Celem każdej marki powinno być zbudowanie zaangażowanej społeczności. Ale jak to skutecznie zrobić? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba wejść w buty klienta i zastanowić się, czy materiały brandu są dla niego interesujące, angażujące, skłaniające do zostawienia komentarza. A przede wszystkim – czy wróci on na profil lub stronę marki po kolejne treści tego rodzaju.
Według raportu „Digital 2024” Polacy spędzają w internecie blisko 6 godz. 17 min dziennie, a użytkownicy social mediów na swoich ulubionych platformach – ok. 2 godz. 23 min1. To daje marketerom mnóstwo czasu i okazji, aby złapać swojego odbiorcę i przyciągnąć go do kanału. Które firmy robią to dobrze? Gdzie szukać inspiracji? Przyjrzyj się kilku przykładom strategii stosowanych przez marki.
Jak marki budują społeczność dzięki treściom
Jak zawsze w takich przypadkach można przytoczyć przykład jednego z największych graczy na polskim rynku. Allegro, bo o tej marce mowa, sławę zyskało nie tylko dzięki świetnie prowadzonym kampaniom marketingowym, lecz także za sprawą doskonale przygotowanego contentu.
Celem marki jest posiadanie bogatej oferty dla klienta B2C – tam, gdzie są klienci, są i sprzedawcy. Allegro dba więc o jednych i drugich, zapewniając im treści dopasowane do potrzeb. Robi to przez klasyczną stronę blogową wypełnioną po brzegi inspiracjami zakupowymi i poradnikami, a także za pomocą innych działań.
- Portal Allegro Gadane to miejsce zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców. Użytkownicy mogą tam zadawać pytania i dzielić się spostrzeżeniami. Forum ma ponad 104 tys. aktywnych wątków i generuje spore zaangażowanie. Miejsce to dało kolejną wartość samemu marketplace’owi – wiedzę na temat tego, co interesuje odbiorców.
- Aby zachęcić sprzedawców do aktywnego korzystania z konta i sprzedaży, firma przygotowała Akademię Allegro, czyli cykl filmów szkoleniowych. Dzięki temu nowy przedsiębiorca już na starcie otrzymuje wsparcie w przygotowaniu konta sprzedażowego i jego promocji.
- Na swoim blogu Allegro publikuje cykl dotyczący prowadzenia biznesu. Poruszane są w nim tematy zupełnie niepowiązane z marką. Treści te dają wartość grupie docelowej i – co ważne – sprawiają, że użytkownik chce wracać, aby śledzić kolejne wypowiedzi ekspertów.
Wskazówka
Jeśli tworzysz wartościowy content wideo, zaprzyjaźnij się z modelami opracowanymi przez Google’a – hero, hub, hygiene (ramka 1) oraz ABCD (ramka 2). Zasady te pomogą Ci przygotować filmy, który przyciągają uwagę klientów i budują świadomość marki.
Strategię edukacyjną przyjmują też inne firmy. Chcą one zaoferować odbiorcom coś więcej niż tylko prezentację oferty. Przekazać wartość – wiedzę, informacje, które dają możliwość poszerzenia horyzontów, a przy okazji budują świadomość marki.
AI dla marketerów w praktyce
Nowy program! Dwa dni, dwa razy więcej wiedzy!
Jakie prompty przyniosą Ci oczekiwane rezultaty? Jak uniezależnić się od grafików i montażystów? Na co uważać przy korzystaniu ze sztucznej inteligencji? Wciąż pojawiają się nowe narzędzia, rozwiązania i sposoby na korzystanie z dostępnych programów. Ogrom tych wszystkich nowinek może przyprawić o zawrót głowy, pamiętaj jednak, że Twoja konkurencja nie śpi!
Zapisz się na kolejną odsłonę naszego szkolenia i zdobądź wiedzę na temat wykorzystania AI w marketingu. Poznaj insighty i triki, które pozwolą Ci np. bez problemu przeanalizować Twoją grupę docelową, wygenerować napisy do filmu czy stworzyć dowolną muzykę.
Przykłady
- Kanał na YouTubie „Efektywna firma w necie” wystartował niedawno, ale już buduje wokół siebie społeczność przedsiębiorców zorientowanych na rozwój swoich małych i średnich biznesów w internecie. Zgodnie z modelem hero, hub, hygiene dostarcza użytkownikom trzech formatów wideo. Na kanale pojawiają się praktyczne porady dotyczące działań marketingowych, dłuższe wywiady z ekspertami, a także rozmowy z celebrytami.
- Nie zawsze jednak treści tworzone przez markę muszą jednocześnie ją bezpośrednio promować. Takim przykładem jest cykl podcastów przygotowany przez YES – „Jestem Kobietą”. W tym przypadku przekazywane są wartości marki bliskie grupie docelowej – silnym, odważnym kobietom. Przykład ten pokazuje, jak marka biżuteryjna, która mogłaby pozostać przy lekkich tematach dotyczących mody i urody, wychodzi poza schemat. Podcast eksponuje wartości brandu, buduje świadomość, jednocześnie pokazując, że YES rozumie kobiety – ich problemy, codzienność – a przy tym zachęca swoje odbiorczynie do demonstrowania siły.
Ciekawym, ale nieco innym przykładem budowania społeczności wokół marki jest wyłonienie osoby, która staje się twarzą brandu i promuje go w mediach społecznościowych.
Przykłady
- Maciek Polak tworzy wartościowe treści dla osób związanych z designem. Jest jednocześnie twarzą i chodzącą reklamą swojej firmy, która sprzedaje plakaty. Eksperckość kreowana w ten sposób to dobry sposób na zbudowanie zaufania.
- Duży sukces na TikToku odniósł Wujek Paolo – właściciel pizzerii Casa di Paolo. Dzięki obecności w social mediach odnotował ogromne zasięgi, zyskał sławę w swojej okolicy (i nie tylko), a to przełożyło się na duże zainteresowanie jego biznesem.
Podsumowanie
Przykłady te pokazują, że sukces nie zależy tylko od budżetu, ale także od pomysłu i otwartości na różne sposoby komunikacji. Niejednokrotnie działania podejmowane przez firmy koncentrują się wokół kreowania świadomości marki i idą w parze z budowaniem zaufania. Kluczem do sukcesu są więc autentyczność i umiejętne powiązanie tematów treści z zainteresowaniami odbiorców.
Wskazówka
Aby zbudować zaangażowaną społeczność, niektórzy marketerzy czy właściciele firm znajdują pomysły intuicyjnie, a inni potrzebują badań, rozmów i ankiet, które pozwolą im poznać swoich klientów. Na tym etapie z pewnością wartościowe okaże się stworzenie buyer person, które pomogą pogrupować działania.
- „Digital 2024” – raport We Are Social,
Materiał partnera