Rok 2020 był rokiem wielkich zmian, zarówno jeśli chodzi o bardzo silny wzrost branży e-commerce, jak i w kontekście sporych problemów finansowych wielu firm dotkniętych skutkami pandemii. Przygotowanie i wdrożenie długoterminowego programu lojalnościowego szytego na miarę stało się trudne z uwagi na limitowane wydatki marketingowe, przesunięte w czasie decyzje inwestycyjne oraz rosnącą niepewność. Jednocześnie utrzymanie klientów oraz efektywne wspieranie sprzedaży stało się istotniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak w kilka dni wdrożyć rozwiązanie wspierające Twój program lojalnościowy lub dowolną akcję promocyjną,
- jak ograniczyć wydatki na obsługę działań promocyjnych,
- jak szybko i skutecznie dostarczyć ciekawą nagrodę do uczestnika.
„Nowa normalność” – wyzwania dla działów marketingu i sprzedaży
Po ostatnim roku widać zmianę w działaniach wspierania sprzedaży, szczególnie w sektorze B2B. Możliwe rozwiązania marketingowe są rozważane w kontekście jeszcze wyższej efektywności finansowej, dużo niższych kosztów startowych, lepszej skuteczności i większej elastyczności działań. Z trudem podejmowane są decyzje o przygotowaniu pełnowymiarowego programu lojalnościowego lub wprowadzeniu dużej akcji promocyjnej z dedykowanymi narzędziami informatycznymi. Przeszkodę stanowią stosunkowo wysokie koszty startowe ponoszone na początku oraz przedłużony okres oczekiwania na wynik. Efekty działań nie są widoczne od razu, a zwrot z inwestycji następuje w ciągu co najmniej roku lub dwóch lat.
Firmy nadal podejmują różnorodne działania motywujące klientów do zwiększania zakupów produktów i usług. Chętniej stosowane są akcje w uproszczonej formie, trwające krótko i mające natychmiastowy wpływ na zwiększenie sprzedaży. Kluczowym aspektem akcji pozostaje odpowiednie wynagrodzenie uczestników przy zachowaniu maksymalnej efektywności finansowej, która oznacza przede wszystkim jak największe wykorzystanie budżetu promocji na nagrody i nieponoszenie dodatkowych kosztów na działania związane z organizacją akcji i wydaniem nagród.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Poszukiwane są gotowe rozwiązania, zwłaszcza jeśli chodzi o systemy informatyczne, ponieważ praca przy przygotowaniu i obsłudze przedsięwzięcia pozostaje w rękach własnych zespołów marketingu i sprzedaży. Oczekuje się, że narzędzia informatyczne będą błyskawicznie zaspokajać potrzeby działów sprzedaży i marketingu, które chcą przekazać klientom zasady, naliczyć korzyści i udostępnić katalog nagród.
Niejednokrotnie programy motywacyjne zastępowane są serią kolejnych akcji promocyjnych kierowanych do odpowiednich segmentów uczestników.
Gdy świat staje się coraz bardziej cyfrowy
Skuteczność działań zapewniają odpowiednie i szybko dostarczane nagrody. Coraz częściej rolę tę odgrywają kody elektroniczne będące środkiem płatniczym w sklepach stacjonarnych i/lub online ich emitentów. Krótki czas realizacji, wysyłka przez e-mail, ogromna swoboda wyboru konkretnego produktu przez uczestnika akcji, brak kosztów logistycznych – to główne cechy i zarazem zalety takiego rozwiązania. Pozycję nagród w formie elektronicznej wzmocniła również zmiana nawyków zakupowych wywołana pandemią.
Autorskie rozwiązanie wspierające działania lojalnościowe i motywacyjne
Pomimo minimalizowania wydatków i wdrażania działań lojalnościowych w bardzo ograniczonym zakresie nie znika potrzeba realizowania ich w sposób profesjonalny. Odpowiedzią może być tutaj platforma E-nagrody (e-nagrody.com.pl) stworzona z myślą o wspieraniu organizatorów programów lojalnościowych i krótkoterminowych akcji promocyjnych z nagrodami w formie elektronicznej. E-nagrody to rozwiązanie dla działów marketingu i sprzedaży, dzięki któremu można optymalizować budżet, jaki ma się do dyspozycji. Bogaty katalog e-nagród zapewnia nieograniczony wybór produktów, szybką dostawę oraz brak kosztów transportu.
Istnieje możliwość elastycznego wyboru pakietu – od najprostszego (BASIC), w którym nie trzeba przekazywać nawet danych osobowych, przez poziom, na którym obsługiwane są zamówienia z dostarczeniem e-kodów do odbiorców (MEDIUM), aż do najwyższego, na którym to sami uczestnicy akcji mają konta w serwisie E-nagrody, zamawiają kody i otrzymują je bezpośrednio (PREMIUM).
W pakiecie PREMIUM można w prosty sposób przygotować dowolną akcję promocyjną (zamieścić w systemie grafikę, regulamin i klauzule RODO), utworzyć konta uczestnikom i wysłać do nich zaproszenia oraz doładować konta punktowe. Każdy uczestnik po zalogowaniu otrzymuje dostęp do swoich akcji, punktów i katalogu cyfrowych nagród znanych marek. Zamówione kody elektroniczne trafiają do niego w formie wiadomości e-mailowej lub SMS-owej. Cała obsługa zamówień jest po stronie agencji.
System E-nagrody pomimo swojej prostoty pozwala osiągać najważniejsze cele, stawiane dużym, dedykowanym programom lojalnościowym. Więcej informacji o systemie E-nagrody znajdziesz na stronie https://profill.com.pl.
Artykuł pochodzi z raportu „Programy lojalnościowe i wsparcia sprzedaży 2021”, który możesz pobrać bezpłatnie .