Marketerzy prześcigają się w coraz ciekawszych modelach akcji promocyjnych. Wybierają coraz atrakcyjniejsze nagrody i dobierają bardziej dostępne dla klientów kanały, w których realizować mogą swoje działania. Wszystko po to, by się wyróżnić i przyciągnąć uwagę klienta, zalewanego każdego dnia masą informacji i reklam.
Dotarcie i „skuszenie klienta” nie jest jednak jedynym problemem marketera. O wiele ważniejszym jest wybór odpowiedniego partnera biznesowego, który pomoże w najbardziej efektywny sposób przeprowadzić kampanię. Marketerzy są zgodni – skuteczność danej akcji rośnie proporcjonalnie do szybkości obsługi klienta. Tradycyjne kanały – poczta, kurierzy – okazują się w tym zakresie zawodne, dodatkowo ceny takiej dystrybucji są dość wysokie i wykazują tendencję rosnącą. Stąd coraz częstsze staje się poszukiwanie sprawdzonego partnera, który może zapewnić szybką i sprawną dystrybucję produktów promocyjnych czy nagród.
Na rynku jest wiele firm, oferujących usługi marketingowe w swoich punktach. Jak wybrać najlepszego partnera? Na co warto zwrócić uwagę? Jest co najmniej kilka istotnych punktów, które warto przeanalizować, bo od naszego wyboru zależy sukces akcji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Doświadczenie w realizacji różnych akcji marketingowych. To bardzo ważny czynnik. Doświadczony partner nie tylko odpowiednio dobierze model współpracy, ale może także krzyżować różne akcje. Ważne jest również, aby posiadał system, za pomocą którego będzie mógł odpowiednio stargetować grupę docelową. Najlepszym partnerem jest ten, który zagwarantuje możliwie najszersze dotarcie do grupy docelowej, którą jesteśmy zainteresowani, ma kontrolę nad kampanią i jest efektywny w swoich działaniach.
- Doświadczenie w realizacji akcji bezpośrednich, takich jak sampling czy buy & get (tj. redempcji). Wbrew pozorom wydawanie nagród czy sampli nie jest marginalnym etapem danego programu promocyjnego. Wręcz przeciwnie. To właśnie od szybkiego i skutecznego wydania nagrody zależy zadowolenie klienta. Doświadczony partner, który rozumie znaczenie tego etapu potrafi odpowiednio zadbać nie tylko o sam proces, ale także o komunikację z klientem; będzie skutecznym ambasadorem projektu.
- Skala działalności, czyli ilość i zasięg punktów wydawania nagród. Zasada jest prosta: im więcej, tym lepiej. Chodzi oczywiście o równomierne pokrycie na terenie całego kraju, tak aby do nagród mieli tak samo łatwy dostęp wszyscy uczestnicy programu. Istotne jest także zorganizowanie wszystkich punktów. Punkty handlowe, w których prowadzona jest akcja, powinny mieć dużą rotację klientów, tak aby program był zrealizowany z określoną dynamiką. Powinien także zaspakajać wysokie oczekiwania klientów jeśli chodzi o czas odbioru nagród. Idealne są sieci z jednolitym system zarządzania, który gwarantuje, że program zostanie zrealizowany szybko i prawidłowo.
- Własny magazyn dystrybucyjny. To podstawa, zwłaszcza w przypadku programów z dużą ilością nagród czy sampli o znacznej wadze i wymiarach. Jeśli oszczędności na logistyce mają być znaczące to potrzebne jest zaplecze do przyjęcia, magazynowania, konfekcjonowania i wysyłki nagród do punktów sprzedaży oraz możliwość łączenia dosyłek nagród z innym asortymentem.
- Szerokość oferty. Dobry partner jest w stanie zrealizować nie tylko proste wydawanie nagród, ale także służyć wsparciem w bardziej zaawansowanych programach. Dziś coraz popularniejsze stają się różnego rodzaju mixy promocyjne, łączące online z offline, np. drukowanie kodów umożliwiających realizację określonej transakcji w Internecie lub – w odwrotnym modelu – pobieranie z platform kodów, które pozwalają na odbiór określonej nagrody w punkcie sprzedaży. Daje to również dodatkowe możliwości zbierania informacji o konsumentach, ich zachowaniu i preferencjach zakupowych.
