Archetyp marki to wiele więcej niż jedynie osobowość. Ukazuje jej motywacje, umożliwia nawiązywanie autentycznych relacji z odbiorcami oraz znacznie ułatwia tworzenie spójnej komunikacji marketingowej. Jednym z elementów tej komunikacji są upominki reklamowe.
Wśród 12 podstawowych archetypów marki, wyodrębnionych przez autorki książki „The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes” (na podstawie koncepcji Carla Gustava Junga), znajdują się m.in. twórca (np. Apple, Lego), opiekun (np. Pampers, Nivea), kochanek (np. Magnum, Kinder Bueno) oraz błazen (np. Old Spice, M&M’s). Każdy z nich reprezentuje określone cechy, motywacje i emocje. Dlaczego to jest istotne?
Zapamiętaj
Poznanie archetypu marki pozwala trafniej dobierać odpowiednie upominki reklamowe, które nie tylko promują brand, lecz także budują jego spójny wizerunek w oczach konsumentów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W artykule przedstawię siedem inspirujących pomysłów na upominki reklamowe, dopasowane do archetypów marek.
1. Ekologiczny zestaw – opiekun, bohater
Archetypy opiekuna i bohatera charakteryzują się altruizmem. Jeśli marka promuje wartości ekologiczne i społeczne, idealnym wyborem będą zestawy produktów przyjaznych środowisku, takich jak odzież z bawełny organicznej lub poliestru z recyklingu, a także torby bawełniane z certyfikatami Fairtrade czy GOTS.
Ekologiczna odzież i bawełniane torby marki Cottover
2. Kreatywny zestaw dla przyjemności – błazen, twórca
Błazen to archetyp związany z zabawą, a twórca – z kreatywnością. Dlatego oczekiwania klientów, którzy cenią sobie zabawę lub oczekują nietuzinkowych prezentów, spełnią zestawy bujających się szklanek Sagaform.
Bujające się szklanki Sagaform
3. Eleganckie i praktyczne koszule – władca, magik
Archetyp władcy często wyraża dumę i poczucie wyjątkowości marki, podczas gdy magik pragnie oczarować swoich odbiorców ekscytującymi doświadczeniami. W obu przypadkach eleganckie i praktyczne koszule w gustownym opakowaniu będą trafnym wyborem.
Koszule marki J. Harvest & Frost
4. Zestaw zapachowy: świeczka i dyfuzor – kochanek
Archetyp kochanka emanuje pasją, zmysłowością oraz jest atrakcyjny wizualnie dla odbiorcy. Idealnym pomysłem na upominek będzie dekoracyjny zestaw: świeczka i dyfuzor o przyjemnym i kojącym zapachu kwiatów, a wszystko w pięknym opakowaniu.
Zestaw: świeczka i dyfuzor marki Luscious Bloom
5. Klasyczny upominek – NIEWINNY, TOWARZYSZ
Archetypy niewinnego i towarzysza charakteryzują się konserwatyzmem i spokojem. Dla tych marek odpowiednie będą klasyczne i bezpieczne upominki, takie jak akcesoria kuchenne, dekoracyjne czy pojemniki na słodycze lub przekąski.
Pojemnik na przekąski marki Sagaform
6. Odważny, szalony upominek – buntownik, odkrywca
Buntownik i odkrywca to archetypy, które dążą do zmian i innowacji. Dlatego im odważniejszy i bardziej nietypowy prezent, tym lepiej. Przykładami mogą być świecznik w kształcie mopsa, wazon w kształcie pupy czy filiżanka i talerzyk w kształcie arbuza.
Świecznik Mops, wazon Pupa oraz filiżanka Arbuz marki ByOn
7. Książka – mędrzec
Według Pawła Tkaczyka, autora e-booka „Archetypy”, mędrzec dostarcza wiedzy, która motywuje do działania i uświadamia problemy. Dla marek reprezentujących ten archetyp doskonałym upominkiem mogą być książki, które poruszają kwestie ważne dla grupy docelowej lub zwracają uwagę na jakiś problem. Na przykład w branży modowej sprawdzi się książka „Odpowiedzialna moda” autorstwa Katarzyny Zajączkowskiej.
Książka „Odpowiedzialna moda” autorstwa Katarzyny Zajączkowskiej
Podsumowanie
Wybór upominków reklamowych zgodnych z archetypem marki to ważny krok w budowaniu jej wizerunku. Pomimo obszerności tematu mam nadzieję, że lista przedstawionych produktów okaże się przydatna w nadchodzącym okresie świątecznym. Więcej inspiracji znajdziesz w katalogu „Skandynawskie Inspiracje” dostępnym pod adresem: . Odzież i upominki reklamowe z oferty Texet Poland możesz nabyć za pośrednictwem agencji reklamowych oraz wyspecjalizowanych dystrybutorów produktów BTL.
Materiał partnera