Długotrwałe obostrzenia nałożone na branżę gastronomiczną w związku z pandemią COVID-19 sprawiły, że cały czas jest ona mocno poturbowana. Dla większości właścicieli restauracji, kawiarni czy barów konieczność przestawienia się ze sprzedaży stacjonarnej na sprzedaż online – i to niemalże z dnia na dzień – stała się nie lada wyzwaniem. Dowiedz się, jak przygotować skuteczną promocję w branży gastro i zwiększyć sprzedaż.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego sprzedaż online w gastronomii jest wyzwaniem,
- czy w branży gastronomicznej ważniejsze jest zarządzanie emocjami czy promocja samego produktu,
- jak przygotować ofertę sezonową i jej komunikację w branży gastro na przykładzie Dnia Matki.
Sprzedaż online w branży gastronomicznej. W czym tkwi problem?
Ze sprzedażą online w gastronomii wiąże się wiele wyzwań. Jednym z nich jest już samo przestawienie się wyłącznie na realizację zamówień na wynos. Dla niejednego restauratora oznacza to tak naprawdę wprowadzenie do oferty zupełnie innej usługi. Przed pandemią restauracje sprzedawały nie tyle samo jedzenie, ile całe doświadczenie, na które – poza świetnymi daniami – składały się także lokalizacja i atmosfera, tworzona przez wystrój, muzykę i obsługę lokalu.
W branży gastronomicznej sprzedaje się uczucia, doznania i wspomnienia. Brzmi górnolotnie, ale właśnie te elementy powodują, że dla wielu restauracji i kawiarni wdrożenie przemyślanej strategii socialmediowej i kampanii reklamowych jest kluczowe. W tym przypadku chodzi o zarządzanie emocjami, a nie o samą promocję produktu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dobrym przykładem jest Dzień Matki – świętowany za granicą tak, jak w Polsce walentynki. Zabranie mamy z okazji jej święta do restauracji na wyjątkowy obiad jest już najczęściej prezentem samym w sobie.
Pamiętaj
W branży gastronomicznej sprzedaje się uczucia, doznania i wspomnienia. Niezwykle istotne jest więc zarządzanie emocjami, a nie sama prezentacja produktu.
Komunikacja i oferta sezonowa w gastronomii na przykładzie Dnia Matki
Dzień Matki – podobnie jak wiele innych wyjątkowych okazji w roku – restauracje, cukiernie czy bary świętują na kilka różnych sposobów. Niektóre obchodzą święto symbolicznie, inne przygotowują np. małe prezenty dla swoich gości, a jeszcze inne podchodzą do tego typu wydarzeń stricte sprzedażowo. Od grupy docelowej lokalu zależy, które podejście okaże się najskuteczniejsze. Kluczem do opracowania oferty sezonowej i jej komunikacji jest więc dobre poznanie swoich odbiorców.
Wskazówka
Poznaj grupę docelową swojego lokalu, ponieważ od tej wiedzy zależy skuteczność podejmowanych przez Ciebie działań. Dowiedz się nie tylko, kim są goście przychodzący lub dzwoniący bezpośrednio do lokalu, lecz także – kim są obserwatorzy, czyli ci, którzy śledzą aktywność Twojej restauracji w social mediach, piszą wiadomości lub zostawiają opinie.
Kiedy poznasz swoją grupę docelową, możesz przeanalizować również jej potrzeby, oczekiwania czy styl życia. Taka wiedza pozwoli Ci na opracowanie lepszej i efektywniejszej komunikacji, również pod kątem tworzenia w mediach społecznościowych promocji dopasowanych do konkretnych okazji, np. Dnia Matki.
Poniżej przedstawiamy kilka propozycji aktywności, które możesz przygotować na Dzień Matki:
- Złóż symboliczne życzenia zarówno na Facebooku, jak i za pośrednictwem InstaStories. Możesz je uatrakcyjnić wcześniej przygotowanymi zdjęciami, np. fotografiami kilku mam członków Twojego zespołu.
- Do każdego realizowanego zamówienia dla mam dodaj mały prezent – słodki upominek lub kwiatek.
- Jeżeli do Dnia Matki podchodzisz stricte sprzedażowo, stwórz specjalny zestaw obiadowy lub kolacyjny dla mamy, który zostanie dostarczony na adres wskazany przez zamawiającego.
Bez względu na to, jaki sposób obchodzenia Dnia Matki wybierzesz, powinieneś przygotować następujące materiały:
- Zdjęcia. Zrób zdjęcia mamom. Pamiętaj przy tym, aby – w miarę możliwości – na fotografiach pokazać różnorodność kobiet i ich dzieci. Jeżeli nie masz takiej możliwości, zainscenizuj to. Gdy zdecydujesz się dodawać do każdego zamówienia kwiaty, zrób kilka zdjęć, na których pokażesz, jak mamy odbierają zamówienie z takim dodatkowym upominkiem.
- Filmy. Nakręć filmik, w którym pokażesz życie mam. Film może mieć również formę krótkiego wywiadu. Zaprezentuj z innej perspektywy szefową kuchni, menedżerkę i panią sprzątającą.
- Opis. Za każdą mamą kryje się inna historia. Przedstaw mamy, które z Tobą pracują,, a w opisie skup się na tym, kim są na co dzień, co lubią robić, jakie są ich pasje, jak wygląda ich dzień, jak spędzają czas z dziećmi. Pamiętaj, że historia nie musi być ani długa, ani za bardzo wymyślna czy dramatyczna.
Realizacja powyższych punktów pozwoli Ci zacząć dobrze komunikować Dzień Matki w social mediach.
Jak przygotować ofertę sezonową na Dzień Matki
1. Przygotuj menu. Idealnie byłoby – w dzisiejszych czasach to niezwykle istotne – gdyby znalazło się w nim kilka pozycji wege.