- Dodatkowe wsparcie promocyjne. Zdarza się, że nasza akacja potrzebuje dodatkowego wsparcia komunikacyjnego w punktach wydawania nagród. Przydatne mogą być różnego rodzaju nośniki promocyjne, materiały POS, a także odpowiednio przeszkolony personel. Warto wybrać takiego partnera, który dołączy się do kampanii komunikacyjnej także w swoich kanałach. Partner, który zapewnia szeroki wachlarz możliwości wsparcia promocyjnego na pewno pomoże w skutecznej realizacji programu.
- Możliwość pełnej kontroli procesu wydawania nagród czy sampli. System, który pozwala na bieżące monitorowanie danej kampanii to kluczowe narzędzie – dzięki niemu mamy możliwość pełnej kontroli całej akcji, na każdym jej etapie. Wybierając partnera, odpowiedzialnego za naszą akację marketingową, bezwzględnie powinniśmy wybrać takiego, który dysponuje tego rodzaju systemem.
Ponad 200 różnego rodzaju akcji promocyjnych i ponad 8,5 miliona wydanych w swojej sieci produktów reklamowych i nagród ma na koncie Kolporter.
– Z całej palety działań promocyjno-reklamowych zgłaszający się do nas producenci, dostawcy i agencje reklamowe najczęściej wybierają programy konsumenckie i akcje samplingowe. Od ponad 20 lat mamy doświadczenie w realizacji tego typu kampanii. Dysponujemy własną ogólnopolską siecią handlową. W sumie na terenie kraju mamy ponad 900 saloników Kolportera. Realizując akcje promocyjne bierzemy na siebie całą część logistyczną danego programu czy konkursu – od przyjęcia zestawu nagród do magazynu, przez ich dystrybucję do punktów i wydawania klientom aż do końcowego, pełnego raportu z akcji wraz z analityką. Dzięki temu firma realizująca z nami dany program może liczyć nie tylko na spore oszczędności na logistyce, ale także ma zapewnioną kompleksową obsługę całego procesu wydawania sampli czy nagród – mówi Robert Szczepaniak, dyrektor marketingu Kolportera.
System informatyczny Kolportera pozwala na codzienną analizę stanów magazynowych w poszczególnych salonikach, a w przypadku wyczerpania nagród w danym punkcie na ich szybkie uzupełnienie. Umożliwia także wydawanie jako nagrody towaru znajdującego się w ofercie saloniku i drukowanie unikatowych, dedykowanych dla danej akcji kodów, voucherów, biletów. Podstawowe zalety tego typu nagród to minimalne koszty logistyczne oraz brak problemów z zapewnieniem stanów magazynowych w danym punkcie. Firma cały czas rozwija system sprzedaży, tak aby realizować również bardziej skomplikowane akcje, związane np. z realizacją kodów, generowanych z systemów organizatora promocji czy łączących kilka etapów zdobywania nagród. Przykładowo – w 2017 roku w salonikach i salonach Kolportera organizowana była akcja, w której klient za zakup trzech wybranych napojów PepsiCo otrzymywał drukowany bezpośrednio w saloniku unikalny kod, uprawniający do odebrania biletu wstępu do jednego z trzech JuraParków. W ciągu akcji, trwającej dwa miesiące, zostało wydanych ponad 15 tysięcy kodów.
– Z uwagi na skalę sieci jesteśmy w stanie zrealizować nawet największe akcje promocyjne. W sumie przeprowadziliśmy ich ponad 200, a ilość wydanych w salonikach produktów reklamowych i nagród przekroczyła 8,5 miliona. Nasze punkty wykorzystywane już były jako centra odbioru nagród m.in. przez PepsiCo, Kamisa, Winiary, Molę, T-Mobile, Nestle, Plusa, Ferrero, Lubellę, Lajkonika Snacks oraz producentów wyrobów tytoniowych. Tylko w pierwszym półroczu 2018 roku wydaliśmy w naszych punktach łącznie ponad 700 tysięcy katalogów, próbek towarów i nagród, w ramach różnego rodzaju akcji samplingowych i programów konsumenckich – dodaje Robert Szczepaniak.
