Webinar musi trafić do odpowiedniej publiczności. Dlatego dobrze jest wiedzieć, skąd przychodzą uczestnicy i jak do nich dotrzeć. Poznaj proste sposoby na to, aby za pomocą narzędzi analitycznych zoptymalizować promocję wydarzeń online.
Każdy, kto choć raz organizował webinar, dobrze wie, że to wieloetapowa i złożona praca. Aby osiągnąć sukces, trzeba zadbać nie tylko o merytoryczną zawartość szkolenia i efektywny sposób przekazywania wiedzy, lecz także o skuteczne kanały promocji wydarzenia.
Współczesny marketing internetowy w dużej mierze opiera się na gromadzeniu i analizie danych. W kontekście webinarów wykorzystanie określonych informacji pozwala skuteczniej docierać do grupy docelowej oraz lepiej zarządzać budżetem reklamowym. Ale jakie dane analizować i jakich narzędzi do tego użyć?
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) dotyczące webinarów
Istnieje wiele wskaźników efektywności w tym obszarze, które można badać. Nowoczesne narzędzia do webinarów i wideokonferencji umożliwiają tworzenie zaawansowanych statystyk i raportów.
Wśród danych, które z łatwością zbadasz, znajdują się te dotyczące liczby rejestracji i obecności, a także mierniki zaangażowania uczestników, takie jak współczynnik udziału w ankiecie, średni czas zaangażowania czy ocena z opinii odbiorców.
Możesz także analizować tzw. wskaźniki wydajności, czyli współczynnik konwersji oraz całkowity wygenerowany dochód.
Badanie źródeł ruchu – dlaczego warto?
W ramach analityki warto także przeprowadzić badanie źródeł ruchu na stronie internetowej. Pozwala ono zidentyfikować, skąd dokładnie pochodzą odwiedzający – czy weszli na stronę przez wyszukiwarki internetowe, media społecznościowe, czy poprzez linki z e-maili.
Z wiedzą, które kanały przynoszą najwięcej ruchu, możesz dokładniej ocenić ROI różnych działań marketingowych. Jest to kluczowe m.in dla efektywnego zarządzania budżetem podczas organizacji webinarów.
GA4 dla marketerów. Jak znajdować kluczowe dane i generować wartościowe raporty?
Jakich danych z Google Analytics 4 faktycznie potrzebujesz do działań marketingowych? Jak przejrzyście je wizualizować, aby tracić czasu na żmudnej na analizie? Jak zwiększyć trafność swoich decyzji dotyczących strategii marketingowej firmy?
Wszystkiego, co musisz wiedzieć o Google Analytics 4, aby sprawnie prowadzić marketing swojej marki, nauczy Cię Krzysztof Marzec – CEO DevaGroup, praktyk i doświadczony trener SEO, Google Ads & Analytics. Weź udział w 150-minutowym e-szkoleniu z certyfikatem i sprawdź, jak szybko pozyskiwać informacje kluczowe dla rozwoju Twojej firmy.
Niektóre platformy do organizowania prezentacji online mają wbudowaną funkcję śledzenia źródeł ruchu. W LiveWebinar działa to podobnie do kodów UTM. Generowany jest link, który ma specjalne parametry i w zależności od tego, gdzie ten link umieścisz (post w mediach społecznościowych, np. Facebook, Instagram, LinkedIn, czy też newsletter), będzie on zbierał dane na temat liczby osób zapisujących się na webinar z tych miejsc.
Jakich narzędzi używać do analizy danych po webinarze
Narzędzia do analizy webinaru można podzielić na dwa rodzaje. Po pierwsze istnieją zewnętrzne narzędzia analityczne, w tym narzędzia do e-mail marketingu (np. Mailchimp, Survey Monkey, Clarity czy GA4), w wersjach płatnych oraz darmowych.
Po drugie masz do dyspozycji narzędzia wewnętrzne, będące integralną częścią platform do webinarów. W tym wypadku ułatwisz sobie zadanie, ponieważ zgromadzisz wtedy dane w jednym miejscu i uniezależnisz się od innych programów. Dlatego w trakcie wyboru platformy do webinarów zwróć uwagę na funkcje analityczne, które ona oferuje.
Jak to działa w LiveWebinar
Optymalizacja webinarów jest złożonym procesem i może się odbywać na trzech etapach: przed jego rozpoczęciem, w jego trakcie oraz po jego zakończeniu.
Na każdym z tych etapów LiveWebinar wspiera zbieranie i analizowanie danych dzięki licznym analitycznym funkcjom, wśród których znajdziesz zaawansowane statystyki i raporty. Dostarczą Ci one szczegółowych informacji m.in na temat liczby uczestników, obszaru geograficznego, z którego oni pochodzą, czy rodzaju urządzenia, z jakiego korzystają podczas webinaru.
LiveWebinar ma również funkcję śledzenia źródeł ruchu, która pozwala na dokładną identyfikację, ile osób z poszczególnego kanału (media społecznościowe, newslettery itd.) odwiedziło stronę, zarejestrowało się, a także brało udział w wydarzeniu.
Na tej podstawie możesz podejmować świadome i skuteczne decyzje dotyczące chociażby podziału budżetu promocyjnego na poszczególne kanały marketingowe promujące wydarzenie.
Analiza danych związanych z webinarem jest niezbędna na każdym etapie jego tworzenia, aby móc tworzyć skuteczne strategie ulepszania kolejnych webinarów w przyszłości. Po wybraniu odpowiednich narzędzi będzie to proces prosty i skuteczny.
Materiał reklamowy powstały przy współpracy z LiveWebinar