Google Ads jest specyficznym narzędziem, działającym na zasadach podobnych do tych, które są podstawą funkcjonowania domów aukcyjnych. Model licytacji, na jakim bazuje ten system, sprawia, że umiejętne planowanie budżetu na kampanie Google Ads to fundament skuteczności reklam. Oto garść podpowiedzi, w jaki sposób budżetować kampanie i szukać w tym procesie oszczędności.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak wyliczyć budżet na kampanię w Google Ads,
- czy warto przeznaczyć większy budżet na testy,
- kiedy można oczekiwać zwrotu wydatków na reklamę w Google’u,
- czy można zaoszczędzić na reklamie w Google Ads.
Jak wyliczyć budżet KAMPANII w reklamie Google Ads?
Co wziąć pod uwagę?
Koszt kampanii Google Ads zależy od wielu czynników. O tym, ile pieniędzy powinieneś przeznaczać na kampanie, decyduje przede wszystkim to:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- w jakiej branży działasz i na jakim poziomie jest jej konkurencyjność,
- jakim budżetem dysponujesz Ty, a jakim Twoi konkurenci,
- jaki jest cel kampanii,
- jaki produkt lub jaką usługę sprzedajesz,
- jak wygląda Twoja grupa docelowa i w jaki sposób zachowuje się w internecie,
- na jakim obszarze geograficznym chcesz się reklamować,
- jak długo ma potrwać kampania,
- ile kampanii chcesz uruchomić jednocześnie,
- jaką częstotliwość wyświetlania reklamy chcesz osiągnąć,
- w jakiej kondycji jest Twoja strona docelowa, na którą chcesz odsyłać odbiorców kampanii (im strona słabiej oceniana przez algorytmy Google’a, tym więcej będziesz musiał płacić za emisję reklam).
Podczas wyliczania budżetu na reklamę w Google’u warto szukać kompromisu między rozwiązaniem optymalnym a swoimi możliwościami finansowymi w danym momencie. Najlepiej, jeśli w tym celu skorzystasz z planera Google’a, który pokaże Ci przybliżoną maksymalną liczbę wyświetleń oraz szacowany koszt za jedno kliknięcie. Dzięki temu ustalisz górną i dolną granicę budżetu.
Planera nie można jednak traktować jako wyroczni – przewiduje on przyszłość jedynie na podstawie danych historycznych. Jaka ona będzie w rzeczywistości, nie wie nikt, zwłaszcza w obliczu często nieprzewidywalnych zachowań internautów. Dlatego w kampaniach Google Ads kluczowe są testy, o których za chwilę.
Czy na testy warto przeznaczyć większy budżet ?
Wśród osób zajmujących się profesjonalnie prowadzeniem kampanii Google Ads istnieją dwie szkoły. Pierwsza to: wystartować z niskiego pułapu i doinwestowywać kampanię w trakcie jej trwania. Druga: zainwestować dużą kwotę na początku i wyłonić najefektywniejsze rozwiązanie.
W wypadku prowadzenia testów, zdecydowanie warto wybrać drugą z metod i przeznaczyć większy budżet na reklamę w Google’u. Przede wszystkim dlatego, że pozwoli Ci to dotrzeć do większej liczby odbiorców, a więc uzyskać większą próbę statystyczną, która umożliwi ocenę, czy dana reklama rzeczywiście była skuteczna i czy warto ją powtarzać w przyszłości jako tę, która przynosi największy zwrot z inwestycji.
PAMIĘTAJTestów (tak jak i samych kampanii) nie warto prowadzić bez wcześniejszego planu. Należy uwzględnić w nim zwłaszcza sezonowość, występującą w większości branż. Może się okazać, że kampania testowa, którą przeprowadziłeś zimą i która była niemal perfekcyjna, wdrożona latem nie przyniesie żadnych pozytywnych skutków.
Dlatego warto mądrze zarządzać nie tylko gotowymi kampaniami, lecz także ich testami i regularnie prowadzić zestawienia rezultatów, żeby w przyszłości jeszcze lepiej planować budżet na reklamę w Google’u.
Kiedy można oczekiwać zwrotu wydatków z kampanii Google Ads?
Zwrot wydatków z kampanii Google Ads zaplanowanej na podstawie miarodajnych testów może być widoczny niemal od razu. Jednak chwili tuż po ustawieniu i uruchomieniu kampanii nie można uznać za moment, w którym należy spocząć na laurach.
Aby osiągnąć nie jednostkowe, ale spektakularne rezultaty, należy taką kampanię, która dobrze wystartowała, cały czas monitorować i optymalizować pod kątem różnego rodzaju wskaźników, a do tego testować różne jej wersje.
Pamiętaj, że w wypadku kampanii Google Ads – jak również każdego innego działania reklamowego w internecie – kluczowa jest strona docelowa, do której kieruje reklama. Jeśli nawet stworzysz najlepszą z możliwych kampanii pod względem kreacji, najlepiej ją zoptymalizujesz, skierujesz do najlepszej grupy docelowej, to i tak okaże się ona nieskuteczna w starciu z niefunkcjonalną, źle działającą lub w ogóle niedziałającą stroną, która nie jest przyjazna ani dla internautów, ani dla robotów Google’a.
Ponadto ważne są takie aspekty, jak:
- przestrzeganie zasad reklamowych Google’a,
- przemyślana strategia reklamowa,
- dobór odpowiednich fraz kluczowych i ich dopasowanie,
- monitorowanie Wyniku Jakości,
- ustawienie konwersji kampanii,
- prowadzenie testów A/B kampanii,
- wdrożenie kampanii remarketingowej,
- połączenie konta Google Ads z kontem Google Analytics.
Tylko synergia tych wszystkich czynników sprawi, że będziesz mógł oczekiwać jakiegokolwiek zwrotu inwestycji.
Czy da się zaoszczędzić na reklamie w Google Ads?
Pytanie o możliwość zaoszczędzenia na kampaniach Google Ads jest jednym z najczęstszych, jakie są zadawane w ich kontekście – bez względu na to, czy reklamodawca dysponuje dużym, czy małym budżetem na reklamę w Google’u. Okazuje się, że dzięki wyjątkowemu narzędziu – PromoNavi – jest to możliwe. PromoNavi to serwis będący oficjalnym partnerem Google’a. Po integracji z kontem Google Ads umożliwia:
- uzyskanie wsparcia osobistych doradców – specjalistów Google Ads,
- wgląd w reklamy konkurencji,
- generowanie setek reklam w ciągu kilku sekund,
- znajdowanie nowych, efektywnych słów kluczowych,
- dostęp do powiązanych fraz kluczowych sugerowanych przez Google’a,
- połączenie listy słów kluczowych w czterech kolumnach,
- dostęp do checklisty, która pomaga optymalizować kampanię.
Dzięki funkcjom PromoNavi możliwe jest zaoszczędzenie sporej części budżetu, ale też czasu, który można przeznaczyć na rozwój biznesu w innych obszarach.
Więcej informacji: www.promonavi.pl.