Pozycjonowanie to praca, w której niezbędna jest nie tylko specjalistyczna wiedza z zakresu e-marketingu, ale też umiejętność organizacji poszczególnych zadań, analityki internetowej, a także – a może przede wszystkim – kreatywność. Dobry pozycjoner to taki, który nie tylko sprawnie korzysta z dostępnych mu środków, ale również samodzielnie planuje strategie działania dla poszczególnych klientów, bada efekty i dokonuje bieżących zmian strategicznych. Czy działa sam? Nie do końca…
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakich narzędzi używają pozycjonerzy,
- do czego służą poszczególne narzędzia SEO.
Żeby usprawnić sobie pracę, korzystamy ze specjalistycznych narzędzi SEO. To dzięki nim możemy cały czas monitorować sytuację wybranych stron www, a jednocześnie planować kolejno podejmowane działania. Trzeba przy tym pamiętać, że praca pozycjonera wymaga dużej precyzji, ponieważ nawet najmniejszy błąd, może okazać się niezwykle kosztowny dla klienta.
Jakich narzędzi używa pozycjoner?
Jako że na rynku dostępnych jest bardzo wiele narzędzi SEO, specjaliści ds. pozycjonowania stają przed bardzo trudnym wyborem, a mianowicie: które z nich wybrać, aby usprawnić swoją pracę. Nie jest tajemnicą, że część tego rodzaju narzędzi jest darmowa, natomiast za resztę należy zapłacić. Nie oznacza to jednak, że pierwsza grupa jest kompletnie bezużyteczna i nie warto zaprzątać sobie nią głowy. Darmowe narzędzia SEO często prezentują bardzo wysoki poziom – wystarczy spojrzeć na Google Analytics czy Planer słów kluczowych – żeby móc stwierdzić, że bez nich praca pozycjonera byłaby zdecydowanie trudniejsza.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Narzędzia SEO
Każdy pozycjoner może działać troszeczkę inaczej, dlatego też podczas swojej pracy będzie wykorzystywał inne narzędzia. Które z nich cieszą się największą popularnością w świecie SEO i dlaczego?
Asana
Asana to darmowe narzędzie służące do organizacji pracy. Dzięki niemu można szczegółowo ustalić kalendarz wykonywania kolejnych działań. To bardzo wygodne szczególnie podczas pracy w grupie, ponieważ jednocześnie może się w nim zarejestrować kilka osób, a każda z nich (po przypisaniu do danego projektu), będzie widziała zadania innej. Co w tym niezwykłego? Najważniejsze jest to, że praca poszczególnych osób jest uporządkowana – każdy wie, co ma robić, a kiedy wykona dane zadanie, może odznaczyć je w swoim organizerze – widzą to też inni członkowie zespołu przypisani do danego projektu. Równocześnie jest to więc komunikat dla nich, że mogą przejść do kolejnych etapów pracy.
Jest to narzędzie, które zdecydowanie usprawnia komunikację w grupie, ponieważ jedno kliknięcie wystarczy do tego, żeby poinformować wszystkich członków zespołu o postępach w swojej pracy. Co więcej, do każdego zadania można dodawać notatki z ewentualnymi uwagami, a powiadomienie o zmianach dotyczących projektu jest przesyłane na adres e-mail.
Ahrefs
Jest to narzędzie, które pozycjonerzy wykorzystują do sprawdzania linków i anchorów prowadzących do linkowanej strony klienta i jej poszczególnych podstron. Ahrefs podaje wiele istotnych informacji na temat:
- rodzajów linków,
- anchorów,
- backlinków (zarówno tych pozyskanych, jak i utraconych).
