Kiedyś mówiono: „nie ma cię w Google – nie istniejesz”. Później słuchaliśmy: „nie ma cię na Facebooku – nie istniejesz”. A gdzie powinni być obecni marketerzy wiosną 2014 roku? Stwierdzenie „bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci” jest proste, ale jednocześnie sensowne i uniwersalne. W chwili obecnej mamy tak wiele możliwości zaprezentowania marki online, że bardzo łatwo spalić budżet, promując się w źle wybranym miejscu. Dlatego kluczowe jest dokładne poznanie specyfiki i użytkowników platform, które bierzemy pod uwagę w naszej strategii. Dziś przyjrzymy się jednej z nich – Instagramowi.
Z tego artykułu dowiesz się:
- na czym polega specyfika Instagramu,
- czy warto wykorzystać Instagram jako kolejne narzędzie marketingowe,
- w jakich branżach Instagram sprawdza się najlepiej,
- jak polskie marki wykorzystują Instagram,
- jak Ty możesz wykorzystać Instagram w promocji swojego biznesu.
Lifestyle w barwach retro
Instragram to bez wątpienia ważny gracz na rynku mediów społecznościowych. Portal dawno przestał być niszowym miejscem, w którym jedynie hipsterzy dodają fotografie nadgryzione zębem artystycznej melancholii. Dość powiedzieć, że w samym tylko sierpniu 2013 roku odwiedziło go ponad 1,5 miliona polskich użytkowników. Dodajmy: dość specyficznych użytkowników. Co o nich wiemy? Mają stały dostęp do smartfonów i tabletów (z portalu nie można w pełni korzystać bez pobrania go w wersji aplikacji mobilnej), lubią dzielić się zdjęciami lub filmikami i je podziwiać. Chociaż często są młodzi, czują nostalgię za retrostylistyką, co przejawia się wykorzystywaniem filtrów dostępnych w aplikacji i nadawaniem zdjęciom charakterystycznych barw.
Instagram to nie miejsce filozoficznych wynurzeń, psioczenia na ostatnie decyzje polityków czy obgadywanie znajomych. Nie udostępniamy tu treści zamieszczonych przez innych, ciekawych linków czy memów. Tutaj liczy się chwila uchwycona na zdjęciu lub w krótkim filmie. Ważne jest więc działanie i aktywność. Na Instagramie pokazuję to, w czym uczestniczę, co widzę i co mnie otacza. Użytkownikom nieobca powinna być także artystyczna wrażliwość, by mogli nadać swoim zdjęciom/filmom wyrazisty charakter. Uważasz, że Twoja marka ma coś do przekazania instagramowcom? Działaj!
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jakie marki odnajdą się na Instagramie?
Warunkiem zaistnienia na tym portalu społecznościowym jest posiadanie intrygujących treści i stały dostęp do nowych materiałów. Do zdjęć lub filmów, które nie tylko przedstawiają coś interesującego, ale po prostu dobrze wyglądają. Idąc tym tropem, łatwo stwierdzić, że Instagram to wymarzone miejsce dla firm z branż modowej, turystycznej, gastronomicznej czy motoryzacyjnej. To także idealna platforma dla promocji bloga czy szeroko pojętego personal brandingu. Na Instagramie swoje konto ma wiele gwiazd popkultury i celebrytów. To właśnie tutaj publikowane są zdjęcia „behind the scenes”, z podróży czy te odsłaniające prywatne życie gwiazd popkultury.
Kilka wskazówek, jak prowadzić marketingowe działania na Instagramie
Oryginalność, intrygujący i zaskakujący content, a także plan działań to oczywiście podstawy skutecznej obecności na Instagramie. Poniżej przedstawimy kilka ogólnych wskazówek, które mogą okazać się pomocne przy budowaniu kampanii „z filtrem”.
- Publikuj na Instagramie oryginalne zdjęcia i filmy, których internauci nie znajdą nigdzie indziej. Mogą to być zdjęcia typu „behind the scenes” ze spotkań, sesji zdjęciowych czy hali produkcyjnych, unikalne zdjęcia zrobione specjalnie w celu opublikowania ich na Instagramie, krótkie filmiki z podróży, kreatywne żarty etc. Dzięki temu osoby zainteresowane Twoją marką lub tematyką, którą podejmujesz, chętnie zostaną Twoimi followersami. Będą mieli świadomość, że Instagram nie służy jedynie do powielania materiałów, które zamieszczasz na Facebooku czy Google+. Spraw, by na Twoich zdjęciach w roli głównej występował produkt i jego naturalne otoczenie. To on jest bohaterem Twojego profilu. Na zdjęciach nie może zabraknąć kreatywności i artystycznego ducha. Z filtrami Instagrama naprawdę o to nietrudno.
