Znaczenie technologii w przemyśle kreatywnym wzrasta. Sztuczna inteligencja (artificial intelligence – AI) pisze opowiadania, maluje własne obrazy, komponuje muzykę i przygotowuje fotografie. A efekty jej pracy zachwycają coraz szerszą grupę odbiorców zafascynowanych tym, co nowe i unikalne, a czasem po prostu kontrowersyjne. Czy AI znajdzie też swoje komercyjne zastosowanie?

Jakie są możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w reklamie? Wyjaśnia dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Centrum Inteligentnych Technologii Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Komentarz eksperta
Twórcy poszukują nowych dróg dotarcia do świadomości i wrażliwości, łącząc to, co duchowe i ulotne, z technologiczną perspektywą otaczającego świata. W takim ujęciu sztuczna inteligencja może stać się pomostem w budowaniu nowych relacji między światem sztuki i jej twórców, a człowiekiem i kulturą, w której jest on osadzony.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Znakomitym przykładem wydaje się być branża reklamowa, w której sztuczna inteligencja może stać się „game changerem”. Z jednej strony wielokrotnie podkreśla się jej wymiar instrumentalny, postrzegając ją jako narzędzie pozwalające optymalizować podejmowane działania, a także zwiększać ich skuteczność i efektywność. Równocześnie jednak wzrasta zainteresowanie możliwościami wykorzystania AI w obszarach dotychczas zarezerwowanych dla człowieka, wymagających jego kreatywności.
Sztuczna inteligencja stała się swego rodzaju ucieleśnieniem możliwości realizacji projektów i kampanii reklamowych w sposób szybszy, zautomatyzowany, bardziej precyzyjny i, co najważniejsze, tańszy niż kiedykolwiek wcześniej.
- Analizując zetabajty danych, AI pozwala wyszukiwać kluczowe dla odbiorców treści i dostosować je do zachowań i poziomu percepcji, optymalizując przy tym czas, jaki są oni skłonni przeznaczyć na konsumpcję tego typu komunikatów.
- AI ma też niewątpliwie wpływ na wybór mediów i konkretnych form reklamy, aby za ich pośrednictwem optymalizować zarówno ponoszone koszty, jak i osiągane rezultaty.
- W oparciu o dane historyczne AI pozwala budować profile rzeczywistych i potencjalnych klientów, a także znakomicie sprawdza się w modelowaniu ich zachowań, osadzając prezentowane treści w pożądanym przez odbiorcę kontekście.
Chociaż to tylko jedne z wielu dostępnych na rynku możliwości, trudno nie oprzeć się wrażeniu, że sztuczna inteligencja będzie miała istotny wpływ na dalszy rozwój branży reklamowej i specyfikę pracy zatrudnionych w niej osób.
W świecie, w którym informacja jest na wyciagnięcie ręki, reklama musi być nie tylko odpowiedzią na obecne potrzeby konsumentów, ale także przejawem umiejętności ich przewidywania i kreowania w czasie rzeczywistym, z uwzględnieniem szerokiej perspektywy rynku i zachodzących na nim zmian.
Wykorzystywane obecnie generatory zdjęć oparte na AI już wkrótce mogą okazać się ciekawą alternatywą dla marketerów. Pozwalają one bowiem na odtworzenie w sposób coraz bardziej realistyczny produktów czy usług, które będą przedmiotem kampanii reklamowej. I chociaż eksperci zwracają uwagę, że wciąż jeszcze nie wszystkie uzyskane w ten sposób zdjęcia są kompletne, skoncentrowane na detalach czy w pełni estetyczne i wyglądające naturalnie, to jednocześnie podkreślają, że wzrost możliwości tego typu narzędzi to tylko kwestia czasu. Towarzyszący temu technoentuzjazm wymaga jednak osadzenia go w realiach prawnych i etycznych, a także akceptacji i zaufania ze strony odbiorców komunikatów reklamowych.