Project manager to specjalista, który odpowiada za sprawne prowadzenie projektów i ich realizację od początku do końca. Dowiedz się, jakie kompetencje są niezbędne w tym zawodzie, z jakimi wyzwaniami wiąże się praca na tym stanowisku oraz jakie perspektywy rozwoju ona oferuje.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym zajmuje się project manager,
- jakimi umiejętnościami powinien się on wyróżniać,
- z jakimi wyzwaniami wiąże się ta praca,
- jakie są możliwości rozwoju w tym zawodzie.
Project manager to specjalista odpowiedzialny za kompleksowe zarządzanie projektami: od planowania po ich realizację i analizę wyników. Do jego zadań należą m.in. ustalanie harmonogramów, zarządzanie zespołem, komunikacja z klientami oraz nadzorowanie budżetu. Wymaga to zarówno umiejętności organizacyjnych, jak i odporności na stres.
Według raportu SAR stawki na stanowisku project managera pracującego na pełnym etacie (UoP) kształtują się na poziomie 9 tys. zł brutto miesięcznie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
O zawodzie project managera opowiadają: Joanna Rozbicka (Fuse), Hanna Dworak (Enyo) oraz Kornelia Wąsaty (GetHero).
Jak wygląda typowy dzień pracy project managera i co należy do jego obowiązków
Joanna Rozbicka, project director w agencji Fuse (OMD Group)
Project manager to osoba w pełni odpowiedzialna za planowanie, przebieg oraz rozliczenie kampanii contentowej.
W przypadku działań niestandardowych trudno jest opisać typowy przebieg dnia pracy, bo z uwagi na ogromną różnorodność tworzonych przez nas projektów każdy wygląda zupełnie inaczej. Raz jest to koordynacja na planie lub całodzienny brainstorming i wypracowywanie strategii, a innym razem – typowa praca operacyjna przy komputerze.
Joanna Rozbicka, project director w agencji Fuse (OMD Group)
Hanna Dworak, senior project manager w agencji Enyo
Stanowisko project managera w agencji kreatywnej charakteryzuje przede wszystkim to, że każdy dzień wygląda inaczej. Trzeba być na to gotowym. Dla mnie fakt, że każdy tydzień przynosi niespodzianki w postaci nowych wyzwań, to ogromna wartość, ponieważ czuję dzięki temu ogromny rozwój i nie popadam w rutynę.
Wiem jednak, że niektórzy potrzebują pewnych ram, które w określony sposób „klamrują” każdy dzień pracy. To stanowisko trzeba zatem wybrać bardzo świadomie.
Większość z zadań mieści się w obrębie szeroko pojętej koordynacji i zarządzania projektami: od koncepcji do realizacji. To m.in. planowanie harmonogramów, budżetu, zarządzanie zespołem i podwykonawcami oraz komunikacja z klientami.
Często powtarzające się elementy dnia pracy to np. monitorowanie postępów projektów, rozwiązywanie problemów, prowadzenie spotkań oraz regularna współpraca z innymi działami agencji, podwykonawcami i klientami.
Hanna Dworak, senior project manager w agencji Enyo
Kornelia Wąsaty, project manager w agencji GetHero
Praca project managera w agencji marketingowej na samym początku może nieco odbiegać od standardowego stanowiska project managera w dużej firmie czy też w innej branży. Zaczyna się od mniejszych projektów z ograniczonym budżetem, gdzie wiele zadań realizuje się samodzielnie. Pozwala to na zrozumienie wszystkich procesów i specyfiki projektów marketingowych.
Z czasem – po zdobyciu większego doświadczenia – realizuje się bardziej złożone projekty i kompletuje za każdym razem zespół projektowy. Wtedy zaczyna to już przypominać książkowe zarządzanie projektami. Typowy dzień to przede wszystkim kontrola każdego z projektów, kontakt z klientem oraz realizacja kolejnych etapów projektu.
Kornelia Wąsaty, project manager w agencji GetHero
Jakich umiejętności potrzebuje dobry project manager
Joanna Rozbicka
Mimo że praca przy niestandardowych projektach przede wszystkim wymaga kreatywności, to równie istotne są doskonałe zarządzanie czasem, sztuka prezentacji, dobra komunikacja oraz umiejętność pracy w zespole. To ostatnie jest o tyle ważne, że naszą codziennością jest model współpracy, w którym kooperujemy nie tylko z zespołami agencji mediowej OMD Group, do której należy Fuse, oraz jej klientami, lecz także z agencjami kreatywnymi klientów.
Umiejętność budowania dobrych relacji oraz partnerskiej współpracy z innymi podmiotami marketingowymi jest więc dla nas kluczowa.
