Materiały wideo są obecnie jednym z najważniejszych trendów marketingu. Świadczy o tym chociażby fakt, iż marketerzy coraz chętniej sięgają po tą formę promocji. Z badania przeprowadzonego przez Demand Metric i VidYard wynika, że prawie 70% specjalistów na całym świecie uwzględnia wideo w realizowanych strategiach marketingowych. Jak radzą sobie z tym tematem światowi giganci i na czym głównie bazują w swoich przekazach? Czy opowiedzenie historii gwarantuje sukces?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak content wideo marketing jest wykorzystywany przez marki,
- jaką rolę odgrywa storytelling w content marketingu,
- jakie praktyki content marketingu warto naśladować.
Stale rosnąca popularność YouTube’a znacząco wpłynęła na obowiązujące trendy w marketingu. Obecnie większość marek decyduje się na dotarcie do potencjalnych odbiorców za pośrednictwem filmów. Dlaczego? Głównie za sprawą tego, iż zaczęto dostrzegać, że samo słowo nie wpływa już na pozyskanie klientów. Miejsce tekstu zostało wyparte przez film, którego mechanizm zakłada interakcję pomiędzy przekazem a konsumentem.
Za pośrednictwem wideo marki prowadzą ze swoimi klientem grę, opartą na zaangażowaniu, emocjach oraz opowieści, która odgrywa w strategiach content marketingu kluczową rolę. Użytkownik internetu obecnie poszukuje czegoś więcej niż statycznych form promocji. Odbiorca treści to konsument coraz bardziej wymagający, żądający od firm przekazu niekonwencjonalnego, wyłamującego się z określonych ram. O tym, czy klient zatrzyma się na dłużej przy danej treści decyduje charakter i forma przekazu. Tutaj nieocenione możliwości marketerom przynosi serwis YouTube, a co za tym także idzie, content wideo marketing. Okazuje się, iż serwis w ostatnim czasie zdobywa zaskakującą popularność, którą potwierdzają statystyki. W listopadzie 2014 roku, według badania MegaPanel PBI/Gemius, platformę odwiedziło 16,2 mln polskich internautów, a w ciągu minuty do serwisu trafia 300 godzin filmów z całego świata. Fakt ten nieodwracalnie wpłynął na myślenie marketerów o roli wideo w realizowanych strategiach. Wykorzystując tę formę promocji warto jednak najpierw przyjrzeć się z bliska niekwestionowanym autorytetom na tym polu. W czym tkwi ich sukces?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Koniec świata w spocie Mophie
Zdecydowana większość marek może wypromować swoje produkty za pośrednictwem fenomenalnej opowieści przekazanej w formie wideo. Udowodniła to marka Mophie, reklamując etui na iPhone’y, posiadające zintegrowane baterie. W 60-sekundowym spocie firma – operując skojarzeniami związanymi z apokalipsą – pokazała, jak obecnie człowiek reaguje na sytuację, w której jego telefon nie odpowiada, ponieważ został rozładowany. Przerażające widoki, panika ludzi, niewiarygodne zmiany pogodowe – to tylko część z obrazów, jakie przewijają się podczas filmu. Dopiero ostatnie 10 sekund materiału wyjaśnia odbiorcy, iż przekaz nie jest kolejną kampanią społeczną, ale reklamą etui na telefon, którego twórcy w sprytny sposób wykorzystali w reklamie dobrze wszystkim znany motyw końca świata.
[opis]Reklama Mophie nawiązująca do apokalipsy[/opis]
[zrodlo]www.youtube.com/watch?v=LuVsf_hE7gM&feature=youtu.be[/zrodlo]
Emocje i wzruszenie w spotach Dove
Dove już niejednokrotnie udowodniło, że materiały filmowe, wychodzące spod ich skrzydeł należy zaliczyć do sztandarowych przykładów fenomenalnego content wideo marketingu. W czym tkwi sekret przekazów tej marki? Głównie we wzruszających, chwytających za sercu spotach, ukazujących za pośrednictwem obrazu prawdziwe emocje.
Okazuje się, że w reklamie promującej linię kosmetyków dedykowaną dla mężczyzn wystarczy jedno słowo – „daddy” – skorelowane w ten sposób z obrazem, aby uwydatnić najważniejsze korzyści i zalety produktu. Efekt jest imponujący! Postać dziecka, wołającego w różnych sytuacjach swojego tatę nie tylko wzrusza, ale także sprawia, że marka staje się odbiorcy bliższa. Tak skonstruowany przekaz powoduje, że bariera pomiędzy konsumentem a marką zostaje zatarta dzięki pozytywnym skojarzeniom.
[opis]Reklama produktów DoveMen+Care[/opis]
[zrodlo]www.youtube.com/watch?v=QoqWo3SJ73c&feature=youtu.be[/zrodlo]
Honda R stawia na interakcję
O krok dalej od poprzednich marek poszła w swoim przekazie Honda, która postawiła na zaangażowanie odbiorców. To konsument oglądający spot reklamujący sportową wersję Hondy R decyduje o tym, w jaki sposób przebiega narracja. Wciśnięcie na klawiaturze litery „R” sprawia, iż widz zostaje przeniesiony w dwie zupełnie różne fabuły z czego jedna z nich ma miejsce w nocy, druga zaś w ciągu dnia. W zależności od pory dnia główny bohater reklamy wciela się w rolę ojca, odbierającego córkę ze szkoły swoją białą Hondą Civic. Po wciśnięciu „R” konsument może zobaczyć drugie oblicze głównego bohatera, który tym razem wciela się w rolę „tajniaka”, wiozącego swoim czerwonym samochodem, grupę złodziei. Obie historie, chociaż diametralnie różne, pokazują nową funkcjonalność samochodu marki Civic, jaką jest aktywacja trybu Race.
Mistrzostwo tego przekazu ukryte jest w jego historii, która w każdej sekundzie spotu jest dopracowana i spójna. Co więcej odbiorca ma poczucie kontroli nad tym, co w danej chwili zobaczy: czy będzie to kochający ojciec ze swoimi córkami, czy też akcję rodem z filmu sensacyjnego.
Ekstremalne przeżycia w spotach RedBull
Mówiąc o content wideo marketingu nie można zapomnieć o marce RedBull, którą bez wahania można określić jako pioniera w tej formie przekazu. Fakt ten potwierdza chociażby realizacja projektu Red Bull Stratos. Skok Austriaka na żywo obejrzało ponad 8 mln widzów, natomiast film na You Tubie do tej pory wyświetlono już przeszło 38 mln. Dzięki akcji, którą śledził cały świat marka zapewniła sobie zasięg informacyjny zarówno w materiałach tradycyjnych, jak i w sieci.
Filozofia i misja marki koncentruje się na pokazaniu, że aktywności fizycznej bardzo często towarzyszy podwyższony poziom adrenaliny. Tak skonstruowany przekaz pozwala marce z powodzeniem dotrzeć do osób młodych, ceniących emocje oraz ekstremalne doświadczenia.
[opis]Skok Felixa Baumgartnera[/opis]
[zrodlo]www.youtube.com/watch?v=FHtvDA0W34I&index=[/zrodlo]
Przywołane przykłady content wideo marketingu wskazują na to, jakie materiały cieszą się wśród konsumentów pozytywnym odbiorem. To, co obecnie jest cenione i pożądane to przede wszystkim oryginalna treść, zaprezentowana w niekonwencjonalny sposób, intrygujący i budzący odbiorcę z wyuczonej ignorancji przekazów reklamowych. Ciekawa i skrojona na miarę konsumenta opowieść, bazująca na prawdziwych i głębokich emocjach sprawia, że osoby oglądające spot nie mają poczucia rozdrażnienia kolejną reklamą, ale wręcz przeciwnie, chcą widzieć więcej tak przygotowanych przez markę przekazów.