Produkty, jakie możesz oferować na Dzień Matki:
- menu dań na wynos,
- cateringi,
- garmażerka,
- kosze prezentowe,
- vouchery,
- własne przetwory,
- dania do przygotowania w domu.
2. Rozpisz dokładnie menu, z uwzględnieniem informacji na temat alergenów i innych składników uczulających.
3. Podczas rozpisywania menu pamiętaj o produktach, które przygotowujesz od początku do końca sam. Warto o tym mówić, ponieważ wszystko, co wykonujesz własnoręcznie, ma niebagatelną wartość dodaną, którą kierują się goście wybierający właśnie Twoją ofertę.
4. Zaprezentuj menu w odpowiedniej formie oraz atrakcyjnej szacie graficznej. Pamiętaj: nie w jakiejkolwiek formie, ale takiej, która będzie czytelna dla gościa odwiedzającego fanpage Twojej restauracji, kawiarni czy baru. Wbrew pozorom nie jest to wcale takie łatwe!
5. Jeżeli w swoim menu chcesz zaprezentować więcej niż kilka propozycji (np. więcej niż 7 lub 8, a nawet powyżej 10), zastanów się, czy nie warto zaprojektować grafiki na kilku stronach. Umieszczenie zbyt dużej ilości tekstu na jednej stronie lub jednej grafice to strzał w kolano. Powód jest prosty: zmieszczenie wszystkiego na jednej kartce wymaga użycia znacznie mniejszej czcionki, przez co menu staje się nieczytelne. Jeśli ktoś nie może przeczytać tekstu zamieszczonego na grafice, to szansa, że pofatyguje się, by zadzwonić i poprosić o przesłanie czytelnej wersji, jest w zasadzie żadna. Pamiętaj również o właściwym doborze tła, które nie powinno być zbyt ciemne ani zbyt pstrokate. Wbrew pozorom takie szczegóły mają ogromne znaczenie, zwłaszcza przy pierwszym kontakcie gościa z Twoim lokalem.
6. Pamiętaj o aspektach technicznych menu prezentowanego w mediach społecznościowych. Na InstaStories i w relacji na Facebooku dodaj grafiki o wymiarach 1080 × 1920 pikseli. Niestety, zmieści się na nich niewiele czytelnego tekstu, dlatego dłuższe menu rozbij na kilka grafik, następujących po sobie. Na Instagrama przygotuj grafiki w rozmiarze 1080 × 1080 pikseli. Możesz je dodać w formie karuzeli zdjęć. Pionowe zdjęcie na Facebooku powinno mieć rozmiar 800 × 1000 pikseli.
7. Jeśli udało Ci się zrealizować powyższe punkty, czas na zdjęcia. Możesz zrobić tzw. sesję produktową każdej potrawy, czyli przedstawić ją na jednolitym tle. Takie zdjęcia mogą okazać się jednak niewystarczające. Ważne jest zatem zorganizowanie również tzw. zaaranżowanej sesji zdjęciowej, podczas której zaprezentujesz potrawy w odpowiedniej oprawie, np. na udekorowanym wiosennie stole czy też w otoczeniu rekwizytów kojarzących się z danym świętem. „Chcę mieć te potrawy na swoim stole!” – taką właśnie myśl powinna wywołać u klienta sesja zdjęciowa. Pamiętaj, że Twoi odbiorcy kupują oczami, dlatego liczy się nie tylko czytelne menu, lecz także dobre fotografie.
8. Kiedy zrealizujesz już wszystkie powyższe zadania, wypromuj swoją ofertę za pomocą odpowiedniej reklamy. Zacznij jednak od zastanowienia się, w jaki sposób chcesz przygotowaną ofertę sprzedawać – przez telefon, za pośrednictwem wiadomości na Facebooku lub Instagramie, czy też przy wykorzystaniu zewnętrznej strony, na której będzie można składać zamówienia. Właśnie do tego celu dostosuj kreację. Twoją reklamę z możliwością zakupów ma zobaczyć jak najwięcej potencjalnych gości.
Informacje (posty), które musisz zamieścić w mediach społecznościowych podczas kampanii marketingowej poprzedzającej sprzedaż oferty specjalnej, to:
- Prezentacja menu.
- Instrukcja, w jaki sposób można zamawiać dania z menu. Pamiętaj! Nie opisuj w jednym poście wszystkich możliwości. Zasada jest prosta: jeden post – jeden możliwy sposób zamówienia.
- Termin, do którego najpóźniej przyjmowane są zamówienia. Podaj dokładną datę i godzinę.
- Zdjęcia potraw – przedstawiające pojedyncze pozycje z menu bądź kilka dań razem – uzupełnione atrakcyjnym opisem.
- Życzenia opublikowane w dniu konkretnego święta. Post z życzeniami może mieć formę wpisu ze zdjęciem zespołu lub krótkiego filmiku (to forma zwykle lepiej odbierana przez gości), w którym cały zespół albo poszczególne osoby mówią pojedyncze słowa czy zdania, tworzące razem spójną całość. Dobrym rozwiązaniem są także życzenia graficzne, o ile zawierają czytelny tekst.
Jeżeli chcesz wiedzieć, jaki wpływ na biznes i pozycjonowanie cenowe marki mają akcje promocyjne, w jaki sposób zaplanować skuteczną promocję, aby zwiększyć sprzedaż i nie stracić marży, oraz jak i których produktów ceny obniżać, żeby było to bezpieczne dla biznesu – sięgnij po najnowsze wydanie „Marketera+”.
Tematem przewodnim 46. numeru „M+” są „Skuteczne akcje promocyjne oraz prosprzedażowe w B2C i B2B”. Sprawdź szczegóły wydania M+46