Webinar musi trafić do odpowiedniej publiczności. Dlatego dobrze jest wiedzieć, skąd przychodzą uczestnicy i jak do nich dotrzeć. Poznaj proste sposoby na to, aby za pomocą narzędzi analitycznych zoptymalizować promocję wydarzeń online.
Każdy, kto choć raz organizował webinar, dobrze wie, że to wieloetapowa i złożona praca. Aby osiągnąć sukces, trzeba zadbać nie tylko o merytoryczną zawartość szkolenia i efektywny sposób przekazywania wiedzy, lecz także o skuteczne kanały promocji wydarzenia.
Współczesny marketing internetowy w dużej mierze opiera się na gromadzeniu i analizie danych. W kontekście webinarów wykorzystanie określonych informacji pozwala skuteczniej docierać do grupy docelowej oraz lepiej zarządzać budżetem reklamowym. Ale jakie dane analizować i jakich narzędzi do tego użyć?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) dotyczące webinarów
Istnieje wiele wskaźników efektywności w tym obszarze, które można badać. Nowoczesne narzędzia do webinarów i wideokonferencji umożliwiają tworzenie zaawansowanych statystyk i raportów.
Wśród danych, które z łatwością zbadasz, znajdują się te dotyczące liczby rejestracji i obecności, a także mierniki zaangażowania uczestników, takie jak współczynnik udziału w ankiecie, średni czas zaangażowania czy ocena z opinii odbiorców.
Możesz także analizować tzw. wskaźniki wydajności, czyli współczynnik konwersji oraz całkowity wygenerowany dochód.
Badanie źródeł ruchu – dlaczego warto?
W ramach analityki warto także przeprowadzić badanie źródeł ruchu na stronie internetowej. Pozwala ono zidentyfikować, skąd dokładnie pochodzą odwiedzający – czy weszli na stronę przez wyszukiwarki internetowe, media społecznościowe, czy poprzez linki z e-maili.
Z wiedzą, które kanały przynoszą najwięcej ruchu, możesz dokładniej ocenić ROI różnych działań marketingowych. Jest to kluczowe m.in dla efektywnego zarządzania budżetem podczas organizacji webinarów.
Niektóre platformy do organizowania prezentacji online mają wbudowaną funkcję śledzenia źródeł ruchu. W LiveWebinar działa to podobnie do kodów UTM. Generowany jest link, który ma specjalne parametry i w zależności od tego, gdzie ten link umieścisz (post w mediach społecznościowych, np. Facebook, Instagram, LinkedIn, czy też newsletter), będzie on zbierał dane na temat liczby osób zapisujących się na webinar z tych miejsc.
Jakich narzędzi używać do analizy danych po webinarze
Narzędzia do analizy webinaru można podzielić na dwa rodzaje. Po pierwsze istnieją zewnętrzne narzędzia analityczne, w tym narzędzia do e-mail marketingu (np. Mailchimp, Survey Monkey, Clarity czy GA4), w wersjach płatnych oraz darmowych.
Po drugie masz do dyspozycji narzędzia wewnętrzne, będące integralną częścią platform do webinarów. W tym wypadku ułatwisz sobie zadanie, ponieważ zgromadzisz wtedy dane w jednym miejscu i uniezależnisz się od innych programów. Dlatego w trakcie wyboru platformy do webinarów zwróć uwagę na funkcje analityczne, które ona oferuje.
Jak to działa w LiveWebinar
Optymalizacja webinarów jest złożonym procesem i może się odbywać na trzech etapach: przed jego rozpoczęciem, w jego trakcie oraz po jego zakończeniu.
Na każdym z tych etapów LiveWebinar wspiera zbieranie i analizowanie danych dzięki licznym analitycznym funkcjom, wśród których znajdziesz zaawansowane statystyki i raporty. Dostarczą Ci one szczegółowych informacji m.in na temat liczby uczestników, obszaru geograficznego, z którego oni pochodzą, czy rodzaju urządzenia, z jakiego korzystają podczas webinaru.
LiveWebinar ma również funkcję śledzenia źródeł ruchu, która pozwala na dokładną identyfikację, ile osób z poszczególnego kanału (media społecznościowe, newslettery itd.) odwiedziło stronę, zarejestrowało się, a także brało udział w wydarzeniu.
Na tej podstawie możesz podejmować świadome i skuteczne decyzje dotyczące chociażby podziału budżetu promocyjnego na poszczególne kanały marketingowe promujące wydarzenie.
Analiza danych związanych z webinarem jest niezbędna na każdym etapie jego tworzenia, aby móc tworzyć skuteczne strategie ulepszania kolejnych webinarów w przyszłości. Po wybraniu odpowiednich narzędzi będzie to proces prosty i skuteczny.
Materiał reklamowy powstały przy współpracy z LiveWebinar