Hanna Dworak
Z pewnością przydatna jest znajomość metodologii, takich jak agile czy scrum oraz umiejętność korzystania z narzędzi do zarządzania projektami, takich jak Asana czy Monday. Niezbędne okazują się również: odporność na stres, gotowość do pracy pod presją czasu oraz motywacja do rozwiązywania problemów.
W moim przypadku na charakterystykę pracy składa się również częsty kontakt z ludźmi, co jest zarówno najlepszym, jak i najtrudniejszym obszarem. Z pewnością łatwiej jest radzić sobie z takimi wyzwaniami, kiedy zachowa się otwartość i dużo spokoju.
To, co najtrudniejsze, to asertywność, którą często błędnie, nawet jako pracownicy, postrzegamy jako lekceważenie czy arogancję. To bardzo ważne, aby w odpowiedzialny sposób zarządzać swoją „przepustowością”. W momencie, w którym bierzemy na siebie za dużo, okazuje się, że praca przestaje być jakościowa, a my czujemy się przebodźcowani i wypaleni.
Kornelia Wąsaty
Praca w projektach to ciągła praca z ludźmi, dlatego umiejętności miękkie, takie jak dobra komunikacja, zarządzanie czy delegowanie zadań, są niezbędne do codziennej pracy. Przyda się też kreatywność, aby rozwiązywać sytuacje, które na pierwszy rzut oka nie mają żadnego sensownego wyjścia (takich akurat bywa wiele).
Liczy się także umiejętność zarządzania czasem, identyfikacja ryzyka i zarządzanie nim oraz analityczne podejście do budżetów czy danych.
Jak AI zmienia pracę project managera
Joanna Rozbicka
AI oczywiście wspomaga naszą codzienną pracę, natomiast nadal głównym motorem napędzającym nasze kampanie jesteśmy my sami, no i rzecz jasna – nasza kreatywność.
Kornelia Wąsaty
Rozwój AI mocno wpłynął – i w dalszym ciągu wpływa – na branżę marketingu, a co za tym idzie – także na pracę project managerów w tej branży. Dla mnie kluczowe jest obecnie śledzenie i dopasowywanie możliwych rozwiązań do swoich potrzeb, co pozwala na usprawnienie mojej pracy.
Mówi się, że jeśli dostajesz cytryny, powinieneś zrobić z nich lemoniadę – a więc jeśli masz narzędzia do optymalizacji pracy, wykorzystaj je, aby zyskać więcej czasu. Jeżeli chodzi o przydatne kompetencje, to warto się rozwijać w tym kierunku, testować możliwości sztucznej inteligencji i uczyć się wykorzystywać je w codziennej pracy.
Z jakimi trudnościami spotyka się project manager
Joanna Rozbicka
Przede wszystkim jest to wielozadaniowość i umiejętność szybkiego dostosowywania się do dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Dla części osób to pierwsze jest mitem, ale praca przy projektach specjalnych, dla różnych klientów, którzy mają różne potrzeby i wymagania, właśnie takiego podejścia wymaga.
Musimy bardzo szybko przestawiać się pod konkretne projekty i jednocześnie nie zapominać o innych. Trzeba też łączyć z pozoru niepasujące do siebie puzzle tak, żeby otrzymać spójną całość. Zadanie niełatwe, ale bardzo ekscytujące i przynoszące dużo satysfakcji.
Hanna Dworak
Poza asertywnością najtrudniejsze jest utrzymanie balansu między wymaganiami klienta a możliwościami zespołu, szczególnie w kontekście napiętych terminów i ograniczonych zasobów. Zarządzanie oczekiwaniami oraz komunikacja, zwłaszcza w sytuacjach stresowych, stanowią duże wyzwanie. Tutaj na ratunek przychodzi umiejętność zachowania spokoju, a także przewidywania możliwych problemów i zagrożeń, aby w porę im zapobiec lub poinformować o nich klienta.
Kornelia Wąsaty
Mimo tego, że kluczowym etapem projektu jest planowanie, to sama realizacja często bywa nieprzewidywalna. Dlatego szukanie rozwiązań spełniających oczekiwania zarówno klienta, podwykonawców, jak i zespołu niejednokrotnie okazuje się sporym wyzwaniem. Przydają się tutaj umiejętność szybkiego reagowania na zmiany oraz elastyczność.
Jakie kroki należy podjąć, aby rozpocząć karierę jako project manager
Joanna Rozbicka
Warto rozpocząć od programów stażowych oferowanych przez różne podmioty. Pozwalają one sprawdzić, czy taki typ pracy jest dla nas, nauczyć się potrzebnych umiejętności i podpatrzeć dobre praktyki od bardziej doświadczonych kolegów.
