Każdy marketer chyba nieraz zastanawiał się, „jak zorganizować akcję wsparcia sprzedaży i nie zwariować”, dlatego w tym tekście skupimy się na najczęstszych błędach w organizowaniu takich akcji jak konkursy, loterie czy inne działania aktywizujące. I przedstawimy je oczami… klientów! Przeczytaj miniporadnik dla marketera, który chce zorganizować skuteczną akcję wsparcia sprzedaży.
Odpalasz akcję promocyjną – wydaje się, że wszystko jest dopracowane do ostatniego szczegółu (chociaż nie było łatwo!). Precyzyjnie określiłeś grupę odbiorców, znasz jej potrzeby i zachowania zakupowe, dopasowałeś mechanizm, przemyślałeś czas trwania akcji, zadbałeś o jak najszerszą komunikację, dobrałeś nagrody i… cisza?
Marny odzew, niskie zaangażowanie uczestników, konkurs lub loteria przeszły bez echa, liczba pozyskanych leadów specjalnie nie wzrosła. Trudno mieć nadzieję na szybujące wskaźniki sprzedaży i realizację celów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Być może rozwiązanie jest bliżej niż myślisz i tkwi w kilku błędach, które popełniasz przy organizowaniu akcji.
Błąd 1: zbyt trudne warunki uczestnictwa
Co musi zrobić potencjalny uczestnik akcji, aby wziąć w niej udział? Kupić produkt, zachować paragon, stworzyć kreatywną odpowiedź na pytanie, do tego odegrać scenkę (angażując rodzinę oraz przyjaciół), wysłać odpowiednie zgłoszenie, zrobić zdjęcie, udostępnić post z oznaczeniem marki w mediach społecznościowych, a do tego jeszcze powtórzyć to samo trzy razy? Trudno się dziwić, że rezygnuje. Tracisz zaangażowanie i uwagę odbiorcy już na etapie wylistowania warunków udziału w akcji.
Prawie połowa badanych (46%) wskazuje zbyt trudne warunki uczestnictwa jako największą barierę w przystąpieniu do akcji promocyjnej. W tym przypadku mniej znaczy lepiej. Dlatego postaw na jedną aktywność – odpowiedź na pytanie, wysłanie zdjęcia, komentarz pod postem w social mediach lub ważny paragon. Jako organizator masz potwierdzenie udziału, a uczestnik nie poczuje się przeciążony wymaganiami i zdecyduje się na udział.
Błąd 2: nietrafione nagrody
Zniechęcają do zaangażowania blisko 38% badanych. Nieatrakcyjne, o niskiej wartości, ze znikomym wyborem. Czasy nagród rzeczowych – telewizorów, blenderów, czy hulajnóg – mamy już za sobą. Dlaczego? Ograniczają nagrodzonego, często nie odpowiadają na rzeczywiste potrzeby, a organizatorów wiążą kosztami magazynowania i logistyki.
4 na 5 osób, czyli 80% uczestników akcji, przyznaje, że największą motywacją do udziału są nagrody pieniężne. Z prostych powodów: dają wolność wyboru, mogą być wydane bez ograniczeń 24/7, pozwalają podreperować domowy budżet lub zrobić coś dla siebie. Takie są Karty Pluxee Nagroda i eVouchery Pluxee Nagroda. Co odróżnia je od gotówki czy przelewu na konto? Pomogą „zakodować” uczestnikom markę organizatora, dzięki personalizacji są ekstra środkami na przyjemności, można je zasilić dowolną kwotą i wydać stacjonarnie lub online.
Błąd 3: uciążliwe komunikaty
To na zbyt dużą liczbę powiadomień narzekają uczestnicy akcji. Dla 36% to powód, dla którego rezygnują z udziału. Nie chcą ryzykować, że gdy tylko wyrażą zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych, zaleje ich fala powiadomień, reklam i pushów zachęcających do kolejnych aktywności. Spokój jest dla nich ważniejszy niż ewentualna wygrana. Uszanuj to, jeśli chcesz zachęcić klientów do zaangażowania w akcję.
Błąd 4: niejasne zasady uczestnictwa i zawiłe regulaminy
Na problem związany właśnie ze zbyt trudnymi zapisami wskazuje 35% badanych. Kluczem do sukcesu organizowanej akcji jest prostota (to już chyba widać w powyższych punktach). Dotyczy to także zapisów regulaminowych. Warto maksymalnie uprościć język i wymagania, np. dotyczące przekazywanych przez uczestnika danych osobowych, tak aby biorąc udział w akcji, miał poczucie bezpieczeństwa i zrozumienia.
To cztery najczęstsze błędy, przez które nawet najbardziej wciągająca akcja może nie przynieść oczekiwanego rezultatu. Upewnij się, że ich nie popełniasz. Przy następnej akcji wykorzystaj nasze porady i sprawdź, czy wdrożenie zmian przyniesie pozytywny efekt.
Przytoczone powyżej liczby pochodziły z badania „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022”. Już po nowym roku planujemy premierę najnowszego raportu z badań dotyczących skutecznych akcji wsparcia sprzedaży i nagradzania. Zachęcamy do obserwowania kanałów Pluxee.
Materiał reklamowy partnera