Celem promocji konsumenckiej najczęściej jest wzrost sprzedaży produktów. Czy jednak takie aktywacje mogą budować wizerunek marki? Tak, jeśli u podstaw projektowania wszystkich działań marketingowych leży spójna strategia komunikacji, nastawiona na budowanie relacji z konsumentem.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak dobrać mechanizm promocji konsumenckiej do celów biznesowych,
- jak angażować konsumentów i kreować wizerunek marki z wykorzystaniem promocji konsumenckiej.
Promocja promocji nierówna. Jak zatem wybrać najlepszą? Czym się kierować? Jednym z głównych kryteriów wyboru powinny być cele biznesowe, które chcesz za pomocą danej promocji osiągnąć.
Promocja konsumencka a cele biznesowe
Jeśli Twoim głównym celem jest trial, czyli zachęcenie konsumentów do kupna artykułu po raz pierwszy czy wypróbowania go, będziesz nagradzać klientów za samo sięgnięcie po produkt. Jeśli celem jest zwiększenie koszyka zakupowego, zaproponujesz im zakup za minimalną wartość (sam ustawisz próg, którego przekroczenie będzie dla Ciebie istotne z powodów biznesowych), a następnie nagrodzisz ich za wykonanie zadania (albo w formie tzw. instant win, czyli nagrodą natychmiastową, bądź nagrodą zachęcającą do ponownego sięgnięcia po Twój produkt). Natomiast jeśli Twoim głównym celem jest przedstawienie konsumentom wprowadzanego właśnie na rynek produktu, raczej odwołasz się do mechanizmów samplingowych – zaproponujesz wypróbowanie artykułu przed jego zakupem.
Nie zapominaj także, że uruchomienie promocji konsumenckiej może wpłynąć pozytywnie na relacje w kontaktach B2B. Są to aspekty niewidoczne dla konsumentów, ale istotne z perspektywy prowadzenia biznesu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
PrzykładPrzeprowadzenie aktywacji we współpracy z siecią sprzedaży pozwala wynegocjować lepsze warunki handlowe, zalistować nowy produkt czy zapewnić lepszą ekspozycję asortymentu w sklepie. A przecież to właśnie widoczność Twojej marki w gąszczu innych produktów, wsparta dodatkowym motywatorem w postaci oferty promocyjnej, może zaważyć na wyborze przez konsumenta tej, a nie konkurencyjnej oferty.
Promocja konsumencka a wizerunek marki
Czy jedne działania wykluczają drugie? Albo sprzedaż, albo wizerunek? Niekoniecznie! Bez względu na charakter planowanych działań zawsze powinieneś mieć na uwadze wizerunek własnej marki.
Dobrze skonstruowany koncept aktywacji sprzedażowej, dopasowany do grupy docelowej i dający jej konkretną korzyść, pozwoli Ci zaangażować konsumentów i nawiązać z nimi dialog. A przecież nie ma nic cenniejszego niż konsumenci, którzy stają się ambasadorami marki i tworzą user-generated content.
Taktyczne działania promocyjne przynoszą zazwyczaj szybki efekt sprzedażowy. Bez długofalowej strategii budowania świadomości i wizerunku marki możesz wpaść w pułapkę. Konsumenci będą zawsze oczekiwać promocji cenowej, bo nie będą mieli innej motywacji do sięgnięcia po Twój produkt. Dlatego oprócz prowadzenia działań taktycznych na portfelu produktowym powinieneś przede wszystkim zadbać o budowanie konsekwentnego wizerunku marki i trwałej relacji z konsumentem.
Warto szukać nowych sposobów na aktywacje konsumenckie, które będą dopasowane nie tylko do marki i do grupy docelowej, lecz także do zmieniającej się rzeczywistości. Oprócz komunikacji w punkcie sprzedaży nie zapominaj również o touchpointach digitalowych. Teraz potencjalni klienci są prawie cały czas online, nawet gdy przebywają w sklepie stacjonarnym. Warto więc umiejętnie wykorzystać ten fakt i uwzględnić digital w planie komunikacji.
Artykuł promocyjny.