Gdy mówimy o content marketingu, mamy zazwyczaj na myśli długie artykuły, infografiki, a nawet kilkudziesięciostronicowe e-booki. Tworzenie rozbudowanych form to jednak niejedyny sposób, w jaki możesz realizować content marketing swojej marki w e-commerce.
W końcu większość klientów, którzy odwiedzają Twój sklep internetowy, nie kieruje się od razu do zakładki „Blog” – są oni zainteresowani tylko produktami, które możesz im zaoferować. Na szczęście istnieją też strategie i narzędzia, które umożliwią Ci nakierowanie działań contentowych w te rejony, w jakich klienci i potencjalni nabywcy będą mieli większą szansę na interakcję z utworzonym przez Ciebie contentem. Do takich narzędzi należą PIM.
Czym są SYSTEMY PIM?
PIM (product information management) to aplikacje, które usprawniają zarządzanie informacjami produktowymi. Umożliwiają centralne zarządzanie atrybutami produktów, takimi jak opis, zdjęcia i thumbnailsy, oraz ustawianie ich odpowiednio pod każdego z Twoich docelowych typów klienta. Oznacza to, że gdy wykorzystujesz narzędzia PIM, możesz w jednym miejscu określić, jak Twój content ma się prezentować w kilku lub kilkunastu punktach styku z klientem.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Te funkcje, oprócz poprawy zarządzania produktami i zwiększania jakości doświadczeń zakupowych, dają też możliwość tworzenia całkowicie nowego rodzaju contentu i kierowania nim. Jakie narzędzia PIM umożliwiają takie działania?
Jakie są główne funkcje APLIKACJI PIM i jak pomagają w tworzeniu contentu?
Aplikacje PIM są szczególnie użyteczne dla marketerów, handlowców i menedżerów e-commerce. Pomagają w tworzeniu wysokiej jakości treści dla tysięcy produktów i w zarządzaniu utworzonym contentem.
Z jednej strony nie brzmi to jak coś niesamowitego – większość systemów CMS pozwala na zarządzanie treściami w pewnym zakresie. Jednak właśnie zakresem działań, a także wygodą i wydajnością różnią się one od rozwiązań, które oferuje PIM.
Po pierwsze, jako oddzielne programy, aplikacje PIM działają na własnych serwerach i instancjach, dzięki czemu nie pobierają zasobów z Twojej platformy e-commerce. W przeciwieństwie do CMS są przeznaczone typowo do przygotowywania treści, podczas gdy większość stron content-managementowych ma na celu ich efektowne przedstawienie. Narzędzia PIM są w stanie zapewnić więcej rozwiązań, które możesz dopasować bardziej elastycznie do potrzeb wybranych klientów. Jakie są główne zalety wykorzystania systemów PIM i jak pomagają one w tworzeniu contentu i zarządzaniu nim, dowiesz się z ramki poniżej.
Popularne platformy PIM
Jedne z najpopularniejszych aplikacji stosowanych w rozwiązaniach sprzedaży multikanałowej w e-commerce to Akeneo i Pimcore. Obie były nagradzane za swoje technologie przez marki takie jak Gartner, Forrester czy G21.
Akeneo
Z tej dwójki Akeneo wydaje się nastawione bardziej na user experience i wygodę obsługi. Masz do wyboru kilka edycji i wersji: zaczynając od darmowej Community Edition, a kończąc na opcji Enterprise. Dodatkowo możesz też zdecydować się na pracę z Akeneo PXM Studio. Ma ono w sobie narzędzie Akeneo PIM, a także inne wtyczki, które ułatwią Ci pozyskiwanie danych produktowych od Twoich dostawców (Akeneo Onboarder) oraz dzielenie się katalogami danych ze współpracownikami i partnerami (Akeneo Shared Catalogs), jak również pomogą szybko integrować i synchronizować treści przeznaczone na Twoje platformy e-commerce (Akeneo Connectors).
Między Akeneo a Pimcore’em istnieje różnica w sposobie obsługi. Akeneo jest dużo bardziej intuicyjne, co stanowi zarówno jego plus, jak i minus. Próg wejścia jest stosunkowo niski, a mniej doświadczeni użytkownicy też poradzą sobie z operowaniem programem.
Pimcore
Wielu ekspertów twierdzi, że Pimcore jest bardziej skomplikowany od Akeneo i nie tak przyjemny i łatwy w obsłudze. Pimcore oferuje więcej opcji i pozwala na bardziej elastyczne i dopasowane rozwiązania. Jego najważniejszymi funkcjami są Digital Asset Management, Master Data Management i Customer Data Platform. DAM umożliwia centralne zarządzanie plikami multimedialnymi. Dzięki tej aplikacji możesz katalogować, udostępniać i konwertować pliki, którymi chcesz wzbogacić swój końcowy product content. MAM daje Ci możliwość pracy z każdym rodzajem informacji: o produktach, partnerach, klientach, sprzedawcach, lokalizacjach itp. Pozwala Ci to na stworzenie bazy danych i uporządkowanie informacji w ramach każdej strategii contentowej. W CAP możesz gromadzić dane o klientach i ich zachowaniach oraz preferencjach.
Pimcore daje większą customizację środowiska pracy i elastyczniejsze, bardziej zaawansowane operacje niż Akeneo. Umożliwia także korzystanie z rozwiązań platformy rodzaju CaaS, co pozwala na budowanie i wykorzystywanie m.in. aplikacji kontenerowych.
To oczywiście nie wszystkie funkcje oferowane przez narzędzia PIM. Dzięki opcjom katalogowania, kategoryzacji produktów oraz automatyzacji tworzenia i tłumaczenia danych produktowych możesz liczyć na większe zasięgi, wydajniejsze SEO i wzrost konwersji swojego e-commerce.
- „Akeneo PIM Reviews”, dostęp online: https://gtnr.it/3y5HjAk; „Pimcore Reviews”, dostęp online: https://gtnr.it/3vZlZKM.