- Synchronizuj działania na Instagramie z innymi kanałami internetowej komunikacji. Informuj, czego internauci mogą się spodziewać na Instagramie. Daj znać, że zdjęcia backstage’owe z ważnych wydarzeń z życia firmy można znaleźć w tym serwisie i tylko tam. Jeśli organizujesz konkurs, poinformuj o tym na Facebooku, a na swojej stronie umieść zasady i regulamin zabawy.
- Oznaczaj zdjęcia hashtagami. Dzięki temu użytkownicy serwisu znajdą Twoje konto po nazwie marki, ale także tematyce zdjęć, które prezentujesz.
- Organizuj konkursy. Można je przeprowadzić w zasadzie tylko przy wykorzystaniu hashtagów. Jeżeli Twoja firma nazywa się XYZ, możesz poprosić, by użytkownicy robili interesujące Cię zdjęcia lub kręcili filmiki i oznaczali je np. #XYZpower. Łatwo je znajdziesz i bez problemu wybierzesz te najbardziej kreatywne. Dzięki takiej formie konkursu użytkownicy będą publikowali materiały bezpośrednio nawiązujące do Twojej marki na swoich profilach, które przeglądają dziennie setki ich znajomych.
- Obserwuj interesujące profile, twórczo komentuj zdjęcia i filmiki, które szczególnie przypadły Ci do gustu. To dzięki Twojej obecności na innych profilach mogą znaleźć Cię Twoi potencjalni fani.
- Last but not least: działaj systematycznie. To zasada, która sprawdza się w każdej marketingowej rzeczywistości. Nie ma nic gorszego od opuszczonego bloga, profilu na Facebooku czy właśnie na Instagramie.
Kto w Polsce dobrze sobie radzi na Instagramie?
Chociaż Instagram nie należy do najczęściej wykorzystywanych przez marketerów portali społecznościowych, to jednak na dobre zadomowił się w świadomości osób, które zajmują się szeroko rozumianą promocją. Na Instagramie pojawia się coraz więcej marek. I wydaje się być naturalne, że ta tendencja będzie rosła.
Zwróćmy uwagę na profile kilku brandów, które doskonale odnajdują się na Instagramie, publikują tam ciekawe materiały, a liczba ich followersów stale rośnie. Oczywiście jest ich o wiele więcej. Przeglądając Instagram, co krok można natrafić na ciekawe i inspirujące kampanie czy materiały. Poniższe przykłady mają jedynie zachęcić do własnych poszukiwań.
Profil BMW Polska (2088 followersów, 314 postów) – na każdym zdjęciu widać samochód marki w pięknym otoczeniu. Od czasu do czasu jakiś gadżet od BMW. Przeglądając profil BMW Polska, ma się wrażenie, że te samochody są wręcz stworzone do podziwiania i fotografowania. Ochota, by wsiąść do takiej maszyny i pognać w siną dal, rośnie z każdym oglądanym zdjęciem. Czyż nie o to chodzi?
Profil MTV Polska (9888 followersów, 1260 postów) – to jeden z największych instagramowych profili ze wszystkich polskich stacji telewizyjnych. Zdjęcia z backstage’ów, przygotowania do występów gwiazd polskiej sceny muzycznej oraz bohaterów programów telewizji – kto lubi takie klimaty, z niecierpliwością oczekuje na każdy kolejny materiał opublikowany na profilu.
Profil Maffashion (123 326 followersów, 4969 postów) – Maffashion to niezwykle popularny blog modowy. Nie dziwi więc fakt, że prowadząca go Julia Kuczyńska zdobyła ogromną – jak na polskie realia – liczbę followersów. Na zdjęciach podziwiamy zarówno jego autorkę podczas oficjalnych sesji, jak i w bardziej prywatnych scenach.
Za świetny przykład dobrze przeprowadzonego konkursu na Instagramie może posłużyć kampania Plusa pod tytułem „Jak strzelić selfie”. Jury wybiera najbardziej pomysłowe karnawałowe selfie oznaczone hashtagiem #selfiepluskarnawal. Jak tłumaczą przedstawiciele firmy, to wyjście naprzeciw przyzwyczajeniom użytkowników smartfonów, którzy coraz częściej robią zdjęcia bezpośrednio za pomocą instagramowej aplikacji.
Rejestruj ważne chwile brandu
Hasłem, które wita nas, gdy odwiedzamy webową wersję Instagramu, jest „rejestruj ważne chwile i dziel się nimi”. Jeżeli uważasz, że w Twojej firmie dzieją się ważne rzeczy i są one w stanie zaintrygować Twoich klientów, zacznij poważnie myśleć o marketingu z filtrami Instagramu.