Powyższe dane są szczególnie ważne podczas audytowania strony www nowego klienta. Dzięki nim możemy się bowiem dowiedzieć, z jakich źródeł pochodzą linki kierujące na daną stronę www, a także czy są one odpowiednio zróżnicowane (podobnie zresztą jak anchory). Jeśli na stałe współpracujemy z jakimś serwisem zewnętrznym, w Ahrefsie możemy sprawdzić, czy np. dodawane tam linki są cały czas aktywne. Narzędzie daje też możliwość wykrycia linkowania do wybranego serwisu z SWL-i, za którego wprowadzeniem może stać „życzliwa” konkurencja (tzw. depozycjonowanie). A także samemu szczegółowo zbadać działania z zakresu pozycjonowania, prowadzone przez firmy konkurencyjne dla biznesu naszego klienta – mowa nie tylko o źródłach linków, ale również o częstotliwości ich pozyskiwania.
Żeby korzystać ze wszystkich funkcji narzędzia Ahrefs, trzeba wykupić jedną z wersji programu dostępnych w stałym abonamencie.
Google Analytics
Google Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, które umożliwia szeroki pomiar zarówno ruchu na stronie klienta, jak i zachowania odwiedzających ją użytkowników. Dzięki Google Analytics można dowiedzieć się:
- jakie podstrony odwiedzają internauci,
- w jakiej robią to kolejności,
- ile czasu na nich spędzają,
- a nawet czy doczytali do końca opublikowany na danej podstronie artykuł.
Istnieje również możliwość przeprowadzania testów A/B dla witryny klienta. Przede wszystkim jednak Google Analytics to narzędzie służące nam do monitorowania efektów pracy – można tu bowiem sprawdzić, za pośrednictwem jakich fraz kluczowych internauci odwiedzili stronę klienta, a także z jakich dokładnie źródeł zewnętrznych użytkownicy trafili na witrynę i ile tych osób było.
Wszystkie uzyskane w tym miejscu dane można wygenerować do specjalnych raportów (dostosowując je do swoich indywidualnych potrzeb), a następnie przesłać do klienta.
Google Webmaster Tools
Google Webmaster Tools jest kolejnym darmowym narzędziem udostępnionym przez firmę z Mountain View. Dzięki niemu można analizować działania przeprowadzone do tej pory dla strony www klienta, a także na bieżąco sprawdzać jej stan – mowa o tym, czy w wyniku przeprowadzanych prac dana witryna nie została w jakiś sposób ukarana ze strony Google. Google Webmaster Tools jest idealnym uzupełnieniem dla Google Analytics, trzeba bowiem zaznaczyć, że część słów kluczowych jest „zaszyfrowana” (oznaczone są hasłem „not provided”) i można je odkryć dopiero za pośrednictwem GWT.
Google Webmaster Tools pozwala sprawdzić liczbę wyświetleń strony klienta w danym dniu, a także klikalność poszczególnych fraz kluczowych z dokładnością nie tylko co do dnia, ale także godziny. Wszystkie dane są dodatkowo zobrazowane na wykresie.
Screaming Frog
Screaming Frog to narzędzie umożliwiające pozycjonerom szczegółowe sprawdzenie serwisu pod kątem optymalizacji:
- nagłówków,
- title,
- description,
- linkowania wewnętrznego,
- przekierowań,
- canonicali,
- itp.
Te wszystkie dane techniczne są niezwykle ważne podczas przygotowywania strony do pozycjonowania. Jeśli bowiem poszczególne jej elementy są wykonane w prawidłowy sposób, robotom wyszukiwarek będzie łatwiej się po nich poruszać. Zresztą w środowisku SEO panuje przekonanie, że odpowiednia optymalizacja strony to już połowa sukcesu dla jej popularności w wyszukiwarce.
Screaming Froga wykorzystujemy podczas wykonywania audytów stron www klientów. Oprócz powyższych informacji, przekazuje nam bowiem także dane na temat map witryn, a w darmowej wersji jest w stanie szczegółowo sprawdzić strukturę serwisu, który posiada maksymalnie 500 podstron – to automatyzuje pracę.
