrania podatku przed wydaniem nagród oraz złożenia deklaracji PIT-8AR wraz z opłaconym podatkiem. Jeśli jednak jednorazowa wartość nagród nie przekracza 760 zł, wówczas ustawa o PIT przewiduje zwolnienie z podatku dla sprzedaży premiowej.
Loteria
Ten typ akcji wspierającej sprzedaż nie wymaga dużego zaangażowania ze strony uczestników, a również pozwala na osiągnięcie szybkich i zadowalających dla firmy efektów. Jednak w tym przypadku przepisy bardzo jasno określają zasady postępowania po stronie organizatora. Zgodnie z definicją loterii i zapisami zawartymi w Ustawie o grach hazardowych, warunkiem koniecznym do spełnienia w tego typu akcjach jest element losowości. Dodatkowo organizator zobowiązany jest do uzyskania licznych zezwoleń. Dlatego też decydując się na loterię powinieneś liczyć się z szeregiem formalności, o których pomyśleć należy już nawet na kilka miesięcy przed planowanym startem akcji.
Ich dopełnienie jest niezwykle ważne, ponieważ za zorganizowanie gry losowej bez wymaganych zezwoleń grozi kara pieniężna, grzywny, a nawet kara pozbawienia wolności. Zaś na uczestników takiej gry nakładana jest kara pieniężna w wysokości 100% wartości wygranej. Zatem jeśli nie chcesz zniechęcić do siebie swoich kontrahentów powinieneś szczegółowo zapoznać się z przepisami i zobowiązaniami ciążącymi na organizatorze loterii premiowej. Dobrym rozwiązaniem jest także wsparcie doświadczonych partnerów. Zewnętrzna firma, która posiada wiedzę na tematy związane z obostrzeniami prawnymi, pomoże Ci bez szkody dla wizerunku, za to z korzyścią dla Twojej firmy zrealizować loterię.
Konkurs
W przypadku konkursów panuje ogromna dowolność pod kątem ustalania zasad. Dodatkowo, to co stanowi o atrakcyjności tego rozwiązania, to także krótki czas potrzebny do uruchomienia konkursu. Dlatego konkurs jest bardzo częstym wyborem przy podejmowaniu decyzji o sposobach wsparcia sprzedaży. Przy tworzeniu zasad konkursu trzeba jednak zwrócić uwagę na bardzo wyraziste odróżnienie konkursu od loterii. W tym przypadku należy jasno podkreślić element współzawodnictwa i rywalizacji zmierzającej do osiągnięcia najlepszego wyniku. Zwycięzca zostaje wyłoniony spośród grupy najlepszych uczestników, którzy spełnili określone kryteria.
W konkursach również istnieje konieczność zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, który pobierany jest od wartości przekazywanych nagród w konkursie skierowanym do konsumentów. Organizator pobiera podatek przed wydaniem nagród i składa deklarację PIT-8AR wraz z opłaconym podatkiem. Także i w tym przypadku jeśli wartość nagrody nie przekracza 760 zł, a dodatkowo jest to konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, ogłaszany i organizowany przez środki masowego przekazu, ustawodawca przewiduje zwolnienie z podatku.
Wspieraj sprzedaż, ale zadbaj o zasady
Niezależnie od tego, na który rodzaj programu wsparcia sprzedaży się zdecydujesz, powinieneś w pierwszej kolejności zadbać o odpowiedni regulamin. Zawarte w nim przepisy powinny być dopasowane do zasad prowadzonej akcji, a dodatkowo zawierać:
– nazwę organizatora i określenie adresatów akcji,
– wyznaczać ramy czasowe i miejsce akcji,
– warunki promocji,
– określenie przedmiotu i wartości nagrody oraz sposobu jej wydania itp.
Istotne jest też zebranie szczegółowej dokumentacji potwierdzającej spełnienie warunków niezbędnych do otrzymania oraz wydania nagrody.
Odpowiednia motywacja i wsparcie
Decydując się na przeprowadzenie konkursu, sprzedaży premiowej czy loterii poza ustaleniem jasnych zasad, powinieneś także pomyśleć nad atrakcyjną nagrodą. Taką, która będzie motywować uczestników, dostarczać pozytywnych emocji i odpowiadać na potrzeby grupy odbiorców. Najbardziej docenianym przez uczestników benefitem są gotówka oraz dobra luksusowe. Uczestnicy oczekują natychmiastowej gratyfikacji. Coraz więcej firm, chcąc odpowiedzieć na te potrzeby sięga po karty przedpłacone. Są one nie tylko proste w obsłudze dla organizatorów, ale również stanowią gwarancję otrzymania spersonalizowanej i wymarzonej nagrody dla każdego uczestnika.
Dobór motywujących nagród, stworzenie skutecznych mechanizmów akcji, stosowanie się do licznych przepisów prawnych to szereg wyzwań leżących na barkach organizatora. Dlatego też proces planowania programu wsparcia sprzedaży warto powierzyć profesjonalistom. Dzięki temu zaoszczędzi się wiele stresu, a także zapobiegnie ewentualnym niepowodzeniom.
Lojalność doceniana na całym świecie
Edenred jest światowym liderem w usługach przedpłaconych. Współpraca z Edenred to m.in. stałe wsparcie i otrzymywanie na bieżąco informacji zwrotnej dotyczącej mierników efektywności. Dostarczamy bezkonkurencyjne rozwiązania oraz niezawodny serwis w obszarach wsparcia sprzedaży, motywacji i budowania lojalności na rynkach B2B2C. Edenred służy nie tylko 50-letnim doświadczeniem, ale także wiedzą i know-how oraz zespołem specjalistów. Ważna jest dla nas rzetelność i szybkość świadczonych usług, a także sprostanie niestandardowym oczekiwaniom klientów. Edenred w Polsce dostarcza rozwiązania oparte na kartach przedpłaconych w trzech kategoriach: motywacja pracowników, lojalność w biznesie oraz zarządzanie wydatkami firm.
Artykuł powstał we współpracy z marką Edenred.