Hanna Dworak
Z pewnością odpowiedź różni się w zależności od branży. W przypadku pracy w agencji najważniejsze jest zdobywanie doświadczenia w praktyce. Aby rozpocząć karierę jako project manager, warto zacząć od niższych stanowisk w obszarze zarządzania projektami, takich jak asystent lub koordynator. Takie role umożliwiają zdobycie praktycznego doświadczenia oraz wglądu w różnorodne projekty, co pozwala lepiej zrozumieć procesy zarządzania i współpracy w zespole.
Ponadto podczas pracy na niższych stanowiskach angażuj się w możliwie zróżnicowane projekty, aby dowiedzieć się, w jakich obszarach czujesz się najlepiej i w których chcesz się rozwijać. Warto również podejmować się dodatkowych zadań w celu rozwijania umiejętności zarządzania oraz zdobywania wiedzy na temat danej branży.
Kornelia Wąsaty
Można próbować swoich sił na stanowiskach juniorskich – wiele agencji szuka właśnie takich pracowników, których „wyrzeźbi” pod swoimi skrzydłami.
W jaki sposób uczyć się fachu project managera?
Joanna Rozbicka
Działań z zakresu branded content czy projektów specjalnych nie można nauczyć się z książek. Niestety. Najlepszy sposób to praktyka i uczestniczenie w projektach realizowanych przez kolegów i koleżanki z dłuższym stażem w fachu.
Ja osobiście bardzo lubię, kiedy do naszego zespołu dołączają osoby bez doświadczenia. Często okazują się talentami – mają w sobie „to coś”: chęć działania, wymyślania, interesują się marketingiem, mediami, nowościami w świecie influencer marketingu. Dlatego, jak wspomniałam, zachęcam zarówno osoby wchodzące na rynek pracy, aby sięgały po oferowane programy stażowe, jak i samych zatrudniających, aby z otwartością przyjmowali praktykantów w swoich organizacjach. Są doskonałym uzupełnieniem doświadczonych zespołów.
Kornelia Wąsaty
Ze swojego doświadczenia polecić mogę studia o tej specjalizacji. A gdy ma się już teoretyczne podstawy, moim zdaniem najlepsza jest nauka na „żywym organizmie”, począwszy od mniej skomplikowanych projektów. Więc jeżeli np. podczas studiów jest przestrzeń, aby działać w organizacjach studenckich i realizować mikroprojekty w roli organizatora – warto się na to zdecydować.
Kariera project managera – jakie są możliwości rozwoju
Joanna Rozbicka
Rola project managera daje wiele możliwości i kierunków rozwoju, np. w strukturach agencji: zarówno mediowych, kreatywnych, jak i tych wąsko sprofilowanych, np. z obszaru influencer marketingu, eventów, social mediów, gamingu czy content marketingu. Po stronie klienta również spotyka się wiele osób, które od project managera rozpoczynały swoją karierę.
Hanna Dworak
W strukturach pionowych project manager może awansować na wyższe stanowiska, takie jak np. senior project manager, head of projects czy operations manager. Zarządza wówczas nie tylko projektami, ale przede wszystkim swoim zespołem.
Kornelia Wąsaty
W konkretnej organizacji najbardziej możliwy jest awans pionowy, który na pewno wiąże się ze zwiększonym wynagrodzeniem, ale też z coraz bardziej wymagającymi projektami, które mają wpływ na stałe poszerzanie kompetencji.
Na pewnym etapie doświadczenia – kiedy project manager ma już umiejętności zarządzania czy planowania – okazuje się, że sama tematyka projektu czy branża ma znaczenie drugorzędne, ponieważ wiele kroków jest schematycznych.
Chcesz zostać project managerem? Oto kilka porad na początek
Joanna Rozbicka
Marketing to dynamiczna branża, dlatego ważne jest, aby być na bieżąco z najnowszymi trendami i technologiami. Warto śledzić najnowsze rozwiązania i nieoczywiste kampanie z całego świata. Radzę również stale rozbudowywać sieć swoich kontaktów – otwartość na poznawanie nowych ekspertów, rozwiązań czy narzędzi jest nieocenionym „driverem” w tworzeniu nowatorskich kampanii.
Hanna Dworak
Osobom, które chcą zostać project managerami, radzę, aby wysyłały CV w miejsca, których działalność ich interesuje, nawet jeśli nie ma aktywnych ogłoszeń. To może banał, ale praca w obszarze zainteresowań dostarcza nie tylko dużo satysfakcji, ale przede wszystkim radości. W trudnych momentach to właśnie te czynniki stanowią największą motywację.
Zaczynając od najniższych stanowisk, masz możliwość uczestniczenia w mniejszych projektach, które pozwalają zrozumieć ich strukturę, nabrać doświadczenia i rozwijać umiejętności komunikacyjne. Ważna jest nauka zarządzania czasem, delegowania zadań oraz rozwiązywania problemów.
