Tworzenie podcastu to nie tylko nagrywanie dźwięku i publikowanie. To długi proces składający się z kilku etapów. Każdy z nich – czyli przygotowania do odcinka, jego nagrywanie, publikacja oraz promocja – wymaga innych umiejętności i narzędzi. Część z zadań możesz zlecić na zewnątrz, ale jeśli wykonujesz je samodzielnie, warto skorzystać z narzędzi, które usprawniają i przyśpieszają pracę nad każdym odcinkiem.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie narzędzia są przydatne w podcastowaniu,
- jakie aplikacje będą pomocne w tworzeniu scenariusza podcastu,
- jakich narzędzi użyć do planowania spotkań z gościem podcastu,
- jakie narzędzia zastosować do nagrywania rozmowy online,
- z jakich aplikacji skorzystać podczas montażu nagrania,
- co się sprawdzi w promocji podcastu
Przygotowanie scenariusza
Bez względu na to, czy nagrywasz swoją audycję w formie narracyjnej (czyli jesteś jedynym głosem podcastu), czy też zapraszasz gości do rozmowy, dobrym rozwiązaniem jest stworzenie scenariusza odcinka. Pozwoli Ci on zebrać w jednym miejscu tematy, które chcesz poruszyć, tak aby o żadnym nie zapomnieć w czasie nagrywania. Ponadto gdy nagrywasz podcast w formie wywiadu, scenariusz wraz z zawartymi w nim pytaniami będzie bezcenną pomocą dla gościa, który dzięki niemu będzie mógł jak najlepiej przygotować się do rozmowy.
Idealnymi narzędziami do stworzenia takiego scenariusza są wszelkie edytory tekstu online. Nie tylko masz dostęp do plików z każdego urządzenia, lecz także możesz je w prosty sposób udostępniać, edytować z innymi osobami w czasie rzeczywistym, a także dodawać do nich komentarze i sugestie. Twój gość będzie mógł się szybko odnieść do zaproponowanych pytań bez zbędnego przesyłania Ci dokumentu e-mailem czy komunikatorem.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Moim ulubionym edytorem online jest Google Docs, do którego mam dostęp z każdego urządzenia, w trybie zarówno online, jak i offline. Ponadto gdy zaproszony gość doda komentarz, dostaję o tym powiadomienie e-mailem.
Użytkownicy dysku w chmurze Dropbox mogą skorzystać z Dropbox Paper, który również pozwala na edycję dokumentów online i w czasie rzeczywistym z osobami będącymi w innej lokalizacji niż Ty.
Umówienie terminu rozmowy
Dużym ułatwieniem dla podcasterów tworzących swoje audycje w formie wywiadów będzie narzędzie do planowania spotkań – Doodle. Umożliwia ono wybór terminu spotkania przez wszystkich uczestników spośród propozycji organizatora. Ogromne zalety narzędzia to brak konieczności rejestracji oraz integracja z kalendarzami zewnętrznymi, np. Google Calendar czy kalendarzem Outlooka.
Dostęp do terminarza mają tylko osoby, którym udostępnisz link (możesz go zatem umieścić także na stronie WWW). Bezpłatne konto daje naprawdę dużo opcji, z kolei w wersji płatnej dostaniesz możliwość np. obrandowania narzędzia lub tworzenia personalizowanych linków.
Innymi narzędziami tego typu są Calendly lub Bookafy.
Ilustracja – Widok kalendarza Doodle
Nagrywanie rozmowy online
Gdy nie masz możliwości spotkania się z gościem na żywo i w grę wchodzi jedynie nagranie online, możesz skorzystać z całej gamy narzędzi, które pozwalają nie tylko na konferencję audio i wideo, lecz także na jej zapis w chmurze. W przeciwieństwie do popularnych ostatnio rozmów głosowych z wykorzystaniem Facebook Messengera lub Google Hangouta, aplikacje typu Zoom czy GoToMeeting zapewniają taki zapis, jeśli np. padnie Ci komputer i rozmowa się nie zapisze. Jakoś nagrania w aplikacjach Zoom i GoTo Meeting jest niestety niższa i jest ono trudniejsze w obróbce, ale masz dodatkowy backup.
Aplikacje tego typu w większości wypadków mają wystarczająco dużo funkcji także w wersji bezpłatnej. Warto zatem z nich korzystać.
Montaż nagrania
Jeśli nie zlecasz postprodukcji na zewnątrz i zajmujesz się montażem samodzielnie, niezbędne okaże Ci się narzędzie do obróbki plików audio. Możesz skorzystać z darmowych aplikacji, takich jak Audacity lub GarageBand, a jeśli chcesz zainwestować w bardziej zaawansowane programy, często polecanym jest Adobe Audition. Wszystkie one pozwalają na łączenie, cięcie, miksowanie ścieżek, a także na poprawę jakości dźwięków, usuwanie szumów i normalizację głośności. Są one dosyć intuicyjne i w sieci znajdziesz ogromną liczbę przeróżnych poradników, dzięki którym szybko nauczysz się ich obsługi.
Promocja odcinka
Nawet najlepszy podcast nie wypromuje się sam – musisz mu w tym pomóc. Do dyspozycji masz przede wszystkim media społecznościowe, a jeśli budujesz bazę e-mailingową, to także wysyłkę wiadomości do swoich subskrybentów. Istotne jest, aby przemyśleć promocję i ją rozplanować w czasie, do czego przydadzą się np. Buffer czy Postfity. Te narzędzia za jednym podejściem pozwolą Ci przygotować i zaplanować publikację w mediach społecznościowych. Posty opublikują się automatycznie w ustalonym przez Ciebie terminie. Wersja bezpłatna wystarczy do prowadzenia profili jednej marki.
Kiedy publikujesz posty w social mediach, warto wesprzeć je grafikami przyciągającymi uwagę. Tutaj świetnie sprawdzą się nie tylko bank zdjęć (np. Pixabay, który jest zbiorem darmowych fotografii, również do użytku komercyjnego), lecz także proste i intuicyjne narzędzia do tworzenia grafik. Ja polecam Fotor, który oprócz gotowych szablonów grafik o poszczególnych kanałów społecznościowych oferuje również tworzenie kolaży, e-booków lub prezentacji. Podobnie jak w wypadku wcześniej wymienionych narzędzi, również tu wersja bezpłatna powinna Ci w zupełności wystarczyć.
Ilustracja – Fotor – narzędzie do tworzenia grafik
Grafiki są ważne, ale tekst też. Przed publikacją posta proponuję przepuścić go przez narzędzie, które sprawdzi go pod kątem stylistycznym, ortograficznym czy interpunkcyjnym. Ja korzystam z LanguageTool lub Semstorm. To drugie przydaje mi się także do pozycjonowania strony WWW w wyszukiwarce Google.
Narzędzia do korekty tekstu możesz wykorzystać także do sprawdzenia transkrypcji odcinka (np. Sonix lub Trint). Niestety, nie są one idealne, zwłaszcza jeśli chodzi o język polski, jednakże bardzo przyśpieszają pracę.
Ciekawą formą promocji jest także udostępnianie ciekawych fragmentów podcastu w formie krótkiego wideo z transkrypcją wypowiedzi. Dzięki temu potencjalny słuchacz może sprawdzić, czy odcinek go zainteresuje, a jeśli nie ma możliwości odsłuchu, to zawsze może przeczytać tekst. Aby stworzyć takie audiogramy, skorzystaj np. z Headlinera.
Ilustracja – Przykład audiogramu fragmentu odcinka podcastu
Podsumowanie
Mam nadzieję, że zaproponowane przeze mnie narzędzia ułatwią Ci tworzenie i promocję Twojego podcastu, a może i przekonają do rozpoczęcia przygody z nagrywaniem, jeśli jeszcze tego nie robisz.
Zachęcam Cię również do przeczytania innych artykułów dotyczących podcastów:
„Jak rozpocząć przygodę z podcastem w firmie”
„Podcasty czy wideo – co jest lepsze dla Twojego biznesu?”
„10 podcastów nie tylko o biznesie, które warto znać”.