Za nami rok pełen zaskoczeń i różnych wyzwań. Co warto zrobić, żeby marketing w 2021 r. był jeszcze bardziej owocny, kreatywny i empatyczny? Przeczytaj życzenia od marketerów dla marketerów! A Ty czego życzysz sobie i branży?
Michał Grzebyk, head of PR & content marketing w Content House
Wytrwałości w drodze ku obranym celom oraz otwartości na zmiany, bo jeszcze nie jeden i nie dwa czarne łabądki przed nami.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Katarzyna Sowicka, head of content w agencji digital marketingu adCookie
Ponad 200 lat temu Benjamin Franklin napisał w liście do Jeana Baptiste’a Leroy, że „na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki”. Czas dodać do tego zmianę, bo – jak wskazuje wielu ekspertów i pokazała to pandemia – zagości ona już na stałe w naszym życiu. A skoro tak, to życzmy sobie więcej uważności, elastyczności i kreatywności w działaniach content marketingowych.
Daria Kwapich, senior key account specialist w Conture
2020 rok spowodował, że większość osób z branży marketingowej musiała mocno zmienić swoje podejście do działania i na nowo ustalać priorytety, głównie dlatego że pandemia koronawirusa płynnie przyspieszyła przejście do świata online`u. Życzę nam, aby w 2021 r. nie ulegać zbyt mocno presji ze strony konkurencji i skupiać się na rzeczach ważnych oraz obserwować dynamicznie zmieniające się trendy marketingowe.
Kinga Zehner, content marketing & SEO specialist w Conture
Wielomiesięczne doświadczenie z pandemią koronawirusa nauczyło nas funkcjonować w tym wymagającym okresie. Uważam, że wiedza, którą zdobyliśmy w ostatnim czasie, pozwoli nam na wydajną oraz satysfakcjonującą pracę w 2021 roku. Życzę sobie i innym osobom działającym w dynamicznej branży marketingowej, wielu wyzwań oraz ciekawych projektów, które zaowocują rozwojem własnych kompetencji.
Maciek „Troyann” Trojanowicz, menadżer twórców internetowych, ekspert i strateg
Przede wszystkim powrotu do względnej normalności na świecie – w niepewnych czasach ciężko podejmować ryzykowne decyzje. Myślę też, że większości z nas brakuje kontaktów interpersonalnych, spotkań. Potrzebujemy ich, bo taka jest nasza ludzka natura. I choć 2020 rok był niesamowicie dobry dla influencerów, także ze względu na pandemię, to dobrze byłoby odzyskać część dawnej rutyny.
Oprócz tego, życzyłbym branży czasu na research, uważności przy doborze twórców, obustronnej empatii i dostrzegania innych wartości niż zasięg.
Magdalena Urbaniak, strateg, założycielka agencji marketingowej MaxTractor
Życzyłabym, abyśmy nabierali więcej szacunku do siebie nawzajem. Zawodowo może się to przejawiać w spójnej, czytelnej i dopracowanej komunikacji, dzięki której wszystkim nam będzie łatwiej się porozumieć. A może nawet bardziej polubić?
Mateusz Bill, szef działu Rozrywki w LifeTube (grupa LTTM)
Zarówno sobie jak i całej branży życzę otwartości, ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań i nie powielania żadnego z pomysłów, bo tylko wtedy będziemy w stanie kreować. Tego właśnie potrzebujemy w nowym roku i w kolejnych latach.
Mateusz Górecki, head of agency, Fantasyexpo
Życzenie zostaje krótkie i niezmienne od wielu lat i piękno tkwi w tym, że czasem się spełnia. Powtarzam je zawsze – odważnych klientów, bo bez nich nie ma postępu. To właśnie dzięki otwartości dochodzi do najciekawszych kolaboracji marek z twórcami czy też pięknych kampanii contentowych.
Kacper Zdunek, founder ClickInStory
Życzę wszystkim tego, by rok 2021 r. był mniej stresujący, a także tego, żebyśmy zajmowali się ciekawymi projektami. Przede wszystkim jednak bądźmy zdrowi – wtedy nie pozostanie nam nic innego, jak po prostu działać!
Marta Prokop, special project manager socialyse, Havas Media Group
Zdrowia w wymiarze fizycznym i mentalnym – mniej zawodowo, a branżowo – życzę nam wszystkim mądrych wyborów i decyzji, które będą miały długoterminowe, dobre efekty. Odwagi, żeby marketingowo iść własną drogą w tym nieprzewidywalnym czasie, bo – jak pokazuje rzeczywistość – szczerość w komunikacji z konsumentem czy followersem się opłaca. Życzę nam wszystkim końca ery fake newsów.
Patrycja Górecka-Butora, marketing manager WhitePress
Zdecydowanie powiewu świeżości i powrotu do rzeczywistości sprzed pandemii. Koncentrując się na influencer marketingu – bardziej świadomych i profesjonalnych twórców, dostarczających świetne wyniki.
Agnieszka Wnuk, doradca ds. social sellingu na LinkedInie
Zawodowo życzę sobie więcej wolnego czasu, a dla branży marketingowej: tego, aby firmy traktowały marketing B2B (szczególnie firmy przemysłowe) poważniej, a nie jak „piąte koło u wozu”.
Marta Daszkiewicz, project manager w SocialCube
Ciekawych pomysłów, udanych wdrożeń, klientów z otwartymi głowami i wreszcie: możliwości spotkania się offline!
Magdalena Kulpa, marketing leader w X-Coding IT Studio
Przede wszystkim powrotu wydarzeń stacjonarnych, których jestem wielką zwolenniczką. Marketing B2B opiera się głównie na ludziach i relacjach, a nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu. Mogę chyba w ciemno założyć, że wszystkim nam brakuje normalnych spotkań na konferencjach, meetupach lub targach branżowych. Oby 2021 rok pozwolił nam znowu uścisnąć sobie dłonie.
Anna Kreiser, founder, strateg, konsultant biznesu w Digitalkod Consulting
Branży marketingowej życzę wytrwałości w tym trudnym, pandemicznym czasie oraz dobrego wykorzystywania szans. Wbrew pozorom, obecna sytuacja to okazja do pokazania wartości dobrego marketingu i jego wpływu na rezultaty biznesowe, szczególnie w B2B. Koncentracji na kliencie i celach, a nie odhaczaniu zadań z listy. I dobrych momentów, które pomogą choć trochę wypełnić lukę związaną z ograniczonym kontaktem z drugim człowiekiem.
Sobie życzę dalszego rozwoju Digitalkod Consulting jako firmy doradczo–szkoleniowej, która pomaga ludziom realizować ich cele, spełniać marzenia o własnym biznesie, rozwoju i jest szansą na robienie rzeczy istotnych, które wnoszą wartość.
Łukasz Kosuniak, CEO, head of consulting w Grow Consulting
Mam nadzieję, że rok 2021 będzie rokiem wzrostu znaczenia marketingu B2B i świadomości jego przydatności. Życzyłbym sobie, aby management widział w marketingu strategiczny dział i traktował go podobnie jak dział sprzedaży. Chciałbym również, aby było coraz więcej marketerów, którzy postrzegają swoją rolę szerzej niż tylko jako wsparcie sprzedaży i są dla innych równoprawnym partnerem do dyskusji o kierunku działań firmy. Życzę marketerom, aby przynajmniej raz w miesiącu mieli rozmowę z klientami, podczas której dowiedzą się, dlaczego tak naprawdę kontrahenci kupują w ich firmie, co im przeszkadza, czego się spodziewają po zastosowaniu ich produktów, co chcieliby zmienić itp. Regularne prowadzenie takich rozmów to najlepszy marketingowy uniwersytet.
Agnieszka Zawadka, CMO Livespace
Przede wszystkim życzę nam cierpliwości w oczekiwaniu na efekty podejmowanych działań, które tworzą wartość i mają wpływ na biznes w perspektywie długoterminowej. Życzę też otwartości na nowe pomysły, elastyczności w działaniu i odwagi do wyznaczania kolejnych zawodowych celów, których realizacja przynosi satysfakcję i poczucie spełnienia.
Marta Szufranowicz, senior strategic planner DDB Warszawa
Odwagi! Wyjątkowe czasy jej wymagają!
Marcin Kalkhoff, konsultant strategicznego zarządzania marką (BrandDoctor.pl)
Branży od lat życzę tego samego: pokory wobec innych ludzi i ich wrażliwości, trosk i radości. Umiejętności podniesienia innych na duchu i uśmiechu.
Jacek Kotarbiński, ekonomista, autor bloga Kotarbinski.com
Marketerom i branży życzę przede wszystkim wytrwałości, odwagi i determinacji. Trwa trudny okres, ale po każdej burzy przychodzi słońce. Życzę, żebyśmy mogli w końcu spotykać się fizycznie – a nie tylko w wymiarze wirtualnym – rozmawiali, spierali się i wymieniali doświadczeniami.
Artur Leśniak, senior strategy planner 180heartbeats + JUNGvMATT
Życzę wzajemnej empatii. Otwartych głów na wiedzę i pokory wobec nauki. Skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego i rugowania stereotypów. Last but not least: więcej kobiet na kluczowych stanowiskach!
Wojtek Walczak, konsultant strategiczny w Agencji Plej
Chciałbym, żeby rok 2021 był rozważny i romantyczny. Rozważny, czyli żebyśmy pracowali efektywnie, a nasze kampanie te efekty „dowoziły”. Romantyczny po to, żebyśmy nie stracili tego, co w komunikacji najważniejsze, czyli myślenia poza schematami, bez nudy i sztampy. To chyba najważniejsze w niełatwym dla całej naszej branży okresie.
I na koniec – autentyczności w komunikacji. To słowo klucz, mimo iż odmieniane już przez wszystkie przypadki, to wciąż ogromne ważne dla branży.
Jacek Studziński, senior strategy planner w Isobar Polska
Życzę nam z całego serca, żebyśmy w nowy rok zabrali ze sobą to, co najlepszego dał nam, paradoksalnie, ten dziwny rok: świadomość, że bywa trudniej – wszystkim nam, a także większą otwartość na to, że po drugiej stronie jest człowiek – ze swoim stresem, obawami, nie mogący się skupić siedząc przy stole jadalnym w dużym pokoju na siedemnastym „callu”.
Piotr Czynsz, e-commerce growth manager w ExpertSender
Przede wszystkim szybszej adaptacji do trudnych warunków prowadzenia biznesu w realiach pandemicznych obostrzeń i szybkiego uzyskania poczucia względnego komfortu. A poza tym wysokiej dostarczalności e-maili i obfitych średnich wartości koszyka.
Artur Dąbrowski, co-owner, project manager Animalis
Przede wszystkim mam nadzieję, że jak najszybciej pokonamy naszego wroga numer jeden, czyli koronawirusa. Efekty pandemii nie tylko sparaliżowały nasze codzienne życie, ale spowodowały wiele zagrożeń dla biznesu. Cieszę się, że wiele aktywności – w tym zakupy – wyraźniej zaznaczyło swoją obecność w internecie, ale w ogólnym rozrachunku COVID-19 przynosi straty większości z nas (nie tylko gospodarcze). Dlatego trzymam kciuki za lekarzy, naukowców i szczepionki. A poza tym życzę całej branży marketingowej (wliczając siebie) samych sukcesów i pogody ducha niezależnie od wszystkiego :)
Michał Serafin, ekspert e-mail i marketing automation w Szkla.com S.A., autor bloga: michalserafin.com
Przede wszystkim życzę marketerom działającym w obszarze offline`u powrotu do normalności. Dla nich ostatnie kilkanaście miesięcy było szczególnie ciężkie. Mam nadzieję, że nadchodzący nowy rok będzie bardziej przychylny. Sobie życzę niezmiennie poszerzania wiedzy z zakresu e-mail marketingu i marketing automation oraz dynamicznego rozwoju projektów, w które jestem zaangażowany.
Mateusz Puszczyński, współwłaściciel agencji Hello Social
Nie będę oryginalny: sobie, branży, rynkowi i naszym klientom, życzę przede wszystkim powrotu do normalności i zdrowia. Poza tym sobie życzę jeszcze wakacji, najlepiej długich, za granicą i w jakimś ciepłym miejscu.
Franciszek Georgiew, CEO Social Tigers
Moje życzenia zawodowe są spełnione dzięki świetnemu zespołowi, który wzniósł nasze działania na poziom, o którym zawsze marzyłem. Branży życzę tego, by mieli w sobie dużo energii i pozytywnego nastawienia podczas przedłużających się komplikacji związanych z pandemią.
Anna Ledwoń-Blacha, creative owner More Bananas
Życzę sobie i nam:
- Spokoju w chaosie.
- Pewnej normalności.
- Mniejszej liczby bodźców.
Adrian Gamoń, strateg, ekspert ds. brandingu i social media
Więcej jasności, harmonii, wzajemnej empatii i otwartości na zmiany :)
Martyna Tarnawska, service design lead w Socjomanii
Spokoju i rozwijania kompetencji empatyzacji i strategicznego myślenia :) Umiejętności patrzenia na potrzeby i problemy naszych klientów w sposób długofalowy oraz dostrzeżenia tego, jak nasza marka może im pomóc. To według mnie jeden z najcenniejszych zasobów marketera.
Paulina Pytel, social media team leader w PromoTraffic
Może nie zabrzmi to zbyt oryginalnie, ale życzę nam powrotu do „normalności”. Mój cel na 2021 rok, którego osiągnięcia życzę też całej branży, to życzenie, żebyśmy potrafili odnaleźć się i dopasować do nowej, nieznanej rzeczywistości. To wszystko nie odbędzie się bez poszukiwania nowych, niepowtarzalnych rozwiązań.
Zuza Pawlikowska, Facebook Ads specialist w digitalk.pl
W 2020 roku zaobserwowaliśmy obfitość wspaniałych akcji społecznych. Życzę sobie, aby w 2021 roku tych akcji było równie wiele, ale już bez przymusu i pandemicznej otoczki. Życzę nam cierpliwości, wielkiego worka pomysłów i zaufania od klientów, co dzięki wspólnym działaniom – mimo trudnego czasu – pozwoli markom rosnąć.
Grzegorz Miecznikowski, head of growth w Sharebee
2020 rok, mimo pojawienia się pandemii, był dość aktywny w branży digital marketingu. Wiele firm zaczęło gwałtownie przenosić działania do internetu. Życzę więc sobie i innym wytchnienia i oddechu. Przydadzą się przed kolejnymi wyzwaniami w 2021 roku.
Urszula Podraza, partner strategiczny agencji Planet Partners, członkini Polskiego Stowarzyszenia Public Relations
Doceniania osób odpowiadających za PR nie tylko w kryzysie, gdy sprawna komunikacja ratuje wizerunek i finanse marki, traktowania marketingowców jako partnerów, a nie usługodawców.
Życzę nam także przełamania głębokiego kryzysu zaufania, który w 2020 r. dotknął praktycznie każdego z nas.
Chciałabym, aby rynek powiedział dość nieuczciwym firmom, stosującym techniki manipulacyjne, dezinformację i działającym w szarej strefie, które z profesjonalnym PR nie mają nic wspólnego.
Izabela Tworzydło, rzecznik prasowy BNP Paribas
Każdej branży, nie tylko marketingowej, należy życzyć, żeby 2021 rok obfitował w dobre wiadomości. Bardzo nam ich brakuje po niełatwym 2020 r.
Sobie mogę natomiast życzyć kontynuacji drogi, którą mogłam obrać w instytucji tak silnie stawiającej na komunikację odpowiedzialną i inkluzywną. Bank BNP Paribas angażuje się w wiele projektów istotnych społecznie, podkreślając przy tym wartości, które podziela bardzo wielu pracowników. Zarządzanie komunikacją, która obok celów biznesowych ma także dążenia prospołeczne czy proekologiczne, jest niezmiernie satysfakcjonujące.
Magdalena Skarżyńska, managing director, agencja Monday PR
Houellebecq pisał, że po pandemii „będzie tak samo, tylko gorzej”. Życzę nam wszystkim, żeby nie miał racji. Żeby było inaczej i lepiej. Nauczyliśmy się większej wrażliwości, jeszcze większej zwinności, kreatywności i przede wszystkim myślenia w kategoriach efektywności działań. Oby tak wyglądało nasze new normal.
Marta Kaleta-Domaradzka, brand & communication coordinator Domodi.pl
Odrobiny stabilizacji – to właśnie wydarzenia z Polski i z całego świata mocno kierowały działaniami marketingowymi i PR-owymi w 2020 roku. Zdecydowanie największym wyzwaniem była towarzysząca nam na każdym kroku niepewność. Zmiany postępowały bardzo dynamicznie i dotyczyły wielu sfer życia użytkowników, a w tym całym zamieszaniu musieliśmy reagować jeszcze szybciej i niejednokrotnie podejmować próbę przewidzenia zachowań konsumenckich. Dlatego życzę wszystkim działającym w tej branży właśnie stabilizacji, aby Wasze zaplanowane działania na 2021 rok miały okazje się w całości wydarzyć, a budżety – jeśli ulegną zmianie – to tylko na plus.
Magdalena Bugajło, dyrektor ds. komunikacji marketingowej i PR w DHL Parcel
Życzenie zdrowia w tym roku ma szczególny wymiar i wcale nie jest banalne oraz oderwane od sfery zawodowej. Dlatego życzę go sobie, a także branżowo – marketingowcom, PR-owcom i konsumentom. Chciałabym także, żebyśmy zarówno my, jak i branża, mieli komfort „robienia” marketingu dla firm i marek, które działają zgodnie z zasadami etyki i zdają egzamin w trudnych momentach. Czerpmy z tego satysfakcję.
Paulina Rezmer, senior pr specialist w OLX
Życzę wszystkim komfortu i luksusu pracy z ludźmi i dla ludzi, którzy słuchają więcej, niż mówią, czytają więcej, niż sami piszą i oglądają więcej, niż sami tworzą.
Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji, Polskie Badania Internetu
Tego, żebyśmy potraktowali ten trudny czas nie tylko jako ograniczenie, ale też jako szansę na naukę przezwyciężania trudności, szukania rozwiązań czy rozwoju nowych umiejętności. I przede wszystkim – życzę zdrowia!
Paweł Borowik, prezes zarządu Grupa iCEA
Życzę sobie i całej branży marketingowej świadomych i zaangażowanych klientów, bowiem z ich udziałem prowadzone działania i kampanie są dużo bardziej efektywne.
Karol Wójcik, head of SEO w PromoTraffic
Życzę:
- skutecznego realizowania celów biznesowych,
- wysokich konwersji i dobrych leadów,
- dużych projektów, które będą napędzały ciągły rozwój,
- efektów obfitujących w case studies, które zrobią wrażenie,
- nominacji i nagród w prestiżowych konkursach.
Artur Smolicki, specjalista z sektora Google Ads, analityki i optymalizacji konwersji
Życzyłbym sobie mocno dalszego wzrostu budżetów reklamowych wśród polskich i zagranicznych firm, ponieważ jest to niejako pochodna dobrych wyników ich kampanii. Całej branży natomiast życzę dążenia do wiedzy, odkrywania nowych obszarów oraz poszukiwania nowości.
Krzysztof Marzec, CEO Deva Group
Braku większych zmian w algorytmie, żeby każdy w wynikach wyszukiwarki „był na zielono”, aby nie było pięciu reklam nad wynikami wyszukiwania ;) I życzę klientów, którzy wdrażają audyty od razu ;)
Tomasz Sąsiadek, co-managing director, Bluerank
Wytrwałości w poszukiwaniu nietuzinkowych i kreatywnych rozwiązań. Otwartości na zmianę i elastyczności w podejmowanych działaniach. A także znajdowania czasu i miejsca na testowanie i eksperymentowanie.
Dagmara Pakulska, marketer, szkoleniowiec i wykładowca akademicki
Na koniec roku, życzę sobie i Wam odrobiny spokoju, bo 2020 r. naprawdę dał nam w kość. Mam jednak nadzieję, że wzbogaceni o nowe – choć nierzadko trudne – doświadczenia, z podniesioną głową i pełni nowych pomysłów, wejdziemy w 2021 rok. Pamiętajcie, słowo klucz na nadchodzące dwanaście miesięcy to: elastyczność.
Grzegorz Majewski, senior business integration manager w Performics
Mam nadzieję, że dalszy rozwój e-commerce w Polsce będzie wynikał z naturalnego procesu rozwoju technologii oraz dostrzeganej wygody i użyteczności takich zakupów przez konsumentów. Nasz rynek handlu online coraz bardziej dojrzewa i liczę na to, że będzie doganiał kraje zachodnie, które są bardziej zaawansowane pod tym względem. Patrząc na aktualną sytuację społeczno-polityczną w UK, widać, że potencjał wzrostu sprzedaży online jest wciąż duży.
Warto doczytać:
-
- Skuteczny content marketing A.D. 2021.
- 5 najważniejszych zmian w marketingu, które musisz wziąć pod uwagę w 2021 roku.
- E-commerce A.D. 2021.
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto słuchać.
- LinkedIn w praktyce: przegląd najciekawszych polskich stron firmowych.
- Instagram w praktyce: najciekawsze kampanie i akcje 2020 roku.