Ponadto trzeba być cierpliwym oraz zaangażowanym i proaktywnym. Polecam spisywać również na kartce lub w Excelu wszystkie zadania, które musisz zrealizować. Pracę project managera charakteryzuje wielowątkowość, w której łatwo się pogubić.
Kornelia Wąsaty
Uważam, że w tej dziedzinie doświadczenie jest niesamowicie istotne, więc jeżeli tylko jest szansa, aby na początku swojej drogi realizować lub chociażby obserwować pracę przy projektach, warto z tego korzystać i czerpać z tego jak najwięcej. Niemniej jednak rozwijanie swojej wiedzy teoretycznej również pozwala stawiać pierwsze kroki w dużo bardziej zdecydowany i świadomy sposób.
Ile zarabia project manager na początku kariery?
Joanna Rozbicka
Stawki dla project managera są zróżnicowane, ponieważ zależą od doświadczenia czy wielkości firmy. Widełki są dość szerokie i wahają się od 6 do 9 tys. zł.
Kornelia Wąsaty
Rozpiętość zarobków na rynku jest szeroka i jak w wielu branżach zależy przede wszystkim od kompetencji, stażu pracy i doświadczenia, a także umiejętności negocjacji.
Jaki rodzaj umowy jest najlepszy na początku kariery project managera?
Joanna Rozbicka
W działaniach dedykowanych (szytych na miarę) liczą się lojalność i dobra znajomość klientów, z którymi się pracuje. Trudno sobie wyobrazić, że osoba może obsługiwać klientów „z doskoku” w ramach wykonywania zlecenia i równocześnie pracować również dla innych klientów z tej samej kategorii. Dlatego dla mnie najlepszą formą, która zapewnia bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i klientom, jest umowa o pracę.
Hanna Dworak
Na taką decyzję składa się wiele czynników, ale z pewnością najbezpieczniejszą umową jest umowa o pracę, która gwarantuje możliwie dużą stabilność. W miarę zdobywania doświadczenia i rozszerzania portfolio projektów prowadzenie działalności gospodarczej może być korzystniejsze, zwłaszcza w celu uzyskania elastycznych form współpracy z klientami.
Kornelia Wąsaty
Na początku kariery umowa o pracę jest najbardziej stabilnym i bezpiecznym rozwiązaniem. W miarę zdobywania doświadczenia, zwiększania kompetencji i rozwoju sieci kontaktów, prowadzenie działalności gospodarczej (JDG) może stać się również korzystną opcją.
Jakie narzędzia są niezbędne w codziennej pracy project managera
Joanna Rozbicka
Niezbędne będą wszelkie narzędzia pozwalające monitorować przebieg kampanii, odbiór contentu przez konsumenta czy działalność i wyniki zaangażowanych w kampanię influencerów.
Hanna Dworak
Niezbędne narzędzia to platformy do zarządzania projektami i planowania harmonogramów (Asana, Trello, Monday), narzędzia do komunikacji (Slack, Teams), budżetowania (Excel, Google Sheets) i tworzenia prezentacji (Canva, Powerpoint, Keynote).
Kornelia Wąsaty
Specyfika pracy w każdej firmie jest bardzo różna, lecz warto po części dostosować się do organizacji i korzystać z zasobów pracodawcy. Natomiast nie oznacza to, że nie będą pomocne różne narzędzia do zarządzania projektami, które będą uzupełnieniem narzędzi wewnętrznych, takie jak najbardziej popularne Asana czy Trello.
Które źródła wiedzy i grupy w social mediach warto obserwować
Joanna Rozbicka
Oprócz mediów branżowych moim ulubionym miejscem jest LinkedIn. Znajduje się tam całe grono specjalistów (w jednym miejscu), którzy nie tylko dzielą się swoją wiedzą, lecz także zachęcają do dyskusji i wymiany doświadczeń. To doskonałe źródło informacji.
Kornelia Wąsaty
Pracując jako project manager w marketingu, mogę powiedzieć, że kluczowe jest śledzenie trendów w branży, aby być na bieżąco z dynamicznymi zmianami. Dobrze sprawdzają się w tym zakresie portale branżowe i podcasty. Równie ważne jest regularne pozyskiwanie nowej wiedzy poprzez kursy czy książki. Warto pochylić się przede wszystkim nad tematem komunikacji, zarządzania, motywacji i metodyk zarządzania projektami.
Czytaj także:
>> Jak zostać copywriterem i co warto wiedzieć na początku kariery?
>> Jak zostać strategiem i co warto wiedzieć na początku kariery?
>> Jak zostać content managerem i co warto wiedzieć na początku kariery?
>> Jak zostać art directorem i co warto wiedzieć na początku kariery?
>> Jak zostać media plannerem/buyerem i co warto wiedzieć na początku kariery?