Ponad 530 mln użytkowników na świecie (z czego 2,6 mln pochodzących z Polski), 200 krajów i 24 języki – to LinkedIn w liczbach. A liczby nie kłamią. Kiedy Reid Hoffman w 2002 r. stworzył konkurencyjny dla triumfującego wówczas Facebooka portal społecznościowy, nie miał pojęcia, że wkrótce stanie się on największą na świecie siecią biznesowych kontaktów. Dziś LinkedIn to wciąż dynamicznie rozwijająca się platforma, coraz częściej wykorzystywana jako kanał do prowadzenia skutecznego content marketingu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jaki potencjał drzemie w LinkedInie,
- jak prowadzić działania content-marketingowe na tej platformie,
- na co zwrócić uwagę, publikując treści na LinkedInie,
- z jakich narzędzi warto korzystać.
Era content marketingu w dziejach LinkedIna
W swoim założeniu LinkedIn miał pełnić przede wszystkim funkcję społecznościową, dziś jednak jego rola znacznie wykracza poza pierwotne założenia. Platforma coraz silniej koncentruje się na dostarczaniu wysokiej jakości contentu, docierając dzięki temu do coraz szerszego grona użytkowników i zyskując uznanie wśród marketerów. Istotne zmiany zaczęły się w 2012 r., czyli po zakupie serwisu Slideshare, służącego do publikowania prezentacji i dokumentów. Od tej pory informacje o każdej dodanej prezentacji publikowane są automatycznie w aktualnościach.
Dwa lata później LinkedIn zakupił również aplikację Pulse, którą przekształcił w platformę służącą do publikowania dłuższych treści (LinkedIn Publisher), a w 2015 r. nabył portal e-learningowy Lynda, na którym dostępne są kursy online.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zakup wspomnianych platform dał użytkownikom LinkedIna nowe możliwości. Dziś jest on nie tylko narzędziem skutecznego networkingu i rekrutacji talentów, ale również doskonałym miejscem do prowadzenia działań content-marketingowych, pozwalającym na dotarcie do wartościowych partnerów biznesowych i klientów. Zaufanie użytkowników do tego portalu i zamieszczanych na nim treści jest bardzo wysokie, co oznacza, że realizowany w jego zakresie content marketing ma naprawdę olbrzymi potencjał.
LinkedIn nieustannie się zmienia, zarówno pod względem swojego wyglądu, jak i funkcjonowania profilu prywatnego czy strony firmowej (company page). Oddaje tym samym w ręce użytkowników i marketerów coraz więcej narzędzi pozwalających na publikowanie angażujących treści.
Jeszcze do niedawna w serwisie można było udostępniać tylko taki materiał wideo, który był już dostępny na YouTubie (umieszczając link do niego), a aby dodać kilka zdjęć jednocześnie, należało stworzyć kolaż w odpowiednim programie graficznym. W 2017 r. wprowadzono zmiany, dzięki którym możliwe jest już tworzenie albumów ze zdjęciami, a rok później platforma Vimeo została w pełni zintegrowana ze stronami firmowymi w serwisie LinkedIn, dając uczestnikom możliwość wglądu w analitykę oraz statystyki wyświetleń.
Z końcem 2018 r. serwis wprowadził narzędzie curated content, dając tym samym możliwość sprawnego poszukiwania oraz publikowania artykułów popularnych wśród danej grupy docelowej, a także łatwego udostępniania wpisów innych osób.
Z badań LinkedIna wynika, że:
- 60% użytkowników serwisu poszukuje wiarygodnych informacji branżowych, szczegółowych danych i badań,
- 53% zapoznaje się z wiadomościami na temat firm,
- 43% poszukuje informacji na temat produktów i usług.
Powyższe liczby to kolejne potwierdzenie tego, że publikowanie i dystrybuowanie ciekawych oraz angażujących treści za pomocą LinkedIna może przynieść satysfakcjonujące efekty. Jak to robić?
Używaj LinkedIn Pulse do dystrybucji treści
Platforma LinkedIn Pulse pozwala na tworzenie i publikację dłuższych tekstów, a co za tym idzie – budowanie wizerunku eksperta. Ma bardzo prosty w obsłudze, intuicyjny edytor tekstu, daje możliwość indeksowania w wyszukiwarce (w sekcji „Artykuły”), powiadamiania kontaktów o publikacji artykułu oraz sprawdzania liczby jego wyświetleń. Wszystkie dane statystyczne na temat opublikowanego artykułu znajdują się zaraz pod jego tytułem. Wystarczy kliknąć w liczbę polubień, aby sprawdzić, kogo zainteresował artykuł i kto go udostępnił. Informacje te można skutecznie wykorzystać, kontaktując się później z zaangażowanymi osobami.
Jak publikować treści na LinkedInie?
- Pisz regularnie. Badania LinkedIna potwierdzają, że firmy publikujące około 20 postów miesięcznie docierają aż do 60% swoich obserwujących.
- Zadbaj o ciekawy, angażujący tytuł wpisu. Stosuj słowa kluczowe – pamiętaj, że tytuł indeksuje się w wyszukiwarce Google’a.
- Uatrakcyjnij przekaz. Wzbogać treść zdjęciami, materiałem wideo i linkami. Pamiętaj, że do treści wpisu możesz dodać także prezentację ze Slideshare.