Planer słów kluczowych
Planera słów kluczowych, w przypadku pozycjonowania, używa się już na samym początku pracy nad stroną www klienta. Przy jego pomocy można bowiem sprawdzić, jakie frazy – związane tematycznie z jego biznesem – są najczęściej wyszukiwane w Google. Dzięki temu ustalamy dla danej witryny nowe słowa-klucze i sprawdzamy, czy aktualne frazy są rzeczywiście korzystne dla pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania. Jeśli okaże się, że internauci nie wyszukują ich w Google za często, zastępujemy je tymi, które cieszą się większą popularnością. To jednak nie koniec: w Planerze można również sprawdzić statystyki historyczne danych słów oraz zapoznać się z ich prognozowaną skutecznością.
SeoStation
Za pomocą tego narzędzia pozycjonerzy mają możliwość sprawdzania pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google. Dokładniej rzecz ujmując, SeoStation dostarcza nam szczegółowych informacji na temat tego, co wpływa na pozycję strony naszego klienta w wyszukiwarce Google – mowa jednak nie tylko o backlinkach, ale też o aktualizacjach algorytmów Google, które w wielu przypadkach mają znaczy wpływ na miejsce, jakie zajmuje witryna na liście wyszukiwania. Bardzo wartościowe są również informacje wysyłane w formie powiadomień o:
- zmianach Page Rank,
- atakach hakerskich,
- wirusach na stronie,
- a także ewentualnym wyzerowaniu Site.
Dzięki tym danym można podjąć szybką reakcję i zapobiec wielu problemom (czasem zdarza się bowiem tak, że klient nawet nie wie, że jego strona jest np. zawirusowana). To jednak nie koniec korzyści płynących z wykorzystania tego narzędzia – pomaga ono nam również w kontrolowaniu efektów pozycjonowania. Dzieje się tak dzięki integracji SeoStation z Google Analytics, niektórymi funkcjami MajesticSEO (używane zamiennie z Ahrefs), a także analizie danych zbadanych przez samo narzędzie. Wyniki przedstawiane są na bieżąco w postaci kondycji strony.
Dane otrzymane za pośrednictwem SeoStation możemy zapisywać w formie raportów, które bezpośrednio dostarczamy klientom.
Narzędzia spersonalizowane
Wspomniane w artykule narzędzia są jedynie małą częścią tych, do których mamy dostęp w sieci. Poza tym, oprócz narzędzi ogólnodostępnych, wielu pozycjonerów używa programów stworzonych specjalnie z myślą o nich, a więc idealnie dostosowanych do ich potrzeb. My również – do analizy i monitorowania storn www naszych klientów – wykorzystujemy narzędzia indywidualne, które automatyzują naszą pracę i pozwalają uzyskać interesujące nas dane.
Automatyzacja pracy
Dzisiaj, praca pozycjonera znacznie różni się od tej wykonywanej jeszcze kilka lat temu. Liczne narzędzia SEO zautomatyzowały pracę i pozwoliły na uzyskanie bardziej szczegółowych informacji na temat witryn klientów. Dzięki nim mamy szerokie możliwości działania – możemy: sprawdzać techniczne przygotowanie strony do pozycjonowania, na bieżąco zdobywać informacje na temat backlinków (zarówno tych aktywnych, jak i wyłączonych), ich źródeł oraz zróżnicowania, monitorować zachowania internautów odwiedzających wybraną stronę www klienta, sprawdzać zmiany w Google związane z aktualizacjami algorytmów, a nawet monitorować działania pozycjonerów działających dla konkurencyjnej firmy. Mimo tego, że nasze możliwości są naprawdę szerokie, wciąż brakuje narzędzia, które dostępne dane zbierałoby w jednym miejscu. Programu, który zaciągałby dostępne w innych narzędziach dane i pozwalałby je monitorować, analizować oraz porównywać za swoim pośrednictwem. To zdecydowanie ułatwiłoby pracę.
[kreska]Warto doczytać:
1. Ł. Rogala, „Pierwsza w Polsce, pełna lista narzędzi SEO polecanych przez specjalistów”.