Content marketing, inbound marketing, grywalizacja i wiele innych – w świecie marketingu i technologii wiele jest modnych haseł. Czy marketing automation jest jednym z nich? Tym tekstem chcę Cię przekonać, że nie. Żeby to zrobić, przeanalizujemy trzy przykłady wdrożenia marketing automation w firmie. Zainspiruj się i wdróż analogiczne rozwiązania w swoim biznesie.

Co dają systemy marketing automation w firmie?
Jak każde narzędzie, programy do automatyzacji marketingu dają pewne możliwości. Twoim zadaniem jest je efektywnie wykorzystać. Nie gwarantują najlepszych wyników czy najtańszych reklam. Pozwalają jednak oszczędzić czas – działania wykonują się automatycznie w sekwencjach, bez potrzeby ingerencji pracownika (chyba, że na przykład przyjdzie pora na kontakt z klientem) oraz mierzyć skuteczność kampanii – od pojedynczych kontaktów, punktów styku czy reklam po całościową analizę.
Co za tym idzie, komunikacja z klientami jest lepsza, a Twoje działania dają większe wyniki. Jak to działa w praktyce? Przejdźmy do zapowiedzianych przykładów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Spółka ubezpieczeniowa
Chcesz skontaktować się automatycznie z klientami, którym kończy się ubezpieczenie. Przykładowa ścieżka kontaktu mogłaby wyglądać tak:
1. Twój CRM ma wszystkie polisy i daty ich zakończenia.
2. Zintegrowane narzędzie marketing automation uruchamia dla każdej polisy, która kończy się za 30 dni ścieżkę, w której:
a. klient dostaje SMS informujący go, że niedługo skończy się jego ubezpieczenie,
b. w e-mailu dostaje więcej informacji o tym, jak może sobie sam, w portalu klienckim, podłączonym do CRM-a, przedłużyć ubezpieczenie,

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
c. jeśli to zrobi, ścieżka kończy się sukcesem. W przeciwnym przypadku komunikacja powtarza się w innej formie, kilka dni przed zakończeniem ubezpieczenia. Treść komunikatu uzależniona jest od tego, czy:
- klient odczytał wiadomość,
- zalogował się do portalu klienckiego,
- próbował odnowić ubezpieczenie.
d. jeśli kanały elektroniczne nie przyniosły rezultatu, narzędzie marketing automation przekazuje sprawę do kolejki osób, zajmujących się przedłużeniami. Agent call center wykonuje połączenie telefoniczne,
e. W zależności od rezultatu kontaktu telefonicznego, proces w narzędziu marketing automation wrzuca klienta do odpowiedniej ścieżki:
- powitalnej – dla nowego ubezpieczenia,
- pożegnalnej – z ankietą dla odchodzącego klienta.
Software house
Załóżmy, że jesteś właścicielem software house’u, specjalizującego się w wykonywaniu projektów na platformach mobilnych. Tworzysz produkty dla startupów. Prowadzisz bloga na stronie, dzięki któremu klienci trafiają do Ciebie głównie z wyszukiwarki.
Dzięki narzędziu marketing automation możesz:
- śledzić, który artykuł wzbudza największe zaangażowanie, widząc ruch i liczbę obejrzanych stron po wejściu na dany artykuł,
- zbierać dane w zamian za pobieranie e-booków i zgody na komunikację marketingową oraz przesyłać te dane do CRM-a jako potencjalnych klientów, a następnie przekazywać ich do kolejki działu sprzedaży.
W CRM-ie będzie widać nie tylko dane potencjalnego klienta, ale także jego scoring z narzędzia marketing automation oraz historię odwiedzanych stron sprzed momentu, gdy podał Ci swoje dane. To oznacza, że na podstawie historii kontaktów z system rozpozna, na ile wartościowym leadem może być odwiedzający.
Jeśli potencjalny klient zostanie odrzucony przez dział sprzedaży, możesz przenieść go w ścieżkę automatycznej komunikacji e-mailowej. Dzięki temu klient będzie dostawał powiadomienia zawsze, gdy opublikujesz nowy artykuł. Wróci, kiedy będzie gotowy do zakupu!
Sieć salonów fryzjerskich
Prowadzisz sieć salonów fryzjerskich i realizujesz kampanie marketingowe. Dzięki CRM-owi znasz dobrze swoich klientów. Wiesz na przykład kiedy mają urodziny. Dzięki temu możesz dać specjalną zniżkę klientom w dniu ich urodzin i komunikować ją dowolnym kanałem w narzędziu marketing automation.
Możesz również promować nowe usługi, kiedy wprowadzasz je do salonu. Dzięki narzędziu marketing automation stworzysz spersonalizowane ścieżki komunikacji (np. w zależności od obrotu, płci, wieku czy na bazie poprzednich zabiegów) dla każdego segmentu klientów, np. odsiwianie dla panów po 40, hybryda dla pań między 18 a 35 rokiem życia, promocja studencka i uczniowska dla osób od 15 do 24 roku życia.
Możesz również reklamować usługi w sieciach społecznościowych i mierzyć skuteczność kampanii AdWords przez liczbę rezerwacji, które robione są z każdego ze słów kluczowych.
Jak widzisz, narzędzia do marketing automation efektywnie wspomagają działania marketingowe i nie tylko. Zbierając za ich pośrednictwem dane, lepiej zrozumiesz swoich klientów i dopasujesz komunikaty marketingowe do ich specyficznych potrzeb. Co więcej, jeśli dobrze zaprojektujesz ścieżkę kontaktu raz, to przez długi czas nie będziesz musiał do niej wracać – cała kampania będzie dziać się w tle, a Ty i Twój zespół będziecie mieli czas, by zająć się innymi zadaniami.
O definicji, trendach i zmianach, jakie niesie ze sobą marketing automation dla tworzenia i realizacji strategii marketingowej opowiedzą eksperci podczas konferencji „IAB HowTo move from expectations to reality in Marketing Automation” już 27 lutego w Warszawie.
Szczegółowy program oraz informacja o zapisach znajdują się na stronie: https://marketingautomation.howto.iab.org.pl/