- Wykorzystaj serwis do generowania ruchu na Twoją stronę WWW.
- Publikuj treści w ciągu tygodnia, rano lub w połowie dnia– to właśnie wtedy możesz liczyć na największy zasięg.
- Targetuj wpisy w zależności od takich czynników, jak branża, kraj czy wielkość firmy – redaguj/komponuj je tak, aby dotrzeć do grupy docelowej. W przypadku postów sponsorowanych można dodatkowo ustawić wielkość firmy, branżę i inne parametry
Dołączaj do grup, by dzielić się treścią
Na LinkedInie znajdują się grupy tematyczne zróżnicowane pod względem branży, rynku czy grupy zawodowej. To doskonałe miejsce do dzielenia się wiedzą i wchodzenia w dyskusje z innymi uczestnikami serwisu. Aby znaleźć interesującą grupę, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę odpowiednie hasło, wskazujące choćby na target. Poniżej przykładowe wyniki wyszukiwania grup na hasło „content marketing”.
Wyniki wyszukiwania na LinkedInie dla hasła „content marketing”
Budowanie wizerunku eksperta może zająć trochę czasu – ważne, aby stopniowo zdobywać wpływy i nie zaśmiecać grup mało atrakcyjną treścią czy nachalną reklamą. Na samym początku wystarczyć brać czynny udział w dyskusjach, odpowiadać na pytania, udzielać rad i rozwiązywać problemy. Dobrze też samemu rozpocząć dyskusję wokół tematu, który będzie naturalnie nawiązywać do prowadzonej działalności. W takich sytuacjach wklejenie linku w komentarzu czy udostępnienie materiału nie będzie wyglądać sztucznie.
Załóż swoją własną grupę
Stworzenie własnej grupy na LinkedInie ma wiele zalet. Dzięki temu można swobodnie promować dany temat, umieszczając go na górze grupy, a także kontrolować publikowaną na niej treść i moderować dyskusje. Prowadzenie grupy tematycznej na tym portalu to dobry sposób na budowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie czy branży, a co za tym idzie – na dotarcie do pożądanej grupy docelowej.
Pamiętaj!Prowadzenie grupy na portalu pozwala na bezpośredni dostęp do skrzynek e-mailowych jej członków – każda osoba dołączająca do grupy ma ustawioną domyślnie zgodę na otrzymywanie wiadomości.
Dystrybuuj treść za pomocą postów sponsorowanych
Na LinkedInie warto postawić na sponsorowane treści, które są wyświetlane w news feedzie – może to być treść przygotowana w kreatorze lub post opublikowany w aktualizacjach profilu firmy. Sponsorowane posty można rozliczać za pomocą metod cost per click (CPC) lub cost per impression (CPM). LinkedIn daje możliwość targetowania biznesowego, a to oznacza, że istnieje możliwość wskazania branży, stanowiska czy wielkości firmy potencjalnej grupy docelowej. Jest to zatem skuteczny sposób na to, aby docierać do osób decyzyjnych i liderów branży. Aby rozpocząć kampanię, należy wejść do sekcji „Produkty”, a następnie kliknąć „Reklama”. Kreator reklam pozwoli na ustawienie dokładnych konfiguracji. Dzięki temu aktualizacje będą pokazywały się na tablicach wybranej grupy docelowej. Regularne śledzenie wyświetleń, kliknięć, danych demograficznych i CTR umożliwi jeszcze lepsze dopasowanie reklam. LinkedIn dysponuje bardzo dokładnymi narzędziami analitycznymi, co pozwala na precyzyjne porównanie skuteczności treści, zarówno tych sponsorowanych, jak i niesponsorowanych.
Interesują Cię dodatkowe informacje związane z reklamą płatną na LinkedInie? Sprawdź nr 1 (33) „Marketera+” ze specjalnym dodatkiem „Przewodnika po płatnych kampaniach na LinkedIn”.
Sponsorowane treści na LinkedInie – o czym warto pamiętać?
- Upewnij się, że sponsorowana treść jest użyteczna dla Twoich odbiorców.
- Nie stosuj spamu i nachalnej reklamy.
- Dopasuj treść do różnych grup docelowych, aby sprawdzić, która z nich daje Ci najlepsze wyniki.
LinkedIn to dynamicznie rozwijający się serwis, który pozwala na realizację działań content-marketingowych i sprawną komunikację z grupą docelową zarówno osobom prywatnym, jak i firmom. Na platformie tej można publikować artykuły eksperckie, treści sponsorowane, e-booki, prezentacje, materiały wideo, podcasty, white papers czy raporty. Najważniejsze, aby działać regularnie i przypominać o sobie odbiorcom. Dzięki temu publikowany content będzie wciąż aktualny, a Twoja marka widoczna. Im większa wartość użyteczna dystrybuowanej treści, tym większe szanse, że zostaniesz doceniony.
Warto doczytać:
- Stawarz-Garcia, „Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów”, Wydawnictwo PWN, 2017.
- Lieb, J. Szymański, „Content – elementarna cząstka marketingu”, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2018.
- Żukowski, „Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw”, Wydawnictwo Onepress, 2018.
- Artykuły o prowadzeniu działań marketingowych na LinkedInie w „Marketerze+”.