Widmo nadciągającej recesji powoduje, że wiele firm stara się ograniczać wydatki marketingowe. Dotyczy to również programów lojalnościowych. Zanim jednak zrezygnujesz z uruchomienia własnego programu lojalnościowego, chciałbym Cię przekonać, że w tej sytuacji optymalnym rozwiązaniem będzie przemyślane wdrożenie, a nie całkowite porzucenie pomysłu.
Nadrzędnym celem każdego programu lojalnościowego jest zbudowanie trwałych relacji z klientami i przywiązanie ich do marki. A czy w jakimś momencie firmy potrzebują tego bardziej niż w czasie recesji?
Wskazówka
Właściwie zaprojektowany program lojalnościowy pozwala stymulować sprzedaż skierowaną do obecnych klientów, tworzyć ambasadorów marki i pozyskiwać z ich pomocą nowych nabywców. Paradoksalnie jego efektem może być nie wzrost, ale spadek kosztów marketingu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zamiast rezygnować całkowicie z programu lojalnościowego, zastanów się nad optymalizacją kosztów związanych z jego wdrożeniem i obsługą. Jest na to kilka sposobów.
1. Wybór gotowego systemu lojalnościowego
Całkowity koszt posiadania (total cost of ownership) własnego systemu IT potrafi być dużym obciążeniem dla firmy. Stąd też ogromna popularność rozwiązań typu SaaS (software as a service). Wybór gotowego systemu lojalnościowego (np. platformy Loyalty Starter) może być dla Ciebie kluczowym źródłem oszczędności. Pamiętaj jednak, aby nie kierować się wyłącznie ceną. Jeśli możliwości danego systemu będą ograniczone i przez to nie zrealizujesz w pełni swojej strategii, program lojalnościowy może nie wygenerować pożądanych efektów.
2. Samodzielna obsługa programu (in-house)
Zatrudnienie agencji marketingowej do obsługi programu jest na pewno rozwiązaniem wygodnym, ale niekoniecznie najtańszym i nie zawsze najskuteczniejszym.
Wskazówka
Jeśli naprawdę zależy Ci na zmniejszeniu kosztów programu, pomyśl o jego samodzielnej obsłudze wewnątrz organizacji. Będzie to znacznie łatwiejsze, jeśli skorzystasz z nowoczesnego systemu lojalnościowego.
3. Rezygnacja z kart plastikowych
Współcześni konsumenci zamiast plastikowych kart lojalnościowych preferują aplikacje mobilne. Skorzystaj z tego trendu i uniknij kosztów produkcji kart. Oczywiście stworzenie aplikacji również kosztuje, ale możesz poszukać gotowego rozwiązania.
Przykład
W Loyalty Starter znajdziesz aplikację mobilną typu white label. Możesz ją spersonalizować i udostępnić klientom w ramach własnej marki.
4. Wykorzystanie nagród elektronicznych
Nagrody elektroniczne (np. w postaci voucherów) bardzo chętnie wykorzystuje się obecnie w programach lojalnościowych. Głównie dlatego, że są tańsze w obsłudze od nagród rzeczowych, nie wymagają magazynowania i logistyki, a ich dystrybucja jest w pełni zautomatyzowana.
Wskazówka
Dodatkowe oszczędności przyniesie Ci wykorzystanie kodów rabatowych i bonów towarowych na produkty z oferty własnej.
5. Automatyzacja
Program lojalnościowy to zbiór najróżniejszych procesów związanych z jego obsługą i komunikacją z uczestnikami. Wykonywanie wszystkich zadań ręcznie pochłania bardzo dużo czasu, angażuje wielu pracowników i jest w efekcie bardzo kosztowne.
Wskazówka
Nie zapomnij o maksymalnej automatyzacji programu. Na platformie Loyalty Starter znajdziesz gotowy moduł, w którym samodzielnie ustawisz scenariusze automatyzacji.
Materiał partnera