Zdaniem eksperta
Akcje buy & get – szybko, tanio i skutecznie
Urszula Łukowiec, starszy specjalista ds. marketingu w Kolporterze: – Współpracujemy z wieloma firmami w zakresie akcji buy & get czyli redempcji, ale każda z akcji jest przygotowywana indywidualnie w zależności od jej celu, grupy docelowej, czasu i zasięgu, co daje możliwość precyzyjnego dotarcia z odpowiednim komunikatem reklamowym. Sieć ponad 900 punktów, zlokalizowanych na terenie całego kraju, blisko 7 milionów paragonów co miesiąc, cała gama nośników promocyjnych – to tylko niektóre wartości, istotne dla naszych partnerów biznesowych. Nasze saloniki są w pełni zintegrowane informatycznie, co daje możliwość codziennej kontroli sprzedaży i stanów magazynowych w systemie. Oczywiście realizujemy również – na specjalne życzenie klienta – różnego rodzaju niestandardowe akcje promocyjne. Możemy m.in. na czas akcji wprowadzić wybrany produkt do oferty sprzedażowej saloników Kolportera.
Obserwujemy rosnącą z roku na rok popularność akcji typu buy & get. To z pewnością efekt coraz większej ilości różnego rodzaju akcji konsumenckich, programów promocyjnych, ale także rosnących kosztów logistyki. Opłaty pocztowe czy kurierskie rosną, zdarza się więc, że w budżecie planowanej akcji przewidywane koszty dystrybucji stają się pozycją dominującą. Naturalnym staje się więc poszukiwanie firmy – partnera, która może zapewnić sprawne wydanie konkursowych nagród w zdecydowanie mniejszych kosztach. To pozwala np. na relokowanie części budżetu i zapewnienie większej ilości nagród lub bardziej atrakcyjnych dla klientów. Nie bez znaczenia są dodatkowe wartości, oferowane przez doświadczonych partnerów, zajmujących się redempcją – dodatkowe wsparcie informacyjne i promocyjne, pełen monitoring kampanii czy możliwość tworzenia zaawansowanych projektów, wymagających większego zaangażowania i interakcji po stronie klienta. Dlatego jestem przekonana, że zainteresowanie tą formą współpracy z naszą firmą w zakresie realizacji różnego rodzaju akcji promocyjnych będzie rosło. Potwierdzają to zresztą zapytania, które do nas trafiają od dostawców i producentów, a także agencji reklamowych.
Sampling – skuteczne dotarcie do klienta
Aleksandra Łanocha, specjalista ds. marketingu w Kolporterze: – Popularność akcji samplingowych zdecydowanie rośnie. Firmy coraz częściej sięgają po tę formę promocji, ponieważ jest ona wyjątkowo skuteczna. Daje możliwość targetowania porównywalną z kampaniami internetowymi. Za pomocą szerokiego wachlarza kryteriów można precyzyjnie określić grupę docelową, wybrać dokładny profil klienta, do którego chcemy dotrzeć. Nasz system informatyczny pozwala m.in. bardzo precyzyjnie powiązać wydanie określonego produktu z konkretnymi produktami, które znalazły się w koszyku klienta. Dzięki możliwości geotargetowania akcję można przeprowadzić w wybranej lokalizacji – mieście, regionie lub na terenie całego kraju. Naszym atutem jest z pewnością zasięg sieci – ponad 900 punktów zlokalizowanych w miejscach chętnie odwiedzanych przez klientów: centrach handlowych, na dworcach, przy deptakach, przystankach komunikacji miejskiej, w metrze czy szpitalach. Przebieg każdej akcji jest na bieżąco kontrolowany i analizowany, dzięki czemu w trakcie jej trwania można wprowadzać modyfikacje. W naszej sieci proponujemy klientom dwa modele akcji samplingowej – masową i precyzyjną. W samplingu masowym nie ma możliwości określenia grupy docelowej poprzez analizę koszyka zakupowego. Sample wydawane są wszystkim klientom saloniku lub określonej grupie wybranej za pomocą kryteriów: wiek, płeć lub lokalizacja saloniku. Natomiast w samplingu precyzyjnym możemy określić grupę docelową na podstawie koszyka zakupowego klienta, a sample mogą być wydawane przy zakupie konkretnego produktu lub tytułu prasowego. Akcję można zawęzić wprowadzając dodatkowe kryteria, jak np. wiek, płeć czy lokalizację salonu.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Kolporter.