Ostatni kwartał to najwyższy czas, aby finalnie rozdysponować budżet marketingowy. Stało się już pewnego rodzaju tradycją, że firmy wraz z końcem roku wykorzystują nadwyżkę środków na artykuły promocyjne. Część osób decyzyjnych zapewne obierze łatwą ścieżkę i zamówi gadżety takie jak kubki ceramiczne, powerbanki lub artykuły biurowe, ale część pokusi się o coś, co nie trafi na dno szuflady lub do kieszeni siostrzeńca, i zdecyduje się na odzież reklamową. Jeśli należysz do tej drugiej grupy marketerów, pozwól, że podpowiem Ci, co warto wiedzieć o tekstyliach promocyjnych oraz jakie są popularne mity na ich temat.
Poliester to zło?
Warto pamiętać, że materiały wykorzystywane do produkcji ubrań dzielą się na włókna naturalne i syntetyczne. Do pierwszej grupy zalicza się m.in. bawełnę, len, wełnę, natomiast do drugiej m.in. poliester, elastan i wiskozę. Stereotyp mówi, że włókna naturalne są dobre, a syntetyczne – złe. To prawda, że włókna naturalne stosuje się od zarania dziejów – w przeciwieństwie do tzw. syntetyków – ale to nie dowodzi ich wyższości.
Poliester, owiany złą sławą, jest bardzo często używany do produkcji odzieży sportowej. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na jego niezwykłą wytrzymałość i łatwość konserwacji. Dlatego też ze 100–proc. poliestru wykonywane są zwykle polary. Poliester oraz inne włókna syntetyczne mają zalety i wady, ale z pewnością nie należy ich unikać jak ognia.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czy odzież uszyta ze 100-proc. bawełny jest wysokiej jakości?
Niestety nie jest to takie proste do określenia. Istnieje wiele rodzajów bawełny, np. aksamit, batyst, popelina oraz sztruks. To wszystko tkaniny bawełniane, które różnią się od siebie splotem, grubością i warstwą wierzchnią.
O klasie bawełny świadczą włókna, które osiągają nawet do 6 cm długości – im dłuższe i cieńsze, tym lepsza jakość tkaniny. Na szczęście istnieje prosty sposób na jej weryfikację: wystarczy sprawdzić, czy materiał jest miękki i przyjemny w dotyku oraz czy nie ma widocznych zmechaceń. Poza tym zwróć uwagę na wystające nitki lub nierówne zszycia – niechlujny wygląd sygnalizuje słabą jakość tworzywa.
Wskazówka
Jeśli preferujesz koszulki z bawełny bardziej przylegające do ciała, wybieraj te, które zawierają domieszkę włókna sztucznego, np. elastanu (często stosowanego w koszulkach polo).
Czy im większa gramatura ubrania, tym lepsza jego jakość?
W opisie ubrań producenci podają gramaturę, np. 180 g/m2. Intuicyjnie wydaje się, że im wyższa wartość, tym lepsza jakość odzieży. Nic bardziej mylnego. Gramatura to waga jednego metra kwadratowego materiału określona w gramach. Dlatego produkty zimowe mają wyższą gramaturę niż te przeznaczone do noszenia latem.
Wybór wagi w tej samej kategorii produktowej zależy tylko od tego, co preferujesz – ubrania lekkie i przewiewne czy nieco grubsze. Pod względem jakości ważniejsze niż gramatura są m.in. rodzaj i splot materiału oraz sposób jego barwienia.
Wskazówka
Przymierz i zdecyduj, co wolisz. Jedni wolą klasyczne, grubsze (ok. 200 g/m2), a drudzy – nowoczesne, lekkie (ok. 140 g/m2) T-shirty.
Wp, MVP – czyli co?
Przy wyborze wierzchniej odzieży reklamowej, takiej jak kurtka z materiału softshellowego, zwróć uwagę na parametry Wp i MVP. Do obu ma zastosowanie zasada: im więcej, tym lepiej.
Pierwszy z wymienionych to wskaźnik wodoodporności. Informuje, jaką ilość wody w ciągu doby materiał jest w stanie wytrzymać bez przemakania.
Przykład
Wp 3000 oznacza, że softshell wytrzyma 24-godz. napór ciśnienia wody w ilości 3000 mm i nie przemoknie.
Drugi parametr wskazuje na oddychalność materiału, czyli to, jak dobrze przepuszcza on wodę na zewnątrz.
Przykład
MVP (Moisture Vapour Permeability) 1000 oznacza, że na powierzchni 1 m2 materiału na zewnątrz wyparuje ok. 1000 g wody w ciągu 24 godz. To parametr szczególnie ważny, jeśli produkt będzie używany do uprawiania aktywności fizycznej.
Wskazówka
Dopytaj w sklepie, czy kurtka ma taśmowane szwy. Jeśli nie, to przemoknie w ich miejscu, niezależnie od wysokiego parametru Wp.
Bez względu na to, czy przyjdzie Ci wybierać odzież dla 10 współpracowników, czy dla 2 tys. uczestników eventu, zachowaj w pamięci cztery wskazówki z ramki poniżej.
Pytaj o odzież reklamową marki James Harvest Sportswear
w najlepszych agencjach reklamowych. Więcej informacji na
www.james-harvest.pl.
Warto doczytać:
„Co to jest odzież reklamowa i do czego służy?”, dostęp online: www.bit.ly/2ySSrTE.
K. Kędzierska, „Co to za materiał? Poradnik materiałoznawstwa odzieżowego”, Warszawa 2015.
Tekst pochodzi z dodatku „Gadżety reklamowe i upominki biznesowe. Inspiracje 2019”, który ukazał się w wydaniu wrzesień – październik 2019 Marketera+.