Bartosz Żochowski
Head of loyalty & CRM w firmie Decathlon Polska.
Rynek ewoluuje, a wraz z tym rozwojem pojawiają się zróżnicowane oczekiwania konsumentów. Łatwy dostęp do aplikacji mobilnych, który umożliwia błyskawiczne porównywanie ofert od różnych dostawców, pobudza w klientach pragnienie ciągłego poszukiwania. Dziś zajmuje to mniej czasu niż kiedykolwiek, a zakupy są zawsze na wyciągnięcie ręki.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jak skutecznie zachęcać klientów do udziału w programie lojalnościowym? Jak budować i utrzymywać długotrwałe relacje? Czy program lojalnościowy może szybko przynieść pozytywne efekty? Myślę, że wiele osób szuka odpowiedzi na te pytania podczas wdrażania różnorodnych metod angażowania odbiorców.
Oto kilka sprawdzonych sposobów, które pomogą Ci zwiększyć lojalność klientów i ich chęć uczestnictwa w programach lojalnościowych.
Korzyści z programu powinny być szybko osiągalne. Pamiętaj, że nikt nie lubi czekać. Jeśli umożliwisz nowym osobom wczesne pozyskanie pierwszych nagród, zachęcisz je tym samym do aktywnego uczestnictwa w programie
1. Motywuj klienta – zarówno tu i teraz, jak i na dłuższą metę
Nagrody muszą być wartościowe, łatwo dostępne i atrakcyjne dla klientów. Różnorodność gratyfikacji – takich jak punkty wymienialne na produkty, usługi, zniżki czy wyjątkowe przeżycia – zwiększa szansę, że każdy znajdzie coś dla siebie. Korzyści z programu powinny być szybko osiągalne. Pamiętaj, że nikt nie lubi czekać. Jeśli umożliwisz nowym osobom wczesne pozyskanie pierwszych nagród, zachęcisz je tym samym do aktywnego uczestnictwa w programie.
2. Nie komplikuj – prostota to klucz
Program lojalnościowy i jego zasady muszą być proste i przejrzyste, aby każdy mógł je zrozumieć. Zbyt skomplikowany regulamin może zniechęcać i wzbudzać wrażenie niejasności.
Pozyskiwanie i weryfikowanie opinii oraz optymalizacja programu na ich podstawie – to naprawdę ma sens. Regularne zbieranie feedbacku od uczestników i dostosowywanie akcji do ich ewoluujących potrzeb jest niezbędne do osiągnięcia długotrwałego sukcesu
3. Angażuj nie tylko przez zakupy
Dzisiejsi konsumenci oczekują elementów grywalizacji. Ważne, aby dopasować mechanizmy do klientów i ich potrzeb. Punkty za aktywność fizyczną? Bonusy za zakup kawy? Możliwości są niemal nieograniczone.
Coraz większą rolę odgrywa także postawa firmy wobec zrównoważonego rozwoju. Warto doceniać i nagradzać proekologiczne wysiłki klientów.
4. Słuchaj klientów i obserwuj ich zachowania
Pozyskiwanie i weryfikowanie opinii oraz optymalizacja programu na ich podstawie – to naprawdę ma sens. Regularne zbieranie feedbacku od uczestników i dostosowywanie akcji do ich ewoluujących potrzeb jest niezbędne do osiągnięcia długotrwałego sukcesu. Pamiętaj, że monitorowanie zachowań i preferencji zakupowych umożliwia stałe ulepszanie oferty.
5. Postaw na personalizację
Dostosowanie nagród i komunikacji do indywidualnych potrzeb klientów może znacznie zwiększyć ich zainteresowanie programem. Wykorzystanie danych o zakupach do oferowania spersonalizowanych nagród nie tylko podnosi wartość akcji dla klienta, lecz także daje mu poczucie bycia docenionym.
6. Korzystaj z prostych rozwiązań technologicznych
Aplikacje mobilne i platformy online ułatwiają zarządzanie uczestnictwem w programie. Jeśli umożliwisz klientom łatwe monitorowanie postępów i szybki dostęp do nagród (np. przez aplikacje mobilne), możesz znacznie zwiększyć ich zaangażowanie.
7. Oferuj ekskluzywne doświadczenia i unikatowe przeżycia
Oferowanie unikatowych przeżyć czy dostępu do specjalnych wydarzeń może być dużą gratyfikacją dla członków programu. Takie wyjątkowe korzyści tworzą większą wartość emocjonalną i zacieśniają więź klienta z marką.
Oferowanie unikatowych przeżyć czy dostępu do specjalnych wydarzeń może być dużą gratyfikacją dla członków programu. Takie wyjątkowe korzyści tworzą większą wartość emocjonalną i zacieśniają więź klienta z marką
Artykuł ukazał się w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2024”.