W ramach działań prowadzonych przez marki na TikToku zauważa się coraz większe odejście od standardowego lokowania produktów na rzecz kreatywnych rozwiązań. Jak w tym medium brandy walczą o uwagę odbiorców? Jakie najciekawsze akcje i kampanie, zrealizowano w pierwszym półroczu 2021 r.?
Odpowiedzi na te pytania udzielają specjaliści z branży: Roksana Pindor, video content manager oraz Mateusz Haas, project manager w DDOB, Magdalena Bliźniak, team leader i senior project manager oraz Magdalena Wysocka, senior project manager w GetHero, Piotr Jędrach, general manager Lamborghini Warszawa, Porsche Inter Auto Polska.
Roksana Pindor, video content manager
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Mateusz Haas, project manager w Agencji DDOB
Przy okazji obecnych sportowych emocji, które towarzyszą Euro 2020, warto wspomnieć, że początek 2021 r. na TikToku rozpoczął się również na sportowo. Powstał kanał @Ektraklasa_official. W aplikacji mogliśmy znaleźć specjalny Hashtagchallange #pilkawgrze, do którego twórcy nie tylko nagrywali różne ciekawostki związane ze sportem, lecz także pokazywali swoje piłkarskie umiejętności i emocje związane z piłka nożną.
@ekstraklasa_official Wchodzimy do gry! ???? Już w piątek wracamy na boiska, bądźcie z nami! ✌️#pilkawgrze #football #soccer #dc #dlaciebie #fyp #pilkanozna#Ekstraklasa
Oficjalne konto piłkarskiej Ekstraklasy na TikToku
Naszym zdaniem, jedną z najciekawszych akcji w pierwszym półroczu 2021 r. była ta zorganizowana przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, która w tym roku grała po raz 29. Na TikToku, już po raz drugi, powstał oficjalny hasztag, do którego użytkownicy nagrywali swoje relacje z finału na całym świecie, promowali aukcje zarówno własne, jak i znanych gwiazd. WOŚP jest idealnym przykładem marki, która wykorzystuje nowoczesne kanały komunikacji, żeby docierać do jak największej liczby osób, a dzięki TikTokowi, mieliśmy możliwość zobaczyć kulisy finału – były to ciekawe materiały, które pojawiły się tylko na tej platformie oraz specjalne live’y.
@wosp Opis na TikToku to 150 znaków, a kwota w zbiórce na teraz to ponad 127 milionów złotych. Nie wiemy co napisać. Po prostu DZIĘKUJEMY! ❤️ #wosp2021
Kulisy finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Kampanie, jakie utkwiły nam w pamięci to m.in Chupa Chups Melody Pops, w której twórcy, tacy jak @witkowski_, @maliszewskaa, @charazinsky zachęcali swoich widzów do nagrywania duetów. W kampanii wykorzystano produkt, czyli lizaka, na którym można grać różne melodie. Zauważyliśmy, że kreatywność nie zna granic – użytkownicy nagrywali swoje propozycje, dogrywali duety do znanych twórców, a jednocześnie lokowali markę lizaka. Taka kreatywność do nas przemawia.
@charazinsky Nagraj duet jak grasz ze mną na Chupa Chups Melody Pops! Do zgarnięcia zestawy słodyczy ???? Będę oglądać!
Akcja Chupa Chups Melody Pops z Piotrem Charazińskim @charazinsky
Kolejną kampanią są Ciastka HIT, dla których została przygotowana specjalna piosenka, wykonana przez piosenkarkę Saszan (tak, to nasza niezastąpiona Roksana z DDOB 😊). W kampanii zostały zaprezentowane dwa nowe smaki popularnych ciastek – Mango i Borówka. Roksana wykorzystała też swój talent taneczny i przygotowała specjalny układ, który później znani twórcy i użytkownicy TikToka próbowali naśladować. Jeśli ktoś nie widział Słodziaka Mango i Dzikiej Borówki, to zachęcamy do nadrobienia zaległości.
@saszan To jest Hit! Moje 2 różne wcielenia – Słodziak Mango i Dzika Borówka???? Czekam na Wasze wersje☺️
Piosenkarka Saszan w kampanii Ciastek HIT
Cieszy nas, że na TikToku powstaje co raz więcej kreatywnego contentu. Marki walczą o uwagę widza i zapamiętanie swoich produktów. Już trochę odchodzimy od standardowego lokowania produktu przy tzw. okazji. Firmy stawiają na twórców, którzy w większości znani są z TikToka, tworzą z nimi specjalne piosenki i układy taneczne. Z ubiegłego roku zapamiętaliśmy również kampanię Maybelline z Olą Nowak, która – chyba jako pierwsza na tej platformie – stworzyła piosenkę do kampanii i specjalny trend taniec na bazie tiktokowych ruchów.
@lena_moonlight Dołącz do challengu @maybelline_pl #MatteInkSong ???????? @ola_nowak @wersow
Współpraca Oli Nowak z marką Maybelline
W tym roku zauważyliśmy też wiele różnych współprac w segmencie napojów, m.in. Burn, który pokazuje się przez pryzmat domówek i imprez, Tiger Energy Drink, który wspiera różne zajawki i pasje, czy też kampania #GetReadyToFreeze, która jest fajnym przykładem międzynarodowej kampanii marki Circle K. Niedawno, bo miesiąc temu, mogliśmy zaobserwować gwiazdy takie jak @happykelli (viralowy twórca z USA), @klaudiabieszcz, @mrs.lilly, wykorzystujące specjalny filtr na TikToku, który pozwalał zamrozić obraz z napojem K-Freeze.
@
Dobrym przykładem promocji jest podejmowanie współpracy ze światem telewizji. Według nas to bardzo dobry ruch. Spadające zainteresowanie generacji Z kanałami informacyjnymi i rozrywkowymi wykorzystał TVN, Polsat i Telewizja Polska. Tym samym zaznaczają swoje miejsce już od ponad roku, a dzięki temu na TikToku widzimy co raz więcej nowych twarzy, nie tylko tych z młodszego pokolenia. Przyznamy szczerze, że czekamy na więcej takiego ekskluzywnego contentu na TikToku.
@tvn.pl To już 20 lat #TVN24 !????❤ Zobacz, jak wygląda studio od środka!???? #tvnpl #celebrations
Kanał TVN na TikToku
Na tle innych kampanii możemy jeszcze wyróżnić firmę Body Boom. Marka do kampanii wybrała znanych twórców m.in. Wersow, Klatex czy też Kingę Sawczuk, które promowały challenge #TwojaSuperMoc. Celem kampanii było wyłonienie wśród użytkowników TikToka nowej ambasadorki marki, która m.in. weźmie udział w warsztatach, profesjonalnej sesji zdjęciowej, a jej zdjęcie znajdzie się na okładce magazynu. Ten kierunek możemy uznać na najbardziej wyróżniający się w tym roku. Jesteśmy głodni tego, co czeka nas w drugiej połowie 2021. Walka o najlepsze kampanie na rynku trwa!
Jakub Kozłowski, performance marketing coordinator w Fantasyexpo
Hashtag Challenge #DogrywkaTMobile, przygotowany przez T-Mobile Polska wpisał się w emocje towarzyszące turniejowi i udziałowi polskiej reprezentacji. Marka wykorzystała jeden z popularnych na TikToku trendów, zapraszając użytkowników do dogrania się do filmu przygotowanego przez Roberta Lewandowskiego. Autorzy najlepszych dogrywek mieli również możliwość wygrania koszulki z autografem kapitana reprezentacji. Do końca czerwca hashtag #DogrywkaTMobile wygenerował 150 mln wyświetleń.
@tmobilepl Stwórz duet z Robertem Lewandowskim! Dołącz do #dogrywkatmobile i wygrywaj nagrody!
Akcja TMobile – Stwórz duet z Robertem Lewandowskim
Innym przykładem kampanii opartej na działaniach płatnych i organicznych, które wpisują się w aktualnie panujący trend, była akcja promująca letnią kolekcję Stella McCartney w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Ta luksusowa marka modowa wykorzystała trend „Tell me it’s summer, without telling me it’s summer.” publikując filmy pokazujące symbole wakacji, takie jak topniejące lody i okulary przeciwsłoneczne, prezentując jednocześnie najnowsze projekty i angażując Tiktokową społeczność. Akcja wygenerowała 3 miliony wyświetleń, 20 tysięcy kliknięć oraz ponad 8 tysięcy nowych obserwujących profil marki.
@stellamccartney It’s vegan. Tell me it’s summer without telling me it’s summer. #StellaSummer21 #StellaMcCartney #Vegan #SustainableFashion
Akcja promująca letnią kolekcję Stella McCartney w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii
Magdalena Bliźniak, team leader i senior project manager
Magdalena Wysocka, senior project manager w GetHero
Samsung – pierwszy brandowy stream na platformie TikTok z udziałem twórców Kuby Norka i Magdy Beredy. Marka zorganizowała specjalny stream Unlocked it Live, podczas którego „odblokowywała” kody zniżkowe na swoje produkty. To liczba uczestników podczas streamu decydowała, jak wiele promocji było dostępnych.
Takie streamy są niezwykle popularne w Azji, a TikTok jest idealną platformą do ich prowadzenia. Nie dziwi więc, że koreańska marka Samsung zdecydowała się z sukcesem zaimplementować taki sposób komunikacji z konsumentami również w naszym kraju. Dodatkowo twórcy promowali akcję swoich mediach społecznościowych i zachęcali do wzięcia udziału w streamie na TikToku.
@norekkuba Łapcie urywki z naszego LIVE’a z @magdabereda ???? na końcu macie kody zniżkowe ❤️ #samsung#ad
Stream Unlocked it Live marki Samsung na profilu Kuby Norka
Ekipa – 3kipa – niewątpliwi królowie social mediów i platform contentowych, takich jak TikTok. W czerwcu premierę miała ich długo wyczekiwana płyta. Promocję utworu zapowiadającego cały album prowadzono na YouTubie, wykorzystano także potencjał TikToka. Teledysk do utworu został przygotowany z myślą o TikToku – zawierał choreografię, przygotowaną na potrzeby aplikacji. Za stworzenie samej choreografii odpowiadał TikToker. Premiera utworu połączona była z konkursem dla użytkowników aplikacji, w którym mogli podzielić się swoją kreatywnością. W ramach akcji powstało min. 231 tys. publikacji z oznaczeniem dźwięku. Wszystko po to, żeby zaangażować fanów i jeszcze bardziej wzbudzić ich chęć dołączenia do fenomenu, jakim w ostatnich latach jest Ekipa.
Henkel i Got2be/LIVE – marka umiejętnie połączyła obszar influencer marketingu wraz z płatnymi rozwiązaniami, które oferuje TikTok. Hashtag Challenge #matchmyhairchallenge oraz Branded Effect połączono z wieloma różnymi działaniami influencerów. Dzięki rozwiązaniu organicznemu dla platformy – czyli filtrowi – marka daje użytkownikowi okazję do rozrywki, w którą naturalnie wprowadzony jest jej produkt.
@norekkuba Jaki kolor najbardziej mi pasuje? ❤️????#matchmyhairchallenge
Kuba Norek w akcji marki Got2be
Piotr Jędrach, general manager Lamborghini Warszawa, Porsche Inter Auto Polska
Jako marka Lamborghini mieliśmy niebywałą przyjemność być pierwszym w Polsce producentem supersamochodów luksusowych, który skorzystał z potencjału TikToka. Okazją była globalna premiera ekskluzywnego formatu spotkań Lamborghini Drive Club, która odbyła się w czerwcu na torze Silesia Ring.
Uznaliśmy, że relacją z wydarzenia tego formatu warto podzielić się z szeroką publicznością – fanami motoryzacyjnymi nie tylko z Polski, ale również z całego świata. Zarazem jednak zależało nam, aby zachować wyjątkowy charakter spotkania, w którym fizycznie brało udział jedynie dwadzieścia kilka osób.
@lamborghini_warszawa Lamborghini Drive Club na Torze Silesia???? Partner @tiktok_poland #lamborghini #lamborghinipoland #silesia #tor #drive #club
TikTok okazał się najlepszym rozwiązaniem – ekipa realizacyjna zapewniła materiał na posty oraz relacje na żywo, które już pierwszego dnia zgromadziły widownię ponad 84 tys. Tiktokerów, a w ciągu doby profil Lamborghini Warszawa zyskał 6 tys. nowych obserwujących. Z naszej strony interpretujemy to jako bardzo udany debiut nowej formy komunikacji.
Jak marki walczą o uwagę widza na TikToku?
W ramach działań prowadzonych przez marki na TikToku zauważa się coraz większe odejście od standardowego lokowania produktów na rzecz kreatywnych rozwiązań, takich jak:
- Współpraca z twórcami znanymi na TikToku, w tym m.in. wyłanianie ambasadorów marek,
- Podejmowanie współpracy z telewizjami. Spadające zainteresowanie generacji Z kanałami informacyjnymi i rozrywkowymi wykorzystał TVN, Polsat i Telewizja Polska, dzięki temu na TikToku widzimy co raz więcej nowych twarzy, nie tylko tych z młodszego pokolenia.
- Prowadzenie streamów, formatu niezwykle popularnego w Azji,
- Wykorzystywanie organicznych rozwiązań platformy – filtrów – do zaangażowania użytkownika i naturalnego wprowadzenia produktu,
- Połączenie influencer marketingu z płatnymi rozwiązaniami.
- Relacje z wydarzeń.
W cyklu artykułów o TikToku przeczytasz:
TikTok w praktyce: Najczęstsze błędy popełniane przy prowadzeniu profili firmowych
Jak prowadzić działania influencer-marketingowe na TikToku
Kim są influencerzy i skąd ich silny wpływ na decyzje konsumentów
Influencer marketing A.D. 2021: sprawdź, czego możesz się spodziewać