W jaki sposób oswoić algorytm Facebooka? Co jest najskuteczniejszą bronią w walce o jak najlepsze zasięgi organiczne na tej platformie?
Wskazówkami, jak z głową „przechytrzyć”, czyli zrozumieć, algorytm Facebooka dzielą się specjaliści z branży: Anna Ledwoń-Blacha, creative owner More Bananas, Szymon Grzybczyk, head of creation & social media w Tears of Joy, Dawid Kaźmierczak, digital creative director w agencji Przestrzeń oraz Aleksandra Żurek, social media specialist w agencji Insignia.
- Chcesz skutecznie promować markę i sprzedawać na Facebooku i Instagramie? Sięgnij po książkę Artura Jabłońskiego „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”.
- Chcesz się upewnić, że Twoje działania w social mediach są zgodne z prawem? Sprawdź pakiet specjalny z modułem „Social media” z kursu wideo „Prawo w marketingu”.
Opinie ekspertów
Anna Ledwoń-Blacha, creative owner w agencji More Bananas
„Przechytrzyć” to dla mnie zrozumieć. Nie ma magicznego przycisku czy też pro-tipu, które od razu zwiększą maksymalnie Twoje zasięgi. Można jednak prowadzić działania po prostu dobrze stosując się do pewnych podpowiedzi, np. takich, jak te poniżej:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
1. Facebook bierze pod uwagę wszystkie posty w sieci użytkownika („inventory”) i szereguje bądź ocenia je na podstawie „sygnałów rankingowych”, np. typu posta czy też kiedy został on dodany. „Sygnały rankingowe” prezentuję poniżej:
- zaangażowanie: komentarze i lajki; zaangażowanie w treści strony udostępniane przez znajomych; udostępnienia w Messengerze; odpowiedzi na komentarze do filmu,
- interakcje: z kim użytkownicy wchodzą w interakcje; kim jest twórca treści; procent ukończenia profilu; interakcje między ludźmi (interakcje między osobami a stronami mają mniejszą wagę),
- content: rodzaj postu (wideo, link, obraz); jak wartościowa jest treść; czas spędzony nad treścią,
- czas: nowsze posty wyświetlane są jako pierwsze; kiedy post został opublikowany; która teraz jest godzina; technologia (jaki rodzaj telefonu, połączenie internetowe).
2. Facebook odrzuca posty, w które użytkownik, na podstawie jego poprzednich zachowań, raczej się nie zaangażuje. Obniża również widoczność treści, których użytkownicy nie chcą oglądać: treści, które są dezinformacją, clickbaitów i takich, które wcześniej ukryli.
3. Na kolejnym etapie Facebook ocenia posty w bardziej spersonalizowany sposób, np. istnieje 20% prawdopodobieństwo, że Monika obejrzy tutorial szachów, ale 95% szans na to, że zostawi serduszko pod zdjęciem nowego pieska siostry.
4. Finalnie Facebook układa posty w zróżnicowany sposób, w zależności od typu mediów i źródeł, aby użytkownik miał dostęp do różnorodnych treści.
Szymon Grzybczyk, head of creation & social media w agencji Tears of Joy
Aby przechytrzyć algorytmy Facebooka, najpierw nie można dać się przechytrzyć samemu. Jak to możliwe? W internecie istnieje tysiące lepszych i gorszych poradników, które podpowiadają, jak za darmo zwiększyć swoje zasięgi organiczne. Problem w tym, że przeważająca część z tych porad to mity, przez które większość z nas zaczyna wierzyć w rzeczy, takie jak: „nieoficjalnie najlepsze dni na publikacje” czy „wrzucanie linków w komentarzu podnosi zasięgi Twojego posta”. To wszystko mity.
Algorytmów Facebooka nie da się przechytrzyć clickbaitowymi trikami. Analiza Twoich działań i zachowań odbiorców to najskuteczniejsza broń w walce o najlepsze wyniki organiczne. To, że u Jasia posty klikają się lepiej w środę, nie znaczy, że u Ciebie również. Twoja grupa docelowa może reagować o wiele lepiej na linki w poście niż w komentarzu. Świadomość, analiza i ograniczone zaufanie do darmowych poradników w internecie – that’s it.
Dawid Kaźmierczak, digital creative director w agencji Przestrzeń
W mojej ocenie zabawa w „chowanego” z algorytmami Meta to działania krótkowzroczne, które bazują na „sprycie” ukierunkowanym na szybki „sukces”. Działania algorytmów Meta trzeba przede wszystkim rozumieć. Wiedza na ich temat to możliwość skuteczniejszego łączenia aspektu kreatywnego i mediowego, co pozwala nam optymalizować wydatki na promocje contentu.
Jeśli nie działasz w branży, której promowanie w social mediach jest blokowane przez META, skup się na poznaniu zasad działania algorytmów i bazując na tej wiedzy naucz się, w jaki sposób optymalizować skuteczność swoich działań w social mediach. Algorytmy, jak całe social media, są zmienne, dlatego jeśli chcesz działać „z głową”, nie próbuj ich oszukiwać, spróbuj być z nimi na bieżąco. To duże trudniejsze, ale się opłaca.
Aleksandra Żurek, social media specialist w agencji Insignia
Wartościowe treści zachęcają do skorzystania z ważnej funkcji „Wyświetlaj najpierw”. Przy okazji istotnych lub pomysłowych wpisów zapraszaj fanów do bycia na bieżąco. Im krótszy czas reakcji na post, tym lepsze zasięgi organiczne. Zdobywaj reakcje i komentarze za pomocą aktywizacji: RTM’y, emocje, wiedza lub przemyślane (!) ankiety na reakcje. Te ostatnie powinny dotyczyć konkretów np. pozyskania opinii konsumentów na temat zmian w produkcie lub wdrożenia nowej usługi. To wartość dla konsumenta i wartość dla biznesu.
Personalizuj feed! Machine learning każdego dnia weryfikuje tysiące czynników. Rozpoznaje oraz kategoryzuje upodobania użytkowników i na tej podstawie dawkuje im treści. Nie zawsze musimy być inni niż wszyscy. Warto iść za trendami, które dotyczą Twojej grupy docelowej. Fokus na target. Decydują format, pomysł, aktualność, styl czy nawet długość wpisu. Dobry research to podstawa. Dowiedz się, co tak naprawdę lubi i jak komunikuje się na co dzień Twój idealny odbiorca.
Chcesz rozwijać wiedzę o marketingu i e-commerce? W ramach prenumeraty extra premium M+ zyskasz dostęp do serii nagrań z praktycznych e-szkoleń.
Warto doczytać
- Czy warto „przechytrzyć” algorytm LinkedIna i jak to zrobić
- Facebook w praktyce: Jak zbudować zaangażowaną społeczność w 2021 r.?
- Link w pierwszym komentarzu. Za i przeciw
- Jak wykorzystać Google Analytics do analizy działań reklamowych na Facebooku
- Kreatywność da się zmierzyć. Jak tworzyć na Facebooku nieszablonowy social content, który angażuje i sprzedaje
- Jak nie zostać januszem social mediów? Wskazówki, jak sprawić, żeby obecność firmy w mediach społecznościowych miała sens