Uszlachetnianie druku to coraz popularniejszy proces, który wspiera działania sprzedażowe i marketingowe w wielu branżach. Strukturalne zdobienia wyróżniają produkty, przyciągają uwagę konsumentów oraz podkreślają wyjątkowość marki na tle konkurencji. Dowiedz się, jak zaprojektować grafikę pod uszlachetnienia, aby uzyskać zjawiskowy efekt.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie programy graficzne są najlepsze do projektowania materiałów z uszlachetnieniami,
- jakie są najczęstsze błędy grafików przy pracy z plikami, które mają zostać uszlachetnione,
- jak krok po kroku przygotować plik do druku z uszlachetnieniami.
Chcesz stworzyć wyjątkowy, wyróżniający się na tle konkurencji produkt lub materiał promocyjny i wiesz, że nic nie upiększa drukowanych materiałów tak, jak uszlachetnienia. Decydujesz się na ich użycie: na plakacie, wizytówce, opakowaniu… i co dalej?
Sam pomysł na oryginalny projekt to nie wszystko. Koncepcja tego, jak ma wyglądać finalny produkt, aby lakierowanie czy foliowanie nie stało się przypadkiem przerostem formy nad treścią, to za mało.
Do stworzenia charakterystycznego uszlachetnionego materiału niezbędne jest odpowiednie przygotowanie plików do druku. Niewłaściwie opracowany czy zapisany projekt graficzny sprawi, że efekt będzie nieestetyczny, a uszlachetnienia, zamiast zdobić, zdominują grafikę w negatywny sposób lub podkreślą mankamenty wydrukowanych materiałów.
Nowoczesne rozwiązania poligraficzne będą skuteczną pomocą w działaniach marketingowych, o ile zrozumie się związane z nimi wymogi techniczne. Poniższy poradnik przybliży Ci proces pracy z plikami przeznaczonymi do druku z uszlachetnieniami. Nasze wskazówki pozwolą Ci wznieść swoje koncepcje na wyższy poziom estetyki
i skuteczności.
Instrukcję opracował Krzysztof Puszczyński, senior graphic designer w drukarni internetowej drukomat.pl.
Podstawy projektowania plików z uszlachetnieniami – od czego zacząć?
Każda drukarnia ma własne wytyczne dotyczące odpowiedniego przygotowania plików do druku. Spełnienie takich wymagań jest konieczne, aby drukowanie przebiegało bezproblemowo, a finalna jakość produktu była na najwyższym poziomie.
Właśnie dlatego zapoznanie się z informacjami technicznymi jest wskazane jeszcze przed rozpoczęciem projektowania. Jako Drukomat mamy specjalnie przygotowaną instrukcję, szczegółowo opisującą wymagania dotyczące plików dostarczanych do drukarni. Wieloletnia obecność na rynku pozwoliła nam opracować wytyczne, które – jeśli będą przestrzegane – pozwolą na szybki i profesjonalny wydruk materiałów.
AI dla marketerów w praktyce
Nowy program! Dwa dni, dwa razy więcej wiedzy!
Jakie prompty przyniosą Ci oczekiwane rezultaty? Jak uniezależnić się od grafików i montażystów? Na co uważać przy korzystaniu ze sztucznej inteligencji? Wciąż pojawiają się nowe narzędzia, rozwiązania i sposoby na korzystanie z dostępnych programów. Ogrom tych wszystkich nowinek może przyprawić o zawrót głowy, pamiętaj jednak, że Twoja konkurencja nie śpi!
Zapisz się na kolejną odsłonę naszego szkolenia i zdobądź wiedzę na temat wykorzystania AI w marketingu. Poznaj insighty i triki, które pozwolą Ci np. bez problemu przeanalizować Twoją grupę docelową, wygenerować napisy do filmu czy stworzyć dowolną muzykę.
Podstawą do wydruku materiałów uszlachetnionych jest przygotowanie grafik wektorowych. Zalecane programy do ich stworzenia to Adobe InDesign oraz Adobe Illustrator. Jeżeli ktoś preferuje pracę z innym oprogramowaniem, to pliki do druku może przygotować również z pomocą CorelDRAW.
Do pracy graficznej potrzeba także kreatywności i nieco wyobraźni przestrzennej – płaski ekran nie jest w stanie pokazać, jak wybrane elementy będą wyglądać po lakierowaniu lub foliowaniu. Nie odda on rzeczywistej struktury zdobnych, przestrzennych elementów.
Jeżeli grafik dotychczas nie miał styczności z uszlachetnieniami, warto, aby w pierwszej kolejności poszukał inspiracji: zobaczył prace innych, bardziej doświadczonych w tym zagadnieniu osób (Pinterest, Behance, Dribbble) albo skorzystał ze wzornika uszlachetnień. Dotknięcie i obejrzenie foliowanych lub lakierowanych materiałów z różnych perspektyw pozwoli unaocznić sobie ich specyfikę, co przełoży się na efektywniejsze projektowanie.
Wskazówka
Przed rozpoczęciem projektowania zastanów się, który element projektu ma zostać uszlachetniony. Lakier lub metaliczne, kolorowe folie są idealne do podkreślenia wybranych szczegółów lub wyróżnienia konkretnego fragmentu całego opracowania graficznego. Świetnie sprawdzą się one np. do podkreślenia logotypu firmy.
To samo dotyczy wyboru nośnika reklamy. Na opakowaniu można uszlachetnić więcej elementów niż na małej wizytówce, więc rodzaj produktu również zdefiniuje Twoją pracę nad plikiem graficznym.
Przygotowanie pliku krok po kroku – pocztówka w programie Adobe Illustrator
Proces przygotowywania pliku z uszlachetnieniami do druku najlepiej zobrazować na konkretnym przykładzie. Poniżej dowiesz się, jak krok po kroku przygotować taki projekt
z wykorzystaniem wzoru wakacyjnej pocztówki, która ma być pokryta lakierem UV 3D oraz złotą folią.
Pocztówka – podgląd projektu
- Przygotuj projekt graficzny w programie Adobe Illustrator.
- Utwórz trzy nowe obszary robocze, które będą widoczne obok gotowego projektu.
- Skopiuj elementy, które mają zostać wydrukowane (skrót klawiszowy CTRL + C),
i wklej je w pierwszy obszar roboczy, w miejsce odpowiadające ich ułożeniu na oryginalnym projekcie (w przypadku naszej pocztówki będzie to samo tło). Możesz zastosować skrót klawiszowy: CTRL + SHIFT+ V, który pozwoli Ci na właściwe dopasowanie.
Plik do druku
- Na oryginalnym projekcie zaznacz wszystkie elementy, które mają być lakierowane. Skopiuj je i wklej w drugi obszar roboczy. W ten sposób utworzysz maskę pod lakier UV 3D. Przy kopiowaniu i wklejaniu elementów możesz korzystać ze skrótów klawiszowych z punktu 3.
- Nadaj grafice na drugim obszarze roboczym (masce) 100% koloru czarnego.
Maska lakier 3D
- Na oryginalnym projekcie zaznacz elementy, które mają być pokryte złotą folią. Powtórz działania z punktów 4. i 5., pracując na trzecim obszarze roboczym.
Maska folia złota
- Z tak przygotowanego pliku zapisz kilka pojedynczych: jeden to plik do druku, drugi – plik z maską na lakier, a trzeci – plik z maską na folię. Najlepiej zrobić to w formacie PDF. Do druku należy przekazać wszystkie pliki.
Obszary robocze
Kluczowe parametry techniczne
Najważniejsze wymogi techniczne w Drukomacie dotyczące przygotowania materiałów
z uszlachetnieniami:
- obiekt wektorowy musi być w 100 procentach czarny,
- minimalna grubość linii w projekcie maski pod uszlachetnienie to 0,4 mm,
- jeżeli uszlachetnione mają zostać teksty, wskazane jest, żeby były kroju prostego,
o minimalnej wielkości 8 pkt w przypadku fontów bezszeryfowych, a dla fontów szeryfowych – nie mniejsze niż 9 pkt, - logotyp, piktogram czy grafika do uszlachetnienia nie powinny być mniejsze niż 10 mm, a ich najcieńszy element może mieć grubość 0,4 mm,
- maski na uszlachetnienia muszą być umieszczone w odległości 3 mm od linii cięcia,
- powierzchnia pod uszlachetnienia nie może wynosić więcej niż 30% produktu,
- uszlachetnień nie stosujemy w kontrze (teksty i elementy graficzne wybrane z tła), szczególnie wokół tekstów,
- uszlachetnień nie stosujemy na grzbietach katalogów lub na bigach (wgnieceniach ułatwiających zaginanie materiału w konkretnych miejscach).
Najczęstsze błędy popełniane przy pracy z plikami z uszlachetnieniami
Sprawdź czy nie ma u Ciebie tych błędów, zanim wyślesz projekt do drukarni:
- brak odpowiedniego odstępu od linii cięcia i krawędzi pliku (3 mm),
- zbyt cienkie linie i/lub zbyt mały tekst pod uszlachetnienia,
- zostawianie poddruku pod uszlachetnianym elementem – nawet najmniejsze niespasowanie może przyczynić się do rozmazania obiektu, a przestrzeń wokół niego będzie się niekontrolowanie świecić, co może stworzyć wrażenie „rozlania”,
- niespasowanie maski z warstwą druku – przesunięcie wynoszące tylko kilka milimetrów już sprawi, że uszlachetnienie nie będzie wyglądać estetycznie i „rozjedzie się” na projekcie,
- nachodzenie na siebie masek przeznaczonych do lakierowania i foliowania,
- użycie złych kolorów – maska musi być jednolitym kolorem, nie powinna być zapisana w wersji RBG.
Praktyka czyni mistrza
Tworzenie materiałów z uszlachetnieniami nie jest bardzo skomplikowane. Wymaga ono jednak skrupulatności i zwracania uwagi na techniczne mankamenty. Tutaj każdy milimetr ma ogromne znaczenie, a najmniejsze niezgodności mogą diametralnie zmienić finalny wygląd produktu.
Aby czuć się pewnie w pracy z takimi plikami, najlepiej jest trzymać się wytycznych drukarni. Wczytaj się w wymogi, stosuj do wszystkich punktów, które opracowano w celu usprawnienia procesów zlecania zamówień i ich realizacji.
Aktualnie brakuje na rynku opracowań dotyczących przygotowywania plików z uszlachetnieniami. Właśnie dlatego bazowanie na materiałach informacyjnych od drukarni jest tak istotne.
Rozwijające będą również błędy, które mogą się zdarzyć podczas nauki projektowania materiałów pod lakierowanie lub foliowanie. Warto traktować pomyłki jako źródło wiedzy o tym, co zrobić inaczej w przyszłości, aby efekt finalny był jak najlepszy.
Wskazówki na koniec
Jeżeli dopiero zaczynasz pracę z plikami do wydruków z uszlachetnieniami, poniższe działania ułatwią Ci proces projektowania:
- Szukaj inspiracji. Regularnie przeglądaj portale graficzne (Behance, Dribbble, Pinterest), kontaktuj się z autorami poszczególnych projektów i zadawaj im pytania. W razie wątpliwości o dokładne wyjaśnienie poszczególnych kwestii możesz dopytać specjalistów z drukarni, której zlecasz wydruki.
- Zacznij od tworzenia prostych projektów. Skup się na efekcie, jaki chcesz osiągnąć, zamiast na pokazywaniu pełnego spektrum swoich umiejętności.
- Eksperymentuj, ale z rozwagą. Aby lepiej zrozumieć proces projektowania materiałów
z uszlachetnieniami, warto spróbować kilku rozwiązań. Nie rozumiesz, dlaczego wymagane jest konkretne działanie? Wykonaj je i zleć wydruk próbny, a następnie przeanalizuj efekt końcowy. Teoria jest bardzo ważna, jednak wiedza wyciągnięta z bezpośrednich doświadczeń zawsze będzie miała wyższą wartość.
Materiał partnera