Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji stają się nieodzownym elementem pracy marketerów i copywriterów. Przyspieszają tworzenie treści i poprawiają ich jakość. Ale z których faktycznie warto korzystać? Poznaj 10 praktycznych narzędzi AI, które z powodzeniem wdrożysz do swojej codziennej pracy.

1. ChatGPT
Najpopularniejsze narzędzie AI, którego nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu. Służy zwykle do generowania tekstów na podstawie przekazanych informacji i zadanych pytań. ChatGPT przydaje się marketerom i copywriterom do tworzenia różnych treści: od postów w social media po artykuły blogowe.
Zalety:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Generuje różnorodne treści przydatne w marketingu, a także analizuje dane.
- Oferuje wiele przydatnych rozszerzeń.
- Dostosowuje styl pisania do wymagań użytkownika.
Wady:
- Bezpłatny plan wykorzystuje starszy model językowy.
- W płatnym planie istnieją miesięczne limity na liczbę wiadomości.
- Wygenerowane treści wymagają redakcji i dopracowania przez człowieka.
2. Jasper AI
Jasper AI to narzędzie służące wyłącznie do generowania treści tekstowych. A co za tym idzie – jest pod tym względem lepszy niż np. ChatGPT. Jasper AI posłuży Ci m.in. do przygotowania konspektu, artykułu naukowego czy briefu dla kampanii marketingowej.
Zalety:
- Pozwala na dodawanie informacji o użytkownikach, firmie i np. stylu komunikacji.
- Zapamiętuje wprowadzone dane, żeby tworzyć treści spójne ze strategią marki.
- Integruje się z Zapierem, co zapewnia dodatkową automatyzację.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Wady:
- Nie oferuje bezpłatnego planu.
- Jest droższy od wielu innych narzędzi AI tego typu.
- Czasem występują błędy merytoryczne w wygenerowanych tekstach.
3. LanguageTool
Powszechnie używanym narzędziem do sprawdzania pisowni i gramatyki jest LanguageTool. Działa w najpopularniejszych przeglądarkach oraz z MS Word. Dzięki temu jest całkiem wszechstronnym asystentem dla twórców treści oraz redaktorów.
Zalety:
- Wykrywa i poprawia błędy gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne.
- Obsługuje wiele języków.
- Proponuje poprawki stylistyczne.
Wady:
- Nie wychwytuje wszystkich subtelnych błędów stylistycznych.
- Wymaga dostępu do internetu, aby działać w pełni efektywnie.
- Czasami podpowiada błędne rozwiązania.
4. Surfer SEO
Surfer SEO to narzędzie do optymalizacji treści pod kątem wyników wyszukiwania. Analizuje słowa i frazy kluczowe, a następnie porównuje Twoją treść na stronie z treściami innych witryn, aby dostarczyć wskazówek dotyczących optymalizacji.
Zalety:
- Ma prosty interfejs.
- Dostarcza rekomendacje dotyczące słów kluczowych i struktury tekstu.
- Umożliwia generowanie zarysu artykułu zgodnie z najlepszymi praktykami SEO.
Wady:
- Oferuje wyłącznie 7-dniowy trial.
- Wysoka cena.
- Ma problem z odmianą słów kluczowych.
5. Perplexity AI
W kwestii szukania wiarygodnych informacji warto zwrócić uwagę na Perplexity AI. To narzędzie, które działa jak wyszukiwarka i chatbot w jednym. Analizuje różne internetowe źródła informacji, a następnie dostarcza zwięzłe i precyzyjne odpowiedzi na pytania użytkowników. Jest to zatem doskonałe narzędzie do researchu.
Zalety:
- Dostarcza precyzyjne informacje i podaje ich źródła.
- Ma przystępny interfejs, ułatwiający nawigację.
- Umożliwia zadawanie pytań w języku naturalnym – rozumie użytkowników.
Wady:
- Czasami dostarcza niekompletne lub nieaktualne informacje.
- Rzadko trzyma się wytycznych dotyczących objętości odpowiedzi.
- Nie weryfikuje źródeł pod kątem jakości.
6. Canva
Canva to narzędzie, które umożliwia tworzenie obrazów m.in. za pomocą sztucznej inteligencji. Będzie zatem idealna do wizualizacji Twoich pomysłów oraz tworzenia grafik na potrzeby projektów marketingowych.
Zalety:
- Oferuje różnorodne style graficzne.
- Generuje obrazy na podstawie tekstowych opisów.
- Oferuje różne funkcje AI, np. usuwanie tła czy poprawa jakości grafik.
Wady:
- Darmowy plan ma ograniczoną liczbę wygenerowanych obrazów do wykorzystania.
- Może nie spełniać wszystkich potrzeb profesjonalnych projektantów graficznych.
- Nie nadaje się do tworzenia elementów identyfikacji wizualnej, np. logotypów.
7. DALL-E 3
Drugie na tej liście – po ChatGTP – narzędzie od OpenAI to DALL-E 3. Podobnie jak Canva, służy do generowania obrazów na podstawie tekstowych opisów. Grafiki wygenerowane przez DALL-E 3 są realistyczne, a samo narzędzie pobudza kreatywność.
Zalety:
- Umożliwia tworzenie szczegółowych obrazów.
- Dostęp do DALL-E 3 można uzyskać poprzez ChatGPT Plus.
- Szybki i łatwy w użyciu.
Wady:
- Ograniczone funkcje edycji uzyskanych obrazów.
- Konkurencyjne rozwiązania mogą okazać się lepsze dla profesjonalnych grafików.
- Może nie naśladować wiernie wskazanego w prompcie stylu danego artysty.
8. Descript
Descript to narzędzie do edycji audio i wideo. Umożliwia edytowanie przesłanych materiałów poprzez zmianę transkryptu. W praktyce oznacza to, że zyskujesz wpływ na dźwięk i obraz. Służy również do tworzenia transkrypcji.
Zalety:
- Umożliwia edycję audio i wideo poprzez edycję transkryptu.
- Atrakcyjne animowane napisy.
- Dobrze radzi sobie z językiem polskim.
Wady:
- Ograniczone opcji edycji wideo.
- Skomplikowany interfejs.
- Dosyć wysoka awaryjność.
9. ElevenLabs
Następne narzędzie do generowania mowy to ElevenLabs. Pozwala Ci ono na tworzenie naturalnie brzmiących głosów w wielu językach, co idealnie sprawdzi się w przypadku audiobooków, podcastów i materiałów wideo.
Zalety:
- Generuje wysokiej jakości głosy, które brzmią naturalnie i realistycznie.
- Obsługuje 29 języków – w tym język polski.
- Umożliwia klonowanie głosu.
Wady:
- Może być kosztowny w przypadku intensywnego użytkowania.
- Nie zawsze oddaje emocje tak dobrze jak ludzki głos.
- Ograniczone opcje edycji.
10. HubSpot AI Email Writer
HubSpot AI Email Writer to narzędzie do generowania treści, a konkretnie – e-maili. Oferuje szablony maili, które przy użyciu sztucznej inteligencji możesz edytować i dopasowywać do swoich odbiorców.
Zalety:
- Umożliwia tworzenie spersonalizowanych wiadomości e-mail.
- Integruje się z HubSpot CRM, co pozwala na analizę wyników kampanii.
- Segmentuje i personalizuje wiadomości.
Wady:
- Na razie jest w fazie beta.
- Generowane treści mogą wymagać dalszej edycji.
- Nie sprawdzi się w przypadku bardziej kreatywnych wiadomości.