W jaki sposób promować produkty i usługi, w sytuacji gdy możliwości prezentacji na żywo są ograniczone? Poznaj przykłady wirtualnych rozwiązań, które możesz uwzględnić w strategii promocji marki.
Z tego artykułu dowiesz się:
- w jaki sposób promować produkty oraz usługi, w sytuacji gdy możliwości prezentacji na żywo są ograniczone,
- jakie możliwości prezentacji produktów i usług stwarzają wirtualne rozwiązania,
- jakie formy wirtualnych prezentacji można wykorzystać w działaniach marketingowych.
Jednym z najlepszych miejsc na premierę produktów i podbijanie nowych rynków były do tej pory targi i showroomy stacjonarne. Setki tysięcy osób w jednym miejscu w tym samym czasie. To ludzie poszukający nowości, inspiracji, świry branżowe, klienci biznesowi. Brzmi znajomo? Wszystkie te osoby są dalej ciekawe Twoich nowości, z tą jednak różnicą, że jeszcze przez jakiś czas dotarcie do nich będzie wymagało delikatnych modyfikacji.
Wirtualne rozwiązania dają tak naprawdę nieograniczone możliwości kreowania przestrzeni i prezentowania produktów. To oznacza, że Twój produkt lub usługa może zostać wkomponowana w dowolną aranżację, w dowolnym miejscu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Co ciekawe, te rozwiązania rodzą się i rozwijają nie tylko z powodu post pandemicznej rzeczywistości. Powinieneś je traktować jako dodatkowe możliwości rozwoju marketingu, sprzedaży i dotarcia do grup docelowych.
Sprawdź, które z rozwiązań możesz przenieść do swojej branży i strategii marketingowej
Animacja. To technika filmowa, która pozwala obejrzeć wirtualny projekt przestrzeni. Dzięki animacji możesz zabrać klientów na wirtualną wycieczkę, podczas której pokażesz i opowiesz o swoich produktach. Plusem i jednocześnie minusem jest w tym przypadku narzucona ścieżka zwiedzania – klient nie ma możliwości interakcji, samodzielnego decydowania, gdzie się uda i co chce zobaczyć. Jeśli dobrze zaprojektujesz animację i użyjesz ciekawego storytellingu, animacja może stać się wycieczką i przewodnikiem po Twojej ofercie.
Animacja – wirtualny showroom
Spacery 360. To multimedialne prezentacje zbudowane na bazie panoram sferycznych. Jakie zalety ma spacer? Jest stosunkowo tanim rozwiązaniem, dzięki któremu klient może w ramach danej przestrzeni samodzielnie się przemieszczać, rozglądać we wszystkich kierunkach i przybliżać szczegóły. Spacer taki możesz wzbogacić o dodatkowe elementy, takie jak: menu, zdjęcia, filmy, informacje tekstowe, podkład dźwiękowy czy głos lektora. Minusem jest wysoka popularność takiego rozwiązania i ograniczenia w przemieszczaniu się do widoków 360.
Spacer interaktywny. To rozwiązanie o poziom wyższe niż spacer 360. Diabeł tkwi w szczegółach i niektórzy czasem mylą te dwie technologie. W spacerze interaktywnym faktycznie masz poczucie podróżowania po przestrzeni i wzrasta Twoja sprawczość. Sposób zwiedzania jest niczym nieograniczony (poza ekranem komputera) – nie ma tutaj żadnej narzuconej ścieżki zwiedzania czy procesu, jak np. w animacji czy spacerze 360. Mechanizm jest podobny do gry komputerowej – możesz wejść w interakcję z otoczeniem, zmieniając materiały, meble, oświetlenie czy wyposażenie.
Spacer interaktywny
Konfigurator wnętrza. Narzędzie umożliwiające oglądanie przestrzeni i samodzielną wymianę przez klienta produktów, materiałów, kolorów czy całych mebli. Szczególnie przydatne, jeśli zależy Ci na osadzeniu produktu w naturalnym środowisku lub jeśli dany produkt ma wiele funkcji i różne możliwości. Połączenie tego konfiguratora ze spacerem interaktywnym zabiera klienta na nowy poziom wirtualnego doświadczenia Twojej oferty.
Konfigurator wnętrza
Konfigurator produktów daje możliwość dostosowania produktu do Twoich indywidualnych potrzeb. Dzięki niemu klient może przed złożeniem zamówienia sprawdzić kształt, kolor czy wielkość produktu.
Wirtualne studio nagrań. Wyobraź sobie, że możesz zabrać klientów i pokazać im produkt w dowolnym miejscu na świecie. Dzięki takiemu rozwiązaniu zorganizujesz np. premierę produktu, webinar czy przygotujesz film instruktażowy. Przy użyciu technologii green screen możesz przenieść swój zespół do dowolnie zaaranżowanej przestrzeni i rozpocząć streaming live.
Symulator. To bardzo fajne rozwiązanie szczególnie dla firm, które posiadają własne linie produkcyjne lub chcą zorganizować szkolenie produktowe dla pracowników bez konieczności organizowania szkolenia stacjonarnego. Dzięki symulatorowi możesz odtworzyć działanie urządzeń czy przebiegu procesów np. linii produkcyjnych.
Wydaje się, że drzwi do ekspozycji na żywo powoli się otwierają i – nie ukrywam – uważam, że nic nie zastąpi widoku na żywo, możliwości rozmowy z prawdziwą osobą, dotknięcia produktu. Jeżeli jednak robimy zakupy zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i internetowym, podobnie możemy eksponować produkty i przedstawiać usług – zarówno w wersji stacjonarnej, jak i wirtualnej. Nie będę zaprzeczać, temu, że wirtualne rozwiązania również powoli wchodzą do codziennej rzeczywistości. Warto otworzyć się na dodatkowe możliwości, ponieważ może się okazać, że otworzymy kolejne drzwi – a za nimi z pewnością czekają nowe i nowoczesne rozwiązania.