Podkreślanie dodatkowych zalet produktu ma uzasadnienie, o czym jako marketerzy dobrze wiemy. Niestety często prowadzi do bezrefleksyjnego powielania wyrażeń typu „jajka z wolnego wybiegu” czy „olej z pierwszego tłoczenia”. Z czasem konsumenci mogą podchodzić do takich utartych fraz z dużą nieufnością, zwłaszcza gdy niemal każdy producent deklaruje te same właściwości. Dotyczy to także odzieży ekologicznej.
Producenci ubrań używają na wyrost określeń takich jak „ekologiczny”, „etyczny” czy „naturalny”. Czasami wystarczy przeczytać dokładnie opis na metce, żeby się dowiedzieć, że poliester z recyklingu stanowi zaledwie 10% całości produktu.
Według raportu „Świadomy Konsument”, opracowanego przez Accenture, FashionBiznes.pl oraz Fundację Kupuj Odpowiedzialnie, aż 44% badanych sprawdza, z jakiego materiału zostało wytworzone ubranie, a 53% zwraca uwagę na zaświadczenia mówiące, że produkt jest ekologiczny1. Konsumenci mają prawo nie wiedzieć, co to bawełna organiczna lub jakie jest znaczenie certyfikatów posiadanych przez firmę, a prezentowanie takich informacji mogą nawet postrzegać jako zwykły chwyt marketingowy. Jak się przed tym uchronić? Rozwiać wątpliwości odbiorców może tylko merytoryczna komunikacja marketingowa.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kurtka typu softshell marki Printer Prime wyprodukowana została z 55 butelek PET o pojemności 550 ml
Źródło: „Printer Prime”, dostęp online:
Bawełna organiczna, poliester z recyklingu, czyli co?
Bawełna organiczna to (w dużym uproszczeniu) bawełna uprawiana w zgodzie z naturą – bez użycia chemicznych nawozów, dzięki czemu powstałe włókna są długie, gładkie i delikatne.
Trzy kluczowe informacje, które warto uwzględnić w komunikacji objaśniającej konsumentom, czym jest bawełna organiczna, to:
- Niestosowanie sztucznych środków przeciw insektom oraz pleśni (tylko ręczne wyrywanie chwastów).
- Niestosowanie chemicznych nawozów.
- Brak upraw modyfikowanych genetycznie (GMO)2.
Poliester z recyklingu to nic innego jak drugie życie butelek PET. Stosowanie surowca z obiegu wtórnego oznacza mniejszą zależność od ropy naftowej, która jest kluczowa w produkcji poliestru. Konsument otrzyma szerszy kontekst, kiedy poinformujemy go, ile średnio butelek trzeba poddać recyklingowi, aby otrzymać wystarczającą ilość materiału. Jako przykład można podać kurtkę typu softshell marki Printer Prime. Do wyprodukowania modelu męskiego w rozmiarze L wykorzystano 55 butelek PET o pojemności 550 ml3.
Certyfikaty jak dowody społecznej odpowiedzialności
Logo certyfikatów międzynarodowych organizacji potwierdzających ekologiczność produktów umieszczone przy asortymencie to swego rodzaju dowód społecznej odpowiedzialności. Są one gwarancją, że w całym procesie produkcyjnym zachowano najwyższe standardy, a pracownicy biorący w nim udział są traktowani sprawiedliwie.
Również w tym przypadku konsumenci nie muszą się orientować, które logo rzeczywiście oznacza certyfikat przyznany przez obiektywną organizację, a które to tylko imitacja stworzona na potrzeby firmy.
Świadomość jednak cały czas rośnie, co potwierdzają badania „Rozpoznawalność znaku Fairtrade wśród polskich konsumentów” z 2018 r., z których wynika, że 34% konsumentów zna logo Fairtrade. To o 6% więcej niż w badaniu przeprowadzonym w 2015 r.4
Logo certyfikatów międzynarodowych organizacji potwierdzających ekologiczność produktów to swego rodzaju dowód społecznej odpowiedzialności marki
Źródło: materiały własne autora
Większa jest także świadomość producentów. Coroczny raport Global Organic Textile Standard wskazuje, że coraz więcej firm z branży tekstylnej decyduje się na certyfikacje. W tym obszarze zanotowano 34-proc. wzrost w 2020 r. w porównaniu z rokiem 2019 (10 388 podmiotów w stosunku do 7765)5.
Konsumenci wybierający produkty oznaczone certyfikatami takimi jak Fairtrade, GOTS czy Nordic Swan Ecolabel wiedzą, że wspierają firmy odpowiedzialne społecznie.
Podsumowanie
Ubrania, które nosimy, mają wpływ zarówno na nasze środowisko oraz zdrowie, jak i na ludzi zatrudnionych w przemyśle włókienniczym na całym świecie. Cottover to marka ekologicznej odzieży reklamowej posiadająca certyfikaty największych organizacji działających na rzecz środowiska, poprawy warunków pracy oraz walki z ubóstwem, m.in.: Faitrade, GOTS, Nordic Swan Ecolabel, Oeko-Tex czy Textile Exchange. Im więcej świadomie wybierających konsumentów, tym lepiej dla wszystkich. Zadbaj o środowisko, o siebie, o innych ludzi oraz o przyszłe pokolenia.
1. „Zrównoważona moda 2020. Wpływ pandemii na zmiany potrzeb konsumentów”, dostęp
online: http://gots.pl/zrownowazona-moda/.
2. Por. https://tg-h.com.pl/marki/cottover/.
3. „Printer Prime”, dostęp online: .
4. „Rozpoznawalność znaku Fairtrade wśród polskich konsumentów”, dostęp online:.
5. „Global Organic Textile Standard” – raport z 2020 r., dostęp online: .
